szerző:
hvg.hu

Egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya ment át szombaton Zamárdiban azon az átjárón, ahol nyitva volt a sorompó, és a szerelvény érkezésekor már a fényjelzés sem működött – derült ki a MÁV tájékoztatásából. A vasúttársaság szerint a masiniszta tudott arról, hogy nem jó a sorompó, de félreértette annak számát, és az átjáróban a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt ár, bár próbált fékezni.

A Sonline számolt be hétvégén arról, hogy Zamárdiban, a Csap utcai átjárónál a lámpa kétszer fehéren villant, majd újra pirosra váltott, miközben a sorompó fent maradt. Végül a fényjelző elsötétült, és pár másodperc múlva átrobogott egy mozdony. Az autósok megdöbbenve szemlélték a történteket a szakadó esőben, videó is készült a helyszínen.

Biztonsági okokból a biztosítóberendezés áramköre olyan a sorompóban, hogy meghibásodás esetén a pózna lezáródik, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan, nagyjából másfél perc alatt felnyílik – tudta meg a vasúti hatóságtól a lap.

MÁV: a mozdonyvezető félreértette a sorompó számát

A hibanaplók alapján azt történt az érintett vasúti átjáróban, hogy a sorompó szombaton egy személyvonat érkezése előtt, 10 óra 17 perckor lezáródott, majd annak elhaladása után három perccel később felnyílt.

„Ezek után a biztonsági előírásoknak megfelelően vörösre váltott és három perc elteltével a fényjelzés lekapcsolt. Ekkor érkezett az átjáróhoz egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya és áthaladt a sötétet jelző sorompón” – olvasható a MÁV reakciójában.

Vagyis, a sorompó valamiért már nem ereszkedett le, így lassan sem nyílhatott fel, ahogy ez üzemzavarnál szokott lenni.

A MÁV szerint a mozdonyvezetőt az irányító előzetesen értesítette a sorompó állapotáról. A mozdonyvezető később jelentette az irányítónak, hogy félreértette a sorompó számát és azon a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt át.

A vasúttársaság reagálásában megjegyzik a hétvégén közzétett felvételt feltehetően megvágták, de látszik benne, hogy a mozdonyvezető kürtölt és gyorsfékezést alkalmazott, de már nem tudta lelassítani a járművet az ilyenkor előírt sebességre.

A MÁV a Közlekedésbiztonsági Szervezettől az esemény azonnali kivizsgálását kérte – tették hozzá.

Egy kis KRESZ-memo

A MÁV emlékeztetett, hogy ilyen esetekben is a KRESZ szabályai érvényesek, vagyis sötét sorompójelzésnél a sofőröknek meg kell győződniük arról, hogy a sorompó felé nem tart vasúti jármű illetve az áthaladás folyamatossága biztosított, mielőtt ráhajtanak az átjáróra.

A vasúttársaság is elmagyarázta, hogy a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor úgynevezett „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan felnyílik.

A csapórúd azért nyílik fel lassan, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó elromlott. A biztonság érdekében ilyenkor a vonatokat is értesítik, és az átjárót fokozott figyelemmel, legfeljebb 15 km/órás sebességgel, szükség esetén hangjelzés adással közelíthetik meg.

A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek, akkor is, ha a villogó piros jelzést esetleg hiba miatt kapcsolja be a berendezés. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. A sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.