szerző:

Bár százszázalékos módszer vélhetően nincs, hogy kockázat nélkül vásároljunk használt autót, vannak alapvető dolgok, amelyeket érdemes betartani.

Használt autó vásárlásakor az első és legfontosabb lépés, hogy meghatározzuk saját lehetőségeinket és elképzelésünket: mekkora összegért, milyen típusú autót szeretnénk megvásárolni. Tavaly közel 142 002 személyautó érkezett külföldről, az országhatáron belül pedig 611 859 használt gépkocsi került új tulajdonoshoz, ezek nagy része azonban megkérdőjelezhető múlttal rendelkezik.

Miután definiáltuk a keretet, s kiszemeltünk több lehetséges opciót, fontos, hogy figyeljünk, kitől veszünk. Számtalan olyan kereskedő tevékeny a piacon, amely ha úgy alakul, pillanatok alatt felszívódik, jótállásos igényeinket pedig biztosan nem tudjuk érvényesíteni. Érdemes tehát olyan cégnél gépkocsit vásárolni, amely több éves múlttal rendelkezik, és nem bérelt helyen árul. Biztos pont az is, ha az adott kereskedés újautó-értékesítéssel is foglalkozik, továbbá az is fokozza a megbízhatóságot, ha több telephellyel rendelkező társasághoz fordulunk – szedi pontokba a használtautó-vásárlási tanácsokat a Das Weltauto kereskedői hálózat.

Legyünk tisztában azzal is, hogy a jó minőségű gépjárművek árai alapesetben csak minimálisan térnek el a piaci átlagtól, így amennyiben jóval kedvezőbb ajánlatot találunk az átlagosnál, három eset állhat fenn: vagy az áfabefizetés kapcsán trükközött a kereskedő, azaz egy-két köztes tulajdonos beiktatásával az EU-ban nettó számlával megvett autóból bruttó számlásat „gyártanak”, így 27 százalékos árelőnnyel értékesítik autóikat. A második a kilométeróra-tekerés, a harmadik, hogy törött autót próbálnak ránk sózni. A módszer ellen az volna célravezető, ha ezek a cégek is havi áfabevallásra lennének kötelezettek, így nagyobb adótartozással nem tudnának eltűnni, ahogyan az manapság gyakran megesik. Emellett letét vagy bankgarancia formájában háromhavi áfa biztosítékkal kellene, hogy rendelkezzenek. Szintén megoldást jelentene a jelenségre, hogy addig ne lehessen forgalomba helyezni az adott gépjárművet, amíg a fizetendő áfa nincs rendezve.

Mindenképpen keressünk fel egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként – az aktuális tulajdonos jelenlétében –, lekérhetjük a hazai vagy akár a nemzetközi szerviztörténetet. Ebből könnyedén kiderül a valós futásteljesítmény, illetve a gépek segítségével a korábbi sérülések, valamint az aktuális hibák is feltárhatóak. Az átvizsgálások márkától függően 10-20 000 forintba kerülnek, azonban hosszú távon ennek sokszorosát spórolhatjuk meg azzal, ha kiszűrjük a rossz állapotú kocsikat.

©

A futásteljesítmény kapcsán ne gondolkodjunk naivan, reálisan évi 15-30 000 kilométer kerül egy gépkocsiba, a németországi autók esetében pedig nem ritka a 80 000-es futásteljesítmény sem. Amennyiben az álmunkat kergetve visszatekert autót veszünk, számítanunk kell arra, hogy a megvásárolt négykerekű piaci értéke jóval alacsonyabb annál, amit fizettünk érte, illetve azzal is kalkulálnunk kell, hogy több váratlan hiba is előjöhet. Azzal is szembesülhetünk, hogy az időszaki javításokat nem végeztek el a kocsin (pl. vezérműszíjcsere, automata váltó olajcseréje), aminek következtében akár több százezres kárunk keletkezhet.

Elterjedt megoldás, hogy a nepperek biankó szerződést íratnak alá velünk, ahol az eladó hivatalosan nem maga a kereskedő, hanem az a külföldi személy vagy cég, akitől az autó eredetileg származik. Ilyenkor azonnal álljunk el a szerződéskötéstől, hiszen probléma esetén nem fogjuk utolérni az eladót, így nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat. Csak az adott kereskedővel szerződjünk, és magyar nyelvű szerződést írjunk alá.

Ha finanszírozással veszünk használt autót, a kiszemelt autó szerviz- és javítástörténete a finanszírozás miatt is fontos, mert ezek a tényezők befolyásolhatják az négykerekű értékét, így az önerő igényt, valamint a kamatszintet is. Meg kell győződnünk arról is, hogy van-e elidegenítési tilalom a kocsin, azaz, hogy a gépjárművet a tulajdonos valóban tudja-e értékesíteni.

A külföldről behozott kocsik a jelenlegi jogszabályok szerint még nem esnek át eredetiségvizsgálaton a forgalomba helyezés előtt, és a bűnügyi nyilvántartásban sem ellenőrzik azokat, ezért abban sem lehetünk biztosak, hogy a jármű minden adata, például az alvázszám stimmel-e. Azt azonban tudnunk kell, ha a fent említett okok egyike miatt rendőrségi vagy NAV-eljárás indul a jármű kapcsán, e két szervezet bármikor lefoglalhatja autónkat, mint az történt már több esetben is a közelmúltban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.