szerző:
László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Prius új plugin hibrid változata minden korábbi hibrid személyautónál közelebb merészkedik a tisztán elektromos autózáshoz, miközben a hatótávja az 1000 kilométert is meghaladhatja.

Az elektromos autókat sok mindenért lehet szeretni, így például a teljesen hangtalan és rezonanciamentes suhanásért, az alacsony fenntartási költségek miatt, vagy éppen a lokálisan zéró károsanyagkibocsátáért. A villanyautóknak viszont van egy sokak számára igen negatív jellemzője: a legtöbbjükkel maximum 200 kilométert lehet megtenni egy feltöltéssel, és ha ekkor nincs a közelünkben egy töltő, akkor bizony meg vagyunk lőve.

Az egyik megoldás a hatótávnövelő apró benzinmotor lehet, a másik pedig a hibrid hajtás(lánc), melynek révén lényegében semmilyen kompromisszumot sem kell kötnünk a hatótáv terén. Az egyszerűbb hibridek viszont csak 2-3 kilométert képesek megtenni elektromos módban, tehát ha valami komolyabb produkcióra vágyunk, akkor tölthető hibridet kell választanunk.

Álom vagy valóság?

A Toyota normál hibrid meghajtással rendelkező Prius modelljét tavaly kipróbáltuk, és nagyon megszerettük, mert bár a 450 kilométeres tesztút 80 százaléka autópálya volt, a fogyasztás még így sem ment 4,7 liter fölé. Most pedig megérkezett hozzánk a hálózatról tölthető változat, mely - kis túlzással élve - egy teljesen más jármű. Itt van rögtön például a fogyasztása, amit büszkén 1 literben adott meg a japán gyártó. Ami őrült jó értéknek tűnik, ezért aztán kíváncsiak voltunk a gépre a gyakorlatban is. 

©

Külsőségek

A standard és a plugin változat könnyen megkülönböztethető egymástól, ugyanis a két modell különböző első- és hátsólámpákat kapott, valamint a lökhárítóik is teljesen máshogy néznek ki. Bár a 2,7 méteres tengelytáv változatlan maradt, a tölthető Prius 10 centiméterrel hosszabb és 2 centiméterrel alacsonyabb lett. A szépség megítélése szubjektív, inkább rábíznánk mindenkire. Mindenesetre egyik Prius sem éppen egy Pininfarina által megálmodott gyönyörűség, de persze azért felfedezhető rajtuk van némi high-tech japán báj. 

©
©
©

Aksi és benzin 

Míg a normál Priusban egy mindössze 1,31 kWh kapacitású nikkel-metálhidrid akkumulátor található, addig a plugin változat már egy 8,8 kWh-s telepet rejt magában, ráadásul a sokkal modernebb és könnyebb lítium-ionos fajtából valót. Az aksi 120 kilogrammot nyom a mérlegen, többek között tehát emiatt van az, hogy plugin Prius 180 kilogrammal nehezebb normál társánál. 

©

Míg bal oldalt a 43 literes üzemanyagtartály tölthető meg benzinnel, addig a jobb oldalon árammal táplálható a jármű. Gyorstöltési lehetőség nincs, de mivel ezúttal a villanyautóktól eltérően nem 25-30, hanem csak 8,8 kWh az akkumulátor kapacitása, a teljes feltöltési idő még gyenge otthoni áram mellett sem haladja meg a 3,5 órát. A töltöttség állapotáról a szélvédő alatt lévő színes LED-ek tájékoztatnak. Külön jó, hogy a töltés időzíthető is.

©

 Meghajtás

A motorháztető alatt egy 1,8 literes soros négyhengeres szívó benzinmotor található, mely 98 lóerőt és 142 Nm-t produkál. A plugin Prius nagy újdonsága, hogy nem egy, hanem kettő elektromotor kapcsolódik a bonyolult hajtásláncba, vagyis a normál villanymotor mellett már a generátor is képes hajtani az autót. A tisztán elektromos teljesítmény ily módon 92 lóerő, ami elegendő a 135 km/h-s tempóhoz. 

©

A hibridrendszer összteljesítménye 122 lóerő, ami 162 km/h maximális sebességet, illetve 11,1 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. Ez ugyan elmarad a normál Prius-féle 180-as tempótól és 10,6 másodperces gyorsulástól, de emiatt alapvetően nem kritizálhatjuk az igencsak környezettudatos járművet. A rendszer automatikusan váltogat a tisztán elektromos, tisztán benzines és vegyes üzemmódok között, no és persze lassuláskor minden energiát felhasznál a kocsi, a benzinmotor a megfáradt akkumulátort is képes tölteni.

©

 Az autó tetejét egy 900 ezer forintos napelem borítja. Amennyiben áll az autó, akkor a napelemből származó energia a nagy akkumulátorba kerül, ha pedig mozog a kocsi, akkor a fedélzeti elektromos fogyasztókat látja el energiával. A gyártó szerint egy napsütéses napon ily módon körülbelül annyi energia nyerhető, amivel 5 kilométert tehetünk meg, és ez éves szinten körülbelül 1000 kilométernyi "ajándék" hatótávolságot jelent.

©

 Üzemmódok, váltó

Gombnyomásra is válthatunk a tisztán elektromos és a hibrid üzemmód között. Utóbbit használva, a fedélzeti számítógép a navigációba bepötyögött célállomás távolságával és megközelíthetőségével is számol: a városi részeken inkább elektromos, a haladósabb szakaszokon pedig inkább benzines meghajtást használ. Az apró menetirányváltót B módba kapcsolva extra nagy motorfékhatást kapunk, és ilyenkor logikusan az energiavisszanyerés is erősebb.

A fokozatmentes CVT-váltó rendben és igen hatékonyan teszi a dolgát, de ha bekapcsol a benzinmotor, akkor nem menekülünk a CVT-től megszokott monoton motorbőgéstől. Hagyományos értelemben vett vezetési élményről nem igazán beszélhetünk, ez bizony egy szupermodern és steril kompakt űrhajó, ami szimplán teszi a dolgát. 

©

1,2 liter és némi áram

Egy körülbelül 350 forintos teljes feltöltéssel elvileg maximum 63 kilométer tehető meg tisztán elektromosan, és ez nincs messze a gyakorlati tapasztalatainktól: bekapcsolt légkondiciniáló és normál, tehát nem túl óvatos vezetési stílus mellett 50-54 kilométeres hatótávolságot regisztráltunk.

Mi 380 kilométert autóztunk az új Prius-szal, és végül 1,2 literre jött ki az átlagfogyasztás, ami egyenesen remek érték, még az ehhez hozzászámolandó elektromos fogyasztással együtt is. Hozzá kell tennünk, hogy amikor csak lehetett, töltőre dugtuk az autót, és a teszt során csak kb. 100 kilométert autópályáztunk. Amennyiben hosszabb utakat kell megtennünk, és csak ritkán tudjuk tölteni az akkumulátort, akkor körülbelül 3-4 literes fogyasztással számolhatunk, ami azért még így is kiváló produkció.

©
©
©

Kisebb beltér

A nagyobb aksipakknak kellett a hely, emiatt sajnos az utastér és a csomagtér is kisebb lett. Míg a normál Prius egy teljesértékű ötszemélyes autó, addig a plugin változatban hátul csak két ülőhely és két biztonsági öv van. Középen utazik ugyanis az akkumulátorcsomag egy része. A csomagtartó a kalaptartóig pakolva – tessék megkapaszkodni – alig 191 literes és csak arasznyi magas. Ha tetőig pakoljuk a hátsó fertályat, akkor 343 liternyi helyünk van, ami még mindig kevesebb, mint a normál Prius kalaptartóig mért 359 literes térfogata.

©
©
©

Egyéb extrák

A tömegcsökkentés jegyében a magasra nyíló ötödik ajtó karbonból készült, és a fogyasztás csökkentése érdekében a világon elsőként gázbefecskendezős hőszivattyús rendszer került a fedélzetre. Az időzíthető légkondicionáló rendszer gyorsan és halkan végzi a dolgát, a 36 fokos kánikulában is gyorsan lehűlt az autó belseje, és ehhez természetesen nem kellett elindulnia a benzinmotornak.

©

A központi érintőképernyő ezúttal nem 7, hanem 8 colos képátlóval bír, ezenkívül pedig említést érdemel még az adaptív tempomat, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a fáradtságérzékelő, a mátrixos LED-fényszóró, a vezeték nélküli telefontöltő, illetve az opcionális 4G hotspot. Ez utóbbi egyszerre tíz készülék számára biztosít vezeték nélküli internetet. High-tech fronton nincs szégyenkezni valója az új Priusnak, ezért is furcsa, hogy miért került lábbal működtethető rögzítőfék és régimódi "pálcikás" LED-óra a kocsiba.

Ha körbetekintene a beltérben, érdemes az alábbi fotóra klikkelni, és a megnyíló 360-as felvételen körbepásztázni:

©

 Konklúzió

+ : rendkívül átgondolt hibrid meghajtás, nagy elektromos és hibrid hatótáv, napelemes tölthetőség, kis fogyasztás, fejlett légkondicionáló, zöld rendszám.

 

: véleményes formaterv, nagyobb tömeg, csak négyszemélyes kivitel, kicsi csomagtartó, régimódi rögzítőfék, magas ár.

 

 A 15 colos energiatakarékos gumikon gördülő, hálózatról tölthető Toyota Prius a gyártó valaha készült legfejlettebb környezetbarát autója, és talán a világ legnagyobb tudású hibrid személyautója. A túlzott óvatoskodás nélkül is kiváló elektromos hatótávolság és a lehető legkisebb fogyasztás ára sajnos a csökkentett méretű utastér és csomagtartó.

A csak legmagasabb, Executive felszereltségi szinttel kérhető plugin hibrid alapára 12,6 millió forint, ami 1,4 millió forinttal magasabb a hasonló felszereltségű normál hibrid listaáránál, és a plugin 2,9 millió forinttal drágább egy fapados normál Priusnál. Zöld rendszámot viszont csak a plugin kaphat a Priusok közül.

©