szerző:
László Ferenc

Ezúttal végre nem csapdostak rá folyton a dizájnerek kezére a Nissannál: a Micra külcsínje és belseje még sohasem volt olyan menő, mint most. De ezen túl vajon jó autó-e a franciáknál készülő városi járgány?

A kisautókat sok mindenért lehet szeretni. Van akinek a kis méret miatt rendkívül könnyű parkolás, van akinek a szerény fogyasztás és van akinek a trendi megjelenés jön be elsősorban egy ilyen, leginkább városban használt autó esetében. Ebből a háromból eddig leginkább csak az első kettő miatt lehetett szeretni a Nissan Micrát, mely ugyan már 1982 óta forgalomban van, de eddigi négy generációjának egyike sem kapott túl egyedi megjelenést.

A Micrában eddig leginkább csak a hölgy vásárlók fedezték fel a cukiság faktort, mostantól viszont itt az ötödik generáció, mely a japán márkától szokatlan módon merész és egyben vagány formatervével igazi uniszex termék.

Unalom? Ugyan már!

A korábbi bumfordi fényszórók és "ásító hörcsög" fizimiska helyét átvették az erősen nyújtott lámpák és a már-már sportosan agresszív frontrész. A laposra vasalt oldalú kerékjárati ívek mellett a hullámzó övvonal ragadja még meg a tekintetet, mely az A-oszlopnál lejteni kezd, aztán enyhén, majd meredeken emelkedik egészen a C-oszlopig, ahonnan aztán ismét lejteni kezd. Szinte hihetetlen, de a Nissannak sikerült egy izgalmas formatervű kisautót rajzolnia, és akkor a C-oszlop fekete betétje miatt keltett "lebegő tető" hatásról és a rejtett hátsó kilincsről még nem is beszéltünk.

©
©

Érdekesség, hogy a V-alakú vastag krómkeretbe foglalt első márkaembléma 3D-nyomtatással készül, de a felülete teljesen sima, üvegszerű. Felette pedig ott rejtőzik egy apró orrkamera.

Tesztautónk a legmagasabb, Tekna felszereltséggel bírt, így látványos 17 colos felnik feszültek rajta – alapáron 15-16 colos kerekek járnak a Micrához. A Nissan a személyre szabhatóságra is odafigyelt, így a kicsi japán külcsínjét szinte már-már a Minikhez hasonló módon bárki a saját igényeihez alakíthatja. A 115-360 ezer forintos szépészeti csomagokban egyedi színű díszlécek, tükrök, ajtóbetétek, karosszériaelemek és felnibetétek rendelhetők. A variációs lehetőségek száma meghaladja a százat.

©

A fényezések közül egyedül az elefántcsont fehér alapáras, és még a normál fehér színért is 65 ezret kérnek el. A metál fényezések 125 ezer forintba kerülnek, a tesztautón is látható gyöngyház fehér fényezés pedig 180 ezer forintot kóstál. A Nissan parkolójában láttunk egy narancssárga Micrát fekete betétekkel és felnikkel, az például meglehetősen vagányan nézett ki.

Summa summarum, a gyártó dizájnért felelős részlegének egyértelműen kijár a vastaps. Soha rosszabbat, kedves Nissan!

©

Növekedési hormon

Míg az eddigi Micrák mindegyike 3,75 méter körüli hosszúsággal bírt, addig a korábbiaknál szélesebb és egyben laposabb új jövevény kereken 4 méteres, vagyis felnőtt a kategória mostanság tapasztalható átlagához. Ezzel párhuzamosan a tengelytáv is 7 centimétert növekedett, de nem eleget, ugyanis a Seat Ibiza még így is 4 centiméterrel nagyobb tengelytávú. És ezek a centik bizony a hátsó üléssor lábhelyéből hiányoznak.

©

Míg elöl kényelmesen el lehet férni, hátul inkább csak a közepes termetűeknek jut elég hely.

A csomagtartó kereken 300 literes, ami átlagosnak mondható, és jelentősen elmarad a már említett Ibiza 355 literétől. A puttony maximum 1040 literesre bővíthető, és a hátsó ülések sajnos nem hajthatók le teljesen síkba.

©
©

Felszereltség

Az utastér minőségéről csak jót tudunk mondani, ami nem is csoda, hiszen a Tekna csúcsfelszereltség mellé esetünkben még egy 275 ezer forintos bordó bőrbelső is befigyelt. Nemcsak a kézifékkar, hanem a műszerfal egy része is bőrrel borított, az illesztések mindenhol pontosak, a minőségérzet meghaladja a kategóriaátlagot.

A kulcsnélküli, nyomógombos indítás a kényelmet fokozza, csakúgy mint az alapáron járó visszagurulásgátló, a koraesti órákban pedig az extra nagy napellenző tesz jó szolgálatot a laposan sütő nap sugarai elleni harcban. Az ülésfűtés 65 ezer forintba kerül, hatékonyságát a nyári kánikulában inkább nem próbálgattuk.

©

A 7 colos központi érintőképernyőn japánosan elnagyolt felhasználói felület fogad, és ezen a panelen nemcsak a tolatókamera, hanem az összesen négy kamera képéből összeállított felülnézeti kép is megjeleníthető. Más kérdés, hogy a képminőség csapnivaló, de egy kisautóban már az is nagy szám, hogy egyáltalán van ilyen funkció. Említést érdemel továbbá a vészfékező asszisztens, az automatikus távolságifény kapcsoló, a sávelhagyást figyelő és elkerülő rendszer, valamint a táblafelismerő rendszer.

©

Mivel sok fiatal vásárol Micrát, a tervezők a hangrendszerre is nagyon odafigyeltek: a hathangszórós Bose hifi egy-egy hangkeltője az első két fejtámlában rejtőzik. A hangrendszer jól szól, de az ajtóborításon zavaró, bár szerencsére nem hallható rezgésekkel találkoztunk. A LED-fényszóró 150 ezer forintos extra, de mivel a tesztautóban nem volt, nem tudtuk kipróbálni a hatékonyságát.

©

Hengerből három jár

A motorháztető alatt egy mindössze 898 köbcentiméteres háromhengeres turbós benzinmotor található, mely 6500-as fordulatszámon 90 lóerőt ad le, de túltöltéssel rövid ideig 95 lóerőre is képes. Ehhez 140, illetve 150 Nm-es csúcsnyomaték társul. A 0-100-as sprint 12,1 másodperc alatt tudható le, a végsebesség 175 km/h. Városi cirkáláshoz ez is elég, mindenesetre tény, hogy találkoztunk már ennél pörgősebb, kellemesebb hangú és kevésbé rezonáló háromhengeres motorral is. Üzemmeleg motornál a kocsi ennyire rezegteti meg a nyitott ajtókat:

Ez egyrészt a nem túl selymes járású motornak, másrészt az ajtók rögzítésének következménye. Ha már itt tartunk, az ajtók csukási komfortja csapnivaló. Kis túlzással élve olyan, mintha egy régi Wartburg ajtajához lenne szerencsénk, és ez talán ebből a rövidke videóból is átjön:

A motor hangszigetelésével, illetve szem elől történő elrejtésével a jelek szerint egyáltalán nem vesződnek a gyárban:

©

Fogyasztás, felfüggesztés

A 6,5 liter körüli fogyasztás vállalható, bár kicsit kevesebbre számítottunk. Az üzemanyagtartály 41 literes, ami 600 kilométer körüli hatótávolságot eredményez. Az automata Start/Stop rendszer még a csúcsfelszereltséghez sem jár ingyen, felára 55 ezer forint. Automataváltó nincs, az ötsebességes manuálváltóban pedig nincs sok köszönet: a váltókar túl hosszú és a kar járása nem túl pontos. Az alul csapott bőrkormány ellenben szerethető, csakúgy, mint a felfüggesztés, illetve a finom fékezésekkel az úthibák hatását csillapító, úgynevezett aktív karosszéria szabályozás.

©
©

Aktív nyomvonalszabályzást is kapunk, ami kerekenként szabályozott fékezéssel tartja mindig íven a kanyarodó autót. Ha már itt tartunk, csak elöl vannak tárcsafékek, hátul dobfékek teljesítenek szolgálatot. Nem árt továbbá felkészülni arra, hogy hátsó elektromos ablakemelő még a legdrágább, legjobban felszerelt Micrákban sincs.

Árak

Tesztautónk alapára 4,6 millió forint, amihez ha hozzávesszük az extrákat, gyorsan 5,7 millióra kúszik fel a végösszeg. A 73 lóerős szívómotoros fapados alapmodell ára 3,2 millió forint, a 90 lóerős Micra pedig legolcsóbban 3,8 millió forint ellenében vihető haza. Titkos aduásznak az 1,5 literes turbódízel változatot tartjuk, mely 90 lovas "éhezőgép" alapára 3,9 millió forint.

©

Konklúzió

+ : egyedi dizájn, részletes személyre szabhatóság, remek beltérminőség, korrekt kományzás és felfüggesztés, 360 fokos kameranézet, Bose hangrendszer.

: motor, váltó, hátul kevés lábhely, átlagos csomagtartó, nincs elektromos hátsó ablakemelő, feláras a Start/Stop rendszer.

A 2017-es Év Autója választás hét résztvevős döntőjében a Nissan Micra az utolsó helyen végzett a maga 135 pontjával, míg a győztes 319 pontot zsebelt be. Mi is úgy gondoljuk, hogy a Renault gyártósoron készülő Micra annak ellenére sem lett kiváló autó, hogy ezúttal végre a dizájnjára is odafigyeltek és a belterének minősége is makulátlan. A kis turbómotor és a váltó csalódást keltő, az utastér hátul szűkös, a csomagtartó átlagos és több helyen értelmetlen spórolás nyomait fedezhetjük fel. Cserébe viszont a kormánymű és a felfüggesztés rendben van, és az ebben a kategóriában még szokatlan high-tech funkciókról sem szabad megfeledkezni.

Ha érdeklik az új autók tesztjei, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.