szerző:
László Ferenc

A Volkswagen konszern fiatalosan vagány márkájának húzómodellje teljesen megújult: a 2017-es Ibiza szemrevaló és igen méretes lett, de az extra lóerőket nagyon drágán mérik hozzá.

Idén krisztusi korba lépett a Seat kisautója, a kereskedelmi forgalomban 1984-ben felbukkant Ibiza. A német VW tulajdonában lévő spanyol autómárka ezen modelljéből az elmúlt 33 évben több mint 5,5 millió példány talált gazdára – ez a Seat legnagyobb darabszámban értékesített modellje. Fesztiválokon bulizó fiatalok, friss házasok és idősebb nyugdíjasok számára egyaránt vonzó lehet az Ibiza, melynek ötödik generációs kiadása elsőként épül a konszern új MQB A0 platformjára. Arra a platformra, melyre az elkövetkezendő években számos VW eredetű igen fontos kisautó (Polo, Fabia stb.) fog építkezni.

Megvállasodott

Bár az előző generációs Ibiza formaterve még mostanra sem fáradt el, technikai szempontból abszolút itt volt az ideje annak, hogy a Seat nyugdíjba küldje a mintegy kilenc éves modellt. A markánsan sarkos elemekkel és éles vonalakkal tagolt új kiadás dizájnja nagymértékben hasonlít az eggyel nagyobb Leon külsejére. És ezzel nincs is semmi baj, ami egy kategóriával feljebb vagány, az itt is hasonlóan teljesít.

Az 5 centiméterrel a mágikus 4 méteres hosszúság fölé nyúló új Ibiza széltében hatalmasat, egész konkrétan 8,7 centiméternyi nőtt. Ennek köszönhetően elől csak az igen nagy termetűek válla ér össze, hátul pedig akár három személy is viszonylag kényelmesen utazhat rövidebb utakon.

©

Bőven van hely

A hátul ülőknek a lábhelyre sem lehet panaszuk: egy 185 centiméteres sofőr mögött bőven elfér egy hasonló magasságú utas. Ez elsősorban a 2,56 méteres tengelytávnak köszönhető, ami 7 centiméterrel hosszabb az új Fiesta, és 4 centiméterrel az új Micra tengelytávjánál. Ráadásul ehhez még hozzájön az elődénél 63 literrel öblösebb csomagtartó, ami ily módon már 355 liternyi csomagot képes magába fogadni. A riválisok többsége ehhez képest csak 300 liter magasságában jár, és a Leonba is csak 380 liternyi pakknak jut hely. Azért viszont kár, hogy sem háromajtós, sem pedig kombiváltozat nem lesz az új Ibizából.

Kemény legény

Az összeszerelési minőség hibátlan, semmi sem nyeszeg-nyiszog a kocsiban. Azzal viszont nem árt tisztában lenni, hogy a műszerfalon, a középkonzolon és az ajtókon szinte minden a legkeményebb műanyagból készült. Ezen persze már nem igazán lepődünk meg, hiszen az ennél puhább és minőségibb anyagok a VW magasabbra pozícionált kisautóinak privilégiumait képezik. A multifunkciós kormány kellemes fogású és városi autóhoz méltón elképesztően kis erővel lehet tekergetni.

Ez az autó nem arról szól, hogy a sofőrnek az útról kommunikáljon, hanem sokkal inkább arról, hogy a legkisebb városi parkolóhelyre is a legkönnyebben be lehessen navigálni vele. Ebben hátsó tolatókamera és első parkolószenzor (212 ezer forint) is segít, bár ezek tapasztalataink szerint sokszor téves riasztásokat csipognak.

©

Felszereltség

A tesztautóban egy 5 colos képátlójú színes érintőképernyő uralja a műszerfal közepét, ami a drágább Ibizákban akár 8 colos is lehet. Ezenkívül a kormány mögötti két analóg körműszer között is ott figyel egy egyszerűbb kijelző, mely vezetés közben a fontosabb információkat közli a vezetővel. A 137 ezer forintos kétzónás klíma gyorsan és hatékonyan végzi a dolgát, alatta pedig egy jack dugaljt és egy USB-portot fedezhetünk fel. A kocsinkban ezenkívül fáradtságérzékelő és tempomat (51 ezer forint), valamint fűtéssel felvértezett magasságállítós ülés (113 ezer forint) is volt, ellenben piperetükör világítás és majrévas nem.

Pörgős kis motor

Az automatikus leállító funkcióval megspékelt 999 köbcentiméteres háromhengeres turbómotor kellemes meglepetést okozott. Egyrészt amiatt, hogy hangját és rezonanciáját sikerült egész jól kordában tartani, másrészt pedig amiatt, mert már alulról, 1500-as fordulatszámtól is egész szépen húz. A 95 lóerős maximális teljesítmény mellé 175 Nm nyomaték társul, ami 10,9 másodperces 0-100-as sprintet, illetve 182 km/h-s legnagyobb sebességet tesz lehetővé. Egy városi kisautótól nem is kívánhatnánk ennél többet. Ehhez ráadásul 5-6 literes fogyasztás társul (észszerű használat mellett), ami a 40 literes tankkal kombinálva 650-700 kilométeres hatótávolságot biztosít.

©

Extrák

A váltóról nehéz rosszat mondani, egyedül autópályás használat mellett hiányoljuk belőle a hatodik fokozatot. Hatsebességes manuálváltó csak a 115 lovas motorhoz jár, amihez akár hétsebességes DSG egység is társítható. Mivel sok fiatal vásárlóra számít a Seat, nyolccsatornás Beats Audio hangrendszer is rendelhető 146 ezer forintért, a vezeték nélküli telefontöltő 65 ezer forintba kerül, az Android Auto, Apple CarPlay, illetve Mirror Link támogatás pedig 55 ezer forint ellenében rendelhető.

A teljesen LED-es világítás felára 282 ezer forint, ha pedig kulcs nélküli indításra vágyunk, akkor 98 ezer forintot kell a gyártó kasszájában hagynunk. A fényezések közül egyedül a mediterrán kék nem feláras, a fehér szín már 65 ezerbe kerül, a többi szín pedig 174-211 ezer forintot kóstál.

©

Árak

Az 1 literes 75 lovas szívómotorral szerelt fapados Reference alapmodell már 3,3 millió forintért hazavezethető, azonban a hasonló felszereltségi szintű, de már 95 lovas turbós változat nem kevesebb mint 4,6 millió forintot kóstál. 1,3 millió forint felár 20 lóerőért - ezt simán nevezhetjük gyilkos árazásnak. Összehasonlításképp, a Nissan Micra szívómotoros alapára 3,2 millió forint, a 17 lóerővel erősebb turbós kivitel pedig 3,8 millió forintba kerül.

Style kivitelű tesztautónk alapára 4,76 millió forint, és a már említett extrákkal végülis 5,6 millió forintba kerül a konkrét kocsi. Sok pénz ez egy olyan autóért, mely nem túl szép 15 colos kerekeken gurul, négyből kettő féke dobos, és hátul tekerős ablakemelőt virít.

A 115 lóerős Xcellence és FR modellek minimum 5,8 millió forintba kerülnek, és hamarosan érkezni fog egy 150 lovas kivitel is, de a durván sportos Cuprát jegelte a gyártó. Árak tekintetében érdemes körbenézni egy szinttel feljebb: a Reference Plus felszereltségű 110 lovas Leon 4,8 millió forintba kerül, a 125 lóerős Style Plus Leon pedig 5,5 millió forintos áron kapható. Ez egyértelműen a nagytesó felé tereli a vásárlókat.

©

Konklúzió

+ : szemrevaló formaterv, méretes utas- és csomagtér, általánosan korrekt minőség, pörgős turbómotor, korrekt fogyasztás.

: magas felár az erősebb motorok esetében, csak ötajtós változat létezik, nem lesz Cupra kivitel.

Az ötödik generációs Seat Ibiza az elődjénél sokkal komolyabb, sokkal felnőttesebb benyomást kelt. A menő design tovább finomodott, az utastér és a csomagtér jelentősen növekedett és sok új technológia is megjelent a fedélzeten. Igaz utóbbiak már mind drága extrák formájában képviseltetik magukat. Az általunk kipróbált 95 lóerős turbómotor finom kis darab, de a széles rétegek számára elérhető 75 lovas szívómotorhoz képest hatalmas felárát nehezen lehet indokolni.

©

Ha érdeklik az új autók tesztjei, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.