szerző:
hvg.hu

A közlekedésben nagyon sok baleset történik azért, mert a járművezetők az adott helyzetben nem ismerik fel az elsőbbségadási kötelezettséget. Az alábbi két táblát például nem mindegy, hogyan értelmezi az autós.

Az elsőbbségadás kötelező tábla azon KRESZ-táblák egyike, amit az autósok túlnyomó többsége szinte azonnal fel tud ismerni, vagy meg tud nevezni: "az a fejjel lefelé álló háromszög, piros kerettel, fehér alappal". Ha ilyet lát az autós, nem kell megállnia a kereszteződés előtt, de fokozott figyelemmel és a megfelelő sebességgel kell haladnia, hogy adott esetben az elsőbbséget élvező forgalom közlekedőit biztonságosan el tudja engedni – vagyis meg tudjon állni, ha szükséges.

Azonban nem ez az egyetlen olyan KRESZ-tábla, amely az elsőbbségadási kötelezettségre hívja fel a figyelmet. Ott vannak még a "nyilazott" táblák is, ezzel azonban jóval ritkábban lehet találkozni – emiatt pedig az értelmezésük sem megy mindig elsőre. Sőt, a két "nyilazott" táblát sokan össze is keverik, ami szintén balesetveszélyes helyzetet teremthet.

Pedig a két tábla ránézésre is jelentős mértékben különbözik egymástól. Az egyik kör alakú, fehér alapon piros szegéllyel, a közepén pedig két nyíllal: egy lefelé mutató feketével és egy "felfelé" mutató pirossal.

©

A másik kék színű, négyzet alakú tábla, amelyben szintén két nyíl kapott helyet. Egy lefelé mutató piros és egy "felfelé" mutató fehér.

©

A két tábla között azonban nemcsak a kinézetben van lényeges különbség. Míg előbbi a KRESZ 12. § c) bekezdése szerint „a szembejövő forgalom elsőbbségét” mutatja, addig a másik a KRESZ 12. § d) pontja értelmében az „elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben” utasítást jelenti.

Mindez egyszerűbben: a kerek tábla azt jelzi, hogy az adott útszűkületben elsőbbséget kell adni a szembejövő jármű részére, míg a négyzet alakú tábla azt jelzi, hogy az útszűkületben a járműnek elsőbbsége van a szembejövő járművel szemben.

Vagyis ha utóbbit látjuk, akkor hamarabb áthaladhatunk, mint a szemből érkező, míg ha előbbit, akkor meg kell várnunk, míg elhalad a szemből érkező forgalom.

Persze nem ez az egyetlen KRESZ-tábla, aminek értelmezése komoly fejtörést okoz az autósoknak. Korábban itt írtuk le, mi a különbség a megállás és a várakozás között.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!