szerző:
hvg.hu

Jövő év után már Euro 4-es autóval sem lehet közlekedni szmogriadó idején. Ezek jellemzően ma 10 éves autók.

Bár a külföldről behozott használt autóknak már csak 40 százaléka dízel – korábban 60 volt –, az idén jósolt, csúcsot jelentő, több mint 150 ezer darabos, 11 éves átlagéletkorú importból több tízezer jármű tulajdonosát érheti kellemetlen meglepetés, ha jövő télen megszállja a várost a füstköd – írja cikkében a Magyar Idők.

Tovább korlátozzák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban, miután így döntött a Fővárosi Közgyűlés a közelmúltban. Az elfogadott határozat szerint jövő október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – vagyis Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is, miközben jelenleg ez csak az Euro 2-es gépkocsikra érvényes. A döntés értelmében a korlátozás egy évvel később, azaz 2019. október 1-jével riasztási fokozat elrendelése esetén már a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművekre is vonatkozik majd.

Tekintve, hogy a használtautó-importban a járműveknek mindössze 20 százaléka tartozik az öt évnél ifjabb korosztályba, miközben 62 százalékuk legalább tízéves, átlagéletkoruk pedig tizenegy év, jól látható, hogy a behozatal csaknem felét olyan autók teszik ki, amelyek vagy jövőre, vagy 2019-től szmogriadó riasztási fokozata idején reggel 6-tól este 10-ig nem közlekedhetnek majd Budapesten.

Legalábbis a jelen állapot szerint, de további szigorítás, a nyugat-európai példák alapján korántsem zárható ki. Pedig, ami pár éve elképzelhetetlen volt, ma akár 20 százalékkal olcsóbb a dízelautó egy benzinesnél.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.