szerző:
László Ferenc

Rezzenéstelen arccal, pontosabban motorral és a legnagyobb csendben is suhanhatunk a bajorok hibrid nagyautójával, ami gyakran töltögetve meglepően kevés benzint fogyaszt. Kipróbáltuk a leginkább környezettudatos 5-ös BMW-t.

1,9 literes fogyasztás.

A BMW ezt ígéri, vagyis azt mondja, hogy az 5-ös BMW ebben a változatában 100 kilométerenként átlagosan ennyi benzinnel is hajlandó beérni. Komoly ígéret ez, hiszen az 530e mégis csak egy mintegy 1,85 tonnás hatalmas autó, aminek a mozgatásához nem kevés energia szükséges. Igen ám, de ezúttal egy igen fejlett villanymotoros-akkumulátoros rendszer is besegít, így elvileg nem lehetetlen hozni az elsőre elképesztőnek tűnő gyári fogyasztási értéket.

Mi pedig kipróbáltuk, hogy a gyakorlatban mennyire viselkedik éhezőművészként a BMW 530e.

Képgaléria.
©

Árulkodó jelek

A számos kedvezménnyel járó zöld rendszám hazánkban viszonylag könnyen lebuktatja ennek a BMW-nek a hibridségét, de ezt leszámítva csak apró jelek utalnak arra, hogy ez itt nem egy 530i, hanem egy 530e. Ilyen például, hogy a vesék hosszanti rácsai kék színben pompáznak, hogy az első kerékjárati ívnél egy szolíd kék i betű figyel, illetve, hogy a C-oszlopokon eDrive logó kapott helyet. No és persze a faron lévő típusjelzés, bár ennek "e" karakterét kicsit messzebbről már nehéz megkülönböztetni az 530i betűjelétől.

Ezek csupán apró designelemek, viszont a legkomolyabb árulkodó jelnek nagyon is komoly funkciója van. A bal első kerék közelében elhelyezett kis ajtót kipattintva ugyanis hozzáférhetünk a kocsi töltőcsatlakozójához. Apróságnak tűnik ugyan, de sötétben igen komoly pozitívum, hogy a töltőhely meg van világítva, így nem kell a telefonunkkal világítva keresgélni a csatlakozó aljzatot.

©

2018-tól már vezeték nélküli töltéssel is rendelhető az 5-ös BMW, és ezúttal nem a telefonunk töltésére gondolunk. Hanem magának az autónak a töltésére: egyszerűen csak a töltőlap fölé kell parkolni, és 3,5 órával később már teljesen fel is van töltve az akkumulátor. És még a kezünket sem kell összepiszkolni.

Belül ugyanakkora kényelemben utazhat négy-öt utas, mint az általunk korábban tesztelt 530d-ben vagy 540i-ben, innen tehát egyetlen köbcentiméternyi helyet sem rabolnak el az akkumulátorok. A csomagtartóba viszont alaposan beleharaptak a telepek, így ezúttal be kell érnünk 530 helyett 410 literes kapacitással. Ráadásul a csomagtér elég lapos, nagyobb tárgyak garantáltan nem férnek bele. Azt pedig egyáltalán nem értjük, hogy az 530e miért nem készült kombi változatban.

Szemnek láthatatlan, hogy a hibrid hajtáslánc mintegy 230 kilogrammal növeli az autó tömegét, és a jó hír az, hogy ezt vezetés közben sem nagyon lehet érezni. A súlypontot sikerült alacsonyan tartani, a későbbiekben kitárgyalandó erőmennyiség pedig tökéletesen elegendő a dinamikus autózáshoz. A hátsókerékhajtás pedig már csak a hab a tortán.

©

Párosan szép az élet

A négyhengeres turbós 2 literes benzinmotor 184 lóerős teljesítménye 5000-es fordulatszám felett jelenik meg, de a 290-320 Nm-es nyomaték már egészen alacsonyan, 1250-es fordulaton elérhetővé válik. Ehhez társul a váltóházba szerelt villanymotor produkciója: ez a 113 lóerős egység már 0 fordulatszámtól 250 Nm-es nyomatékot produkál. A két erőforrás kombinált teljesítménye 252 lóerő és 420 Nm, vagyis jogosan jár az 530-as számjelzés.

Az persze már más kérdés, hogy lemerült aksik esetén be kell érnünk 184 lóerővel. A benzinmotor szerencsére nagyon halkan és kiegyensúlyozottan jár, nem túl kellemes négyhengeres mivolta egyedül a gázpedál tiprásakor kerül előtérbe.

Képgaléria.
©

A BMW hibrid hajtásláncának igazi szépségét az adja, hogy a rendszer lehellet finoman váltogatja és kombinálja egymással a kétféle hajtást. Olyannyira, hogy a sofőr és az utasok a legtöbb esetben nem is sejtik, hogy éppen milyen üzemmódban történik az előrehaladás. Nincs a japán hibridekből ismerős, motorbőgető CVT-váltó, van viszont helyette egy finoman és gyorsan kapcsoló nyolcfokozatú automata. Ami akár a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható, de erre kevés ingerenciát érez az átlagos vezető.

Az autó indításakor alaphelyzetben mindig a Comfort mód kapcsol be, amit ezt követően manuálisan Sportra vagy Ecóra válthatunk át. Ilyenkor változik a gázpedál érzékenysége, a váltási karakterisztika, a hajtáslánc működése és a kormányrásegítés, illetve Eco módban leállított motor melletti vitorlázásra is képes az autó. A teszt során mi leginkább Comfortban használtuk az 530e-t, Ecóban vélhetően néhány deciliterrel tovább tudtuk volna csökkenteni a fogyasztást.

©

Hogyan működik?

Alaphelyzetben a fedélzeti számítógép dönti el, hogy mikor működjön a benzin- és mikor a villanymotor. Ha a navigációba bepötyögjük az úti célunkat, akkor a rendszer ezzel is kalkulál, vagyis például az agglomerációs haladósabb szakaszokon inkább benzint fogyaszt, az elektronokat pedig meghagyja a városi araszolásra.

Gombnyomásra tisztán elektromos módra válthatunk, ilyenkor legfeljebb 140-nel suhanhatunk a legnagyobb csendben és békében. Bár a gyártó 50 kilométeres e-hatótávot ígér, ez a téli tesztkörülmények mellett inkább 30-32 kilométer körül alakult. Elektromos árammal egy normál otthoni 230 voltos töltőről mintegy 5 óra alatt tölthető fel a 9,2 kWh kapacitású telep, ami gyorstöltővel ennél kétszer nagyobb tempóban is táplálható. Természetesen motorfékezéskor és hagyományos fékezéskor is tölt a rendszer, és ily módon meglepően hatékonyan nyerhetünk néhány megtehető extra e-kilométert.

Kapunk továbbá egy olyan üzemmódot, melyben definiálható, hogy a rendszer maximum milyen szintig engedje az akkumulátorok merülését. Ezzel betárazhatunk későbbre egy bizonyos megtehető e-hatótávot, másrészt megoldhatjuk, hogy egy haladósabb szakaszon a benzinmotor áramot termeljen egy későbbi villanyautós szakaszra.

Képgaléria.
©
©

És a fogyasztás?

Könnyen kikövetkeztethető, hogy ha 30 (nyáron 35-40) kilométerenként töltőre tudjuk dugni az autót, akkor akár hosszú távon is utazhatunk nulla, azaz 0 literes fogyasztás mellett. Ilyenkor csak az áramot kell fizetnünk, ha nem épp valamelyik ingyenes töltőpontot használjuk. Ez persze nem túl életszerű, hacsak nem szinte kizárólag a városban, az otthonunk és a munkahelyünk között használjuk az 530e-t.

Ha néha azért elektronok híján kényszerűen beindul a benzinmotor, de alapvetően még mindig árammal autózunk, akkor hozható a gyártó által megadott 2 liter körüli fogyasztás. Az általunk mért tesztfogyasztás 4 literre jött ki életszerű használat mellett, de ha a gyorstöltő kábeljét is megkaptuk volna a kocsihoz, akkor több elektromos töltéssel valószínűleg a 3 literes érték is elérhető lett volna.

Megjegyzendő, hogy a 4 literes tesztfogyasztás is kiválónak mondható, hiszen a BMW 530e egy 0-ról 100-ra 6,2 másodperc alatt gyorsuló, 235 km/h végsebességű teljes értékű nagy autó. És nem egy Toyota Prius.

©

Megéri az árát?

Rögtönzött matekóránkon két példát vázolunk, mindkét esetben éves 20 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva. Az elsőben az 1 millió forinttal olcsóbb 530i-vel vetjük össze az 530e-t: ha a tisztán benzines testvér 10 litert, a hibrid BMW pedig 3 litert fogyaszt 100-on, akkor 5 év alatt akár 2,5 millió forint is spórolható a környezetbarát alternatívával. És akkor a zöld rendszám előnyeit még nem is vettük bele a képletbe.

A másik sztoriban a 2,6 millió forinttal olcsóbb 520d-vel hasonlítjuk össze az 530e-t. Ha ezúttal 4 literes fogyasztással számolunk hibrid- és 6,5 literessel dízel fronton, akkor 5 év alatt 1 millió forinttal kevesebbet kell üzemanyagra költeni az 530e esetében.

Ez persze csak két példa és az elektromos áram költségeit nem vettük bele a számításba. A "megéri-e" kérdésre a választ minden autóvásárlónak magának kell megadnia, a saját felhasználási körülményeinek ismeretében. Rövid távokon, gyakori töltéssel remek alternatíva az 530e, de hosszabb utak és ritka töltési lehetőség mellett továbbra is a dízel a király.

Negatívum, hogy az 530e-ben a normál 68 helyett csupán 46 literes az üzemanyagtank, vagyis például egy Budapest-Hamburg szakaszon nem egyszer meg kell majd állni benzinért.

©

Konklúzió

+ : fejlett hibrid hajtáslánc, tisztán elektromos üzemmód, zöld rendszámos előnyök, tágas prémium utastér.

: kicsi csomagtartó és üzemanyagtartály, nagy tömeg, nincs belőle kombi változat.

Az 530e hozza a hagyományos 5-ös BMW-s értékeket (méret, minőség, vezetési élmény) és szupermodern hibrid hajtáslánccal kombinálja azt. Ha gyakran közlekedünk rövid utakon és gyakorta tudjuk akár ingyen tölteni a telepeket, akkor az 530e egy nagyon is élhető és gazdaságos konnektoros nagyautó. A sokat utazóknak ott az 530d vagy akár az 520d, a hathengeres benzines élvezetek kedvelői pedig az 540i-vel járnak a legjobban.

A BMW 530e alapára 16,4 millió forint, a közepesen felszerelt tesztautó árcéduláján pedig 22,5 millió forintos összeg olvasható. Házon belül olcsóbb alternatíva a 330e, a non-plus-ultra pedig a 326 lóerős 740e. Az Audinál jelenleg nincs hasonló modell, a Mercedes pedig 18 millió forintos indulóáron kínálja a 286 lóerős és 9 sebességes automatával szerelt E350e-t.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!