szerző:
László Ferenc

Ilyen szovjet autóval nem mindennap találkozik az ember: kívülről 70 évesnek tűnik, belül viszont sokkal modernebb.

A mellékelt fotókon látható hatalmas szovjet autót Budapesten kaptuk lencsevégre. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy milyen járgányt láthatunk a képeken?

©

Nos, elvileg egy Zisz-110 a fotóalanyunk, azonban némi gyanakodásra ad okot, hogy a felnik és az azokon feszülő Pirelli Scorpion ATR nem igazán korhű példányok. Az utastérbe pillantva pedig Toyota alkatrészekre lehetünk figyelmesek, de akkor hogy is van ez?

©

A kérdés megválaszolása előtt azonban egy kis típustörténet. Sztálinnak nagyon megtetszett az 1941-es évjáratú Packard 180-as amerikai négykerekű, így az orosz szovjet mérnököknek kiadták, hogy mihamarabb el kell készíteniük egy hasonló szovjet autót. Így született meg az 1946-ban debütált Zisz-110, mely 6 méter hosszú luxusautó 3,76 méteres tengelytávolsággal (új S-osztály Lang kivitel: 3,16 méter) és közel 2,6 tonnás tömeggel rendelkezik.

©

A 6 literes és 8-hengeres motorral gyártott típus maximum 140 lóerős teljesítményre képes, a végsebessége pedig 140 km/h. 1958-ig valamivel több mint 2 000 példány készült belőle. Sztálin elégedett volt a végeredménnyel, és többek közt I. Alekszij pátriárkának és Kim Ir Szennek is ajándékozott belőle egy-egy példányt.

©

Az ősrégi szovjet autóba pedig esetünkben úgy került japán technika, hogy egy orosz cég azzal foglalkozik, hogy Zisz-110-esekbe modern, Toyota, illetve adott esetben Cadillac alkatrészeket szerel. Az ily módon teljesen felújított és átalakított autók megfelelnek a modern kor által támasztott biztonsági kívánalmaknak és nem mellesleg tele vannak pakolva a legújabb luxusmegoldásokkal.

©

A krokodil-, illetve kígyóbőrrel borított utastérbe többek közt elektromosan leengedhető lábtartót, masszázsfoteleket, motoros függönyt és hatalmas kijelzőt is lehet rendelni. Szerencsére normál restaurálással is foglalkozik a cég, vagyis annak sincs akadálya, hogy maximálisan korhű Zisz-110-est rendeljünk tőlük.

©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!