szerző:
László Ferenc

Ilyen szovjet autóval nem mindennap találkozik az ember: kívülről 70 évesnek tűnik, belül viszont sokkal modernebb.

A mellékelt fotókon látható hatalmas szovjet autót Budapesten kaptuk lencsevégre. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy milyen járgányt láthatunk a képeken?

©

Nos, elvileg egy Zisz-110 a fotóalanyunk, azonban némi gyanakodásra ad okot, hogy a felnik és az azokon feszülő Pirelli Scorpion ATR nem igazán korhű példányok. Az utastérbe pillantva pedig Toyota alkatrészekre lehetünk figyelmesek, de akkor hogy is van ez?

©

A kérdés megválaszolása előtt azonban egy kis típustörténet. Sztálinnak nagyon megtetszett az 1941-es évjáratú Packard 180-as amerikai négykerekű, így az orosz szovjet mérnököknek kiadták, hogy mihamarabb el kell készíteniük egy hasonló szovjet autót. Így született meg az 1946-ban debütált Zisz-110, mely 6 méter hosszú luxusautó 3,76 méteres tengelytávolsággal (új S-osztály Lang kivitel: 3,16 méter) és közel 2,6 tonnás tömeggel rendelkezik.

©

A 6 literes és 8-hengeres motorral gyártott típus maximum 140 lóerős teljesítményre képes, a végsebessége pedig 140 km/h. 1958-ig valamivel több mint 2 000 példány készült belőle. Sztálin elégedett volt a végeredménnyel, és többek közt I. Alekszij pátriárkának és Kim Ir Szennek is ajándékozott belőle egy-egy példányt.

©

Az ősrégi szovjet autóba pedig esetünkben úgy került japán technika, hogy egy orosz cég azzal foglalkozik, hogy Zisz-110-esekbe modern, Toyota, illetve adott esetben Cadillac alkatrészeket szerel. Az ily módon teljesen felújított és átalakított autók megfelelnek a modern kor által támasztott biztonsági kívánalmaknak és nem mellesleg tele vannak pakolva a legújabb luxusmegoldásokkal.

©

A krokodil-, illetve kígyóbőrrel borított utastérbe többek közt elektromosan leengedhető lábtartót, masszázsfoteleket, motoros függönyt és hatalmas kijelzőt is lehet rendelni. Szerencsére normál restaurálással is foglalkozik a cég, vagyis annak sincs akadálya, hogy maximálisan korhű Zisz-110-est rendeljünk tőlük.

©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.