szerző:
hvg.hu

Az autóipar nagyágyúinak összefogásának köszönhetően hazánkban is telepítenek néhány szupertöltőt. Mutatjuk, hogy hol.

A BMW, a Ford, a Daimler és a Volkswagen-csoport tavaly november elején jelentette be, hogy összefognak egymással annak érdekében, hogy Európában mihamarabb kialakuljon egy villanyautók töltésére használható szupergyors töltőhálózat.

Azt már eddig is tudtuk, hogy az Ionity névre keresztelt projekt keretein belül Magyarországon is telepítenek majd ultragyors töltőket, de azt nem, hogy hol. Most viszont erre is fény derült, ugyanis az Audi egy norvégiai konferencián nyilvánosságra hozta az Ionity tervezett lefedettségi térképét, mely szerint hazánkban Budapesten, Győrnél az M1-esen és Nagykanizsánál az M7-esen létesítenek majd szélsebes töltőket.

©

Hazánkban jelenleg az úgynevezett villámtöltők révén lehet a leggyorsabban feltölteni a kompatibilis villanyautók lemerült akkumulátorait, még pedig maximum 50 kW teljesítménnyel. Ehhez képest az Ionity töltők már kezdetben is 150 kW-osak lesznek, a későbbiekben pedig 350 kW teljesítményű töltést is képesek lesznek biztosítani.

Magyarul a töltési teljesítmény 3-7-szeresére fog nőni a jelenlegi leggyorsabb technológiához képest, és egy 0-80 százalékos töltés 20-30 perc helyett csak 5-8 percnyi időt vesz majd igénybe. Ez pedig már lényegében olyan gyors, mint egy normál tankolás.

Más kérdés, hogy egyelőre nincs olyan elektromos autó, melyet ilyen teljesítménnyel lehetne tölteni. Ígéretek szerint idén év végén érkeznek az első olyan kocsik, melyek már támogatni fogják a 150 kW-os töltést, a 350 kW-tal tölthető modellek megjelenésére pedig még néhány évet várni kell.

©

2019 végéig 400 Ionity töltőállomás építését tervezik Európában, helyszínenként 6 CCS-szabványú töltőponttal, vagyis a hálózaton egyszerre 2400 töltést lehet majd végezni. Az első 20 állomás építését már tavaly megkezdték, és a tervek szerint idén év végén már 100 állomás fog üzemelni. Az elsősorban autópályák mentén elhelyezett töltők üzemeltetésében többek közt OMV és a Shell is részt vesz.

A Tesla Európában jelenleg közel 400 töltőállomással rendelkezik, és 2020-ra várhatóan duplájára fog nőni az állomások száma. A Tesla Supercharger maximum 145 kW-ra képes, az autók pedig legfeljebb 120 kW-tal tölthetők, de a közeljövőben várhatóan a Tesla is növelni fogja a töltési teljesítményt.

Emlékezetes, hogy a Tesla tavaly év végén adta át győri Superchargerét, az OMV által üzemeltetett töltő az M1-es autópálya mellett található, és 20 perc alatt 80 százalékra tudja feltölteni a márka típusait. A győri helyszínen egyszerre négy autót lehet tölteni.

Ön szerint egy 5-8 perces villanyautó-töltés már elég gyors?

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!