szerző:
László Ferenc

Porsche 911-es legyen a talpán, amely állórajtos gyorsulásban megveri jelen tesztalanyunkat. Úgy, hogy közben ebben a Magyarországon gyártott szedánban akár egy komplett család is elfér.

Az Audi mindenkit átver, de teszi mindezt úgy, hogy közben egyetlen pillanatig sem lehet haragudni rá. Nem, ezúttal nem a dízelbotrány egy újabb fejezetét nyitjuk meg, hanem egyszerűen csak arra célzunk, hogy a német gyártó az RS3 limuzin esetében mind a külső, mind a menetteljesítmény frontján altatni próbál. Azt ugyan már a laikus szemlélődő is látja, hogy ezúttal egy átlagosnál sportosabb szedánhoz van szerencséje és nem egy felspécizett Thaliához, azt viszont még csak nem is sejti, hogy ez az autó mire képes a gyakorlatban.

És ezzel kapcsolatban még a specifikációk átböngészését követően is legfeljebb csak halvány fogalmaink lehetnek.

©

Katapult

Az Audi RS3 szedán a hivatalos gyári adatok szerint 4,1 másodperc alatt képes felgyorsulni állóhelyzetből 100 km/h tempóra. Ez azonban csak akkor igaz, ha kicsit elrontjuk a rajtot, mi ugyanis – tessék megkapaszkodni – 3,62 másodperces 0-100-as szintidőt mértünk. 3 Celsius fokos hideg aszfalton, téligumival. Hagyunk egy kis időt a kapott információ feldolgozására.

Először a mérés pontatlanságára gyanakodtunk, de miután többször is sikerült 3,6-3,8 másodperc körüli gyorsulást produkálni, elkezdtünk hinni a dologban. Többek közt már csak azért is, mert a német AutoBild munkatársai korábban ugyancsak 3,7 másodpercre taksálták az RS3 0-100-as előadását.

©

Összehasonlításképp, a Porsche 911 Carrera 370 lóerős alapmodellje 4,6 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra, és még a PDK-váltós 450 lóerős 911 GTS-nek is 3,7 másodpercre van szüksége ehhez. Versenypályán persze azért nem veri meg az RS3 a 911-est, de az AutoBild szerint egy Cayman S-t már simán, a BMW M2-ről nem is beszélve.

Joggal merül fel a kérdés, hogy az Audi miért kommunikál a valósnál 0,4-0,5 másodperccel szerényebb 0-100-as sprintidőt. A válasz talán ott keresendő, hogy az ingolstadtiak csúcssportolója, az 540 lovas R8 3,5 másodperc alatt lő ki állóhelyzetből 100-ra. És nehogy már a kis RS3 túlságosan ott lihegjen a nyakában.

És még egy apró adalék: az Audi RS3 szedán 12,8 másodperc alatt tudja le a 0-200 km/h-t. Sok autó a 0-100-at tudja le ennyi idő alatt, a több mint kétszer drágább Porsche 911 4S sportkocsi pedig csak 0,5 másodperccel fürgébb ennél.

Milyen a gyakorlatban?

A rajtelektronika aktiválása pofonegyszerű: bal láb a féken, jobb lább a gázon. Ennek hatására 3500-re ugrik a fordulatszám, és kellemes ropogás kíséretében marad is ez a fordulat egészen addig, míg le nem ugrunk a fékről. Aztán megfeszül az egész hajtáslánc, a 400 lóerő rászabadul a négy kerékre, melyek tapadáshatáron, enyhén túlpörögve viszik át az erőt az útra. E közben szinte érezni, ahogy a vér hirtelen felfelé tódul a lábunkban, a nyakizmaink pedig megfeszülve próbálják meg a helyén tartani a fejünket. Több-kevesebb sikerrel.

A tesztautóba megrendelték a 310 ezer forintos felárral kínált RS sportkipufogót, ami ugyan ebben a kategóriában alapáron is járhatna, de a hangok az igazi versenyautókat juttatják eszünkbe. Volt minden, mi hallószervnek ingere: ropogás, hörgés és durrogás. Sokszor azon kaptuk magunkat, hogy csak úgy élvezetből váltogattunk fel-le a kormány mögötti kis fülekkel, mert ennek hatására annyira kiváló petrolhead dallamokat játszott a gép.

©

A motor jellegzetes öthengeres orgánumából egyébként keveset hallani, a színteret egyértelműen a kipufogó uralja. Szerencsére adaptív a rendszer, vagyis Dymanicból Comfort módba váltva le lehet halkítani a kocsit, és ezt adott esetben érdemes is megtenni, nehogy a szomszédokat magunkra haragítsuk. No és persze autópályás használatkor sem hátrány, hogy nem ordít a fülünkbe a zabolázatlan kipufogó.

Kanyarvadászatkor érdemes a Dynamic módot aktiválni, ilyenkor ugyanis az autó összes elemét kihegyezett karakterűvé változtatja az elektronika. Nem mellesleg pedig játszani is engedi a sofőrt, aki a kellő tapasztalat birtokában kisebb táncokba is bele tudja vinni az RS3-ast. No, persze itt nem M2-féle hátsókerekes élvezkedésre kell gondolni, hiszen ez mégiscsak egy összkerekes Quattro, de szerencsére az unalmas sínautózástól nagyon messze van a győri csoda.

©
©

Mi hajtja?

Az öthengeres erőforrás 26 kilogrammal kevesebbet nyom a mérlegen, mint az elődje, így az orrtolási hajlam némileg csökkent. Abszolút nem mellesleg a teljesítmény 367-ről kereken 400 lóerőre nőtt, a nyomatékcsúcs pedig 465 helyett 480 Nm. A végsebességet 250 km/h-ra korlátozza az elektronika, de ha van felesleges 545 ezer forintunk, akkor az Audi 280-ra módosítja a maximális Autobahn-tempót.

Bár egy ilyen autó esetében teljesen másod-, vagy harmadrangú kérdés a fogyasztás, mi azért eláruljuk, hogy a haladósra vett tesztnapokat követően 15,6 literes átlagfogyasztást mértünk. Úgy, hogy óvatos pedálkezelés mellett akár 8-10 literrel is beéri az RS3, ami elgurult gyógyszerek esetén akár 20 litert is kérhet magának 100 kilométeren. Minimum 95-ös benzint igényel amúgy a gép, de illik ennél finomabb, 98-as üzemanyaggal itatni.

A tank mindössze 55 literes, tehát feszített tempó mellett gyakori vendégek lehetünk az üzemanyagtöltő állomásokon.

©

Egyben van

Az igen komoly motorteljesítmény mellé szerencsére korrekt fékeket is társított az Audi Sport. És ez nem merül ki annyiban, hogy a fékek brutálisan fognak, hanem kiterjednek arra is, hogy a fékek még a sokadik masszív lassítást követően sem veszítenek hatékonyságukból. A hétsebességes duplakuplungos automataváltó is felnőtt a feladathoz, a Dymanic módban történő kisebb rángatásokat pedig simán elnézzük egy ilyen autónak. A perverzebbek pedig talán még szeretik is.

A 19 colos kerekeken gördülő RS3-ban talán az a legjobb, hogy semmilyen izzadságszaga sincs az autónak. Egyes hasonlóan potens sportos autótól eltérően itt nem érezni azt, hogy a végletekig kihegyezett technikának kínszenvedés lenne a gyors haladás. Az RS3 számára mi sem természetesebb annál, minthogy néhány rajtelektronikás gyorsulást követően egy izgalmas szerpentinen feszegetjük a határait, és levezetésképp ismét leellenőrizzük, hogy tényleg 3,6 másodperc alatt van-e 100-on.

©

A műszerfal és az utastér már ismerős lehet az A3-as szedánból, nincsenek nagy meglepetések, de a kiváló tapintásérzetű sportkormány és váltógomb valós hozzáadott érték. A kormány mögötti digitális műszeregység alapáron járhatna az RS3-hoz, de végülis 113 ezer forintot kérnek érte.

A 14 hangszórós Bang & Olufsen hifi 287 ezer forintos áron kelleti magát, a hangminőségétől nem ájultunk el, bár igazság szerint inkább az RS3 saját sportos hangjait hallgattuk helyette. A mátrix LED fényszóró felára 650 ezer forint, és ha az ingyenes szürke helyett más fényezést szeretnénk, akkor az 250-364 ezer forintba kerül.

Elvileg öt utas fér a 4,47 méter hosszú RS3-ba, de hátul inkább csak két személynek kényelmes az utazás. Jöhetnek a csomagok is, de csak mértékkel, ugyanis a négykerékhajtás sok helyet elvesz a puttonyból. Míg az A3 limuzin 425, az ötajtós A3 pedig 380 literes csomagtartóval rendelkezik, addig az RS3-ba csak 315 liternyi pakk fér bele.

©

Riválisok

Az 1590 kilogrammos Audi RS3 szedán egyik fő riválisa a pályafutása végén járó Mercedes-AMG CLA45 4Matic. Ez az 1585 kilogrammos összkerekes stuttgarti sportoló 375 lóerőt csikar ki a 2 literes motorjából és 4,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra. Ugyancsak hasonló ligában játszik a kizárólag csak hátul hajtó, 3 literes erőforrású BMW M2, mely 1570 kilogramm mellé 370 lóerőt társít, és ily módon 4,3 másodperc alatt oldja meg a 0-100-as sprintet.

Az Audi RS3 limuzin alapára 18,5 millió forint, a felextrázott tesztautó árcéduláján pedig 23 millió forintos összeg olvasható. Az említett Mercedes rivális 16,3 millió forinttól indul, a BMW M2 pedig 17,4 millió forintos kezdőáron lehet a miénk. Ha esetleg beérjük 310 lóerővel, akkor az Audi S3 már 14,5 millió forinttól hazavezethető.

©

Konklúzió

+ : elképesztő gyorsulás, komoly kanyartempó, adaptív felfüggesztés és kipufogó.

: kicsi csomagtartó, kicsi üzemanyagtartály, egyes extrák lehetnének alapárasak.

Hamarosan mindent eláraszthatnak a hangtalanul suhanó és egyre fejlettebb önvezető képességekkel rendelkező autók, és már javában ütik az első szögeket a "vezetési élmény" koporsójába. Szerencse, hogy azért akadnak még a piacon hamisítatlan élményautók, olyanok, mint amilyen az Audi RS3.

Ez a győri fenevad egyrészt átveri, másrészt kényezteti az érzékszerveinket, és teszi mindezt a legnagyobb természetességgel. Nem olyan faragatlanul vad, mint a BMW M2, de sokak számára pont ezért válhat szerethetőbbé, és ahhoz kétség sem férhet, hogy gyorsabb a bajor riválisánál.

Nem mellesleg pedig egy ötszemélyes puttonyos kompakt autó, amivel a hétvégi durrogós-hörgős szerpentines élvezkedést követően hétfő reggel kilágyított futóművel és lehalkított kipufogóval szolidan oviba és suliba lehet vinni a gyerekeket.

©

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!