szerző:
László Ferenc

Mindenki Norbija tele van ambícióval és tervekkel: szerinte övé az egyik leggyorsabb idei kocsi, várja az elektromos versenyautókat, hazai fejlesztésű villanyautókat szeretne gyártani, és új szakágakban is szívesen kipróbálná magát.

A tavaly a WTCC-ben az előkelő második helyen végzett Michelisz Norbert a széria megszűnését követően idén a WTCR-ben áll rajtvonalhoz. A magyar pilóta a komoly gyári támogatást élvező olasz csapatnál, a BRC Racingnél versenyez 2018-ban: Norbiék néhány napja online közvetítésben leplezték le a Hyundai i30 N versenyautó festését, és akkor még az overálon az egyik szponzorlogó le volt takarva. Arra ma délelőtt derült fény, hogy ez a szponzor nem más, mint az OMV Hungária.

A bécsi székhelyű olajtársaság hazai képviselete kiemelt partnerként támogatja Michelisz Norbertet. A támogatás anyagi vonzatával kapcsolatban mindkét fél hallgat, az viszont biztos, hogy mindenki Norbija kap néhány ingyenes üzemanyagkártyát, illetve, hogy az együttműködést nem egy, hanem több évre tervezik.

Mivel a WTCR-nek nem az OMV a hivatalos benzinszállítója, a Hyundai versenyautóba nem OMV üzemanyagot fognak tankolni, de az olajcég hazai óriásplakátjain hamarosan egész biztosan fel fog tűnni a himesházai versenyző.

©

Nincs bónusz

A most bejelentett partnerség egyelőre Michelisz és az OMV között jött létre, de nincs kizárva, hogy a későbbiekben akár a 33 éves pilóta saját tulajdonú csapatát, a M1RA-t is támogatni fogja az osztrák cég.

Mint megtudtuk, az idén a TCR Európa-kupában rajtvonalhoz álló M1RA csak a későbbiekben fogja bejelenteni, hogy ki lesz az egyik Hyundai i30 N-t terelgető 19 esztendős Nagy Dániel csapattársa. Jelenleg több hazai és külföldi jelentkező is van a még szabad autóra, de a májusi szezonkezdetig még bőven van ideje a csapatnak arra, hogy megnevezze a kiválasztott pilótát.

Akinek egyébként nemcsak tudásra, hanem megfelelő anyagi háttérre is szüksége lesz a versenyzői pozíció megszerzéséhez. Nem kizárt továbbá, hogy még egy versenyző kipróbálhatja majd magát a M1RA berkein belül, ugyanis lehetőség szerint egy harmadik versenyautót is indítani szeretnének.

©

Az OMV-nek nincs kimondott elvárása Michelisz idei teljesítményével kapcsolatban, a vállalat biztos abban, hogy a versenyző mindent meg fog tenni a siker érdekében. Bónusz-rendszert sem találtak ki, vagyis Norbi nem kap majd jutalmat a megnyert versenyekért, vagy a bajnoki cím bezsebeléséért.

Michelisz saját bevallása szerint egyértelműen futamgyőzelmekre hajt, és mivel övé a széria egyik leggyorsabb autója, jó eséllyel száll harcba a bajnoki tróféáért. Az eddigi tesztek mind jól sikerültek, Norbi idén körülbelül ugyanannyit tud tesztelni a szezonkezdet előtt, mint tavaly ilyenkor a Hondával.

Mint megtudtuk, ha jönnek az eredmények, a következő években akár nemzetközi szintű támogatói megállapodást is köthet az OMV Norbival. Emberünk szerint idén az ugyancsak Hyundai-jal versenyző Yvan Muller és csapata lehet a legkomolyabb ellenfél, jövőre pedig várhatóan a Volvo is el fog készülni a saját WTCR autójával.

Michelisz nagyon sajnálja, hogy barátja és egykori csapattársa Tiago Monteiro még mindig nem épült fel teljesen a tavalyi balesetét követően. Tudja, hogy vele is bármikor előfordulhat hasonló eset, de sem ez, sem pedig első gyermekének a születése nem lassítja a pályákon. Várhatóan április végén születik meg második gyermeke, vagyis nagyjából akkor, amikor a WTCR mezőnye a Hungaroringre érkezik. "Izgalmas időszak lesz" – mondta Norbi.

©

Mennyiben más az idei autó?

A tavalyi TC1-es WTCC autók és az új WTCR kocsik között lényeges különbség, hogy utóbbiak sokkal közelebb állnak az utcai autókhoz. Ennek megfelelően sokkal szerényebb a leszorítóerő és jelentősen egyszerűbb az aerodinamikai csomag. A WTCR autók vezetése elsősorban féktávon más, mint a WTCC autóké, ugyanis 200 km/h feletti tempónál nem lehet csak úgy egyszerűen padlóféket nyomni, mert leszorítóerő hiányában könnyen blokkolhatnak a kerekek.

Vezetési élmény tekintetében nincs jelentős különbség, az viszont nyílt titok, hogy pályától függően néhány másodperccel lassabbak az új WTCR kocsik. Szerencsére ez semmit sem von le abból az élményből, amit a rajongók a pályák mentén vagy akár a televíziós közvetítésekben kapnak majd.

©

Az adott tempó alapján kirótt büntetősúlyok a magyar versenyző szerint egyáltalán nem nevezhetők igazságos megoldásnak. Ezzel együtt elfogadja, hogy leginkább ily módon lehet megakadályozni, hogy a tehetősebb csapatok hatalmas összegeket fordítsanak a fejlesztésekre, és a versenyek így tehetők izgalmasabbá, kiegyensúlyozottabbá.

Michelisz mostanság egyre kevesebbet gyakorol szimulátoron, többek közt amiatt is, mert a Hyundainak a Hondával ellentétben nincs komoly szimulátora. Norbinak egyébként részesedése van egy belgiumi cégben, mely professzionális szimulátorok fejlesztésével foglalkozik, és amely cég eddig húszas nagyságrendben értékesített ilyen eszközöket.

©

Támadnak az elektronok

Kérdésünkre a versenyző elmondta, hogy tárt karokkal várja az elektromos túraautók érkezését. Meglátása szerint egy ilyen új szériának könnyen akkora sikere lehet, mint a Formula E-nek, mely már most több gyártót vonz maga köré, mint a hibrid alapokon nyugvó Forma–1.

A Seat nemrégiben leplezte le a tisztán elektromos hajtásláncú Cupra e-Racer versenyautót, mely elsősorban 680 lóerős teljesítményéről, illetve 65 kWh-s akkumulátoráról ismerszik meg. Illetve mintegy 4 mázsás extra tömegéről. Michelisz mindenképpen életképesnek tartja ezt az új kezdeményezést, és őt versenyzőként egyáltalán nem zavarja, hogy a villanyautóknak vezetés közben nincs hangjuk. És nem titkoltan abban bízik, hogy ha jó versenyeket produkálnak az e-autók, akkor a nézőket sem fogja zavarni a lényegében síri csend.

Norbi néhány éven belül szívesen kipróbálná magát egy elektromos túraautó sorozatban, ezenkívül pedig a rali is komolyan mozgatja a fantáziáját. Nagybátyja révén már gyerekkorában megcsapta a rali szeretete, mostanság egyre komolyabban követi a világbajnokság eseményeit, és meglátása szerint néhány éven belül raliautóval is megvillanthatja majd vezetési képességeit.

©

Jön a magyar villanyautó

"Bődületes élmény!" – nyilatkozta a szürke hétköznapokban egy dízelmotoros Hyundai Santa Fe divatterepjárót terelgető Michelisz, hogy milyen volt a közelmúltban kipróbálni egy Teslát. Nem titkolja, hogy a villanyautók iránt nem csak hobbiból érdeklődik, hanem komolyan fontolgatja, hogy csapatával néhány éven belül beszáll az ilyen járművek piacára.

A M1RA versenycsapat már most a legjobb magyar mérnököket tudhatja magáénak, és az alakulat a közeljövőben is magához szeretné vonzani a hazai szürkeállomány legjavát. Amennyiben minden jól megy, akkor a magyar cég legkésőbb 5 éven belül fontos komponenseket fejleszt majd villanyautókhoz, és 10 éven belül elkészülhet az első teljesen magyar M1RA elektromos autó.

Kérdésünkre Michelisz elmondta, hogy nem a tőlünk pár száz kilométernyire tevékenykedő horvát Rimac példáját kívánják követni, vagyis nem közel 2000 lóerős elektromos hipersportkocsikat kívánnak készíteni. A M1RA a jelenlegi tervek szerint az átlagemberek számára gyárt majd relatíve elérhető árú villanyautókat.

©

Brutálisan gyors töltők a láthatáron

Az OMV a közelmúltban Győr mellett adta át az ország első Tesla Superchargerét, ezenkívül pedig a cég egyik budapesti benzinkútján, a Szilágyi Erzsébet fasoron is található egy CHAdeMO, illetve CCS szabványú villámtöltő. Utóbbiak révén fél óra alatt mintegy 80 százalékosra tölthető egy teljesen lemerült, 30 kWh-s kapacitású villanyautó, ez azonban még csak a kezdet.

Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy 2020-ig körülbelül tucatnyi szupergyors villámtöltőt helyeznek üzembe a cég hazai benzinkútjainál. Az autógyártók által is támogatott európai Ionity projekt keretein belül Magyarországon is felbukkannak az akár 350 kW maximális teljesítményű töltők, melyekkel még a 100 kWh-s akkumulátorral szerelt villanyautók is egy kávézásnyi idő alatt feltölthetők lesznek.

A cégvezető nem tudta megmondani, hogy a villanyautók töltése mikortól lesz fizetős, és mennyibe kerül majd, azt viszont biztosra veszi, hogy nem az OMV lesz az első vállalat, mely a hazai benzinkútak közül pénzt kér majd a töltésért. Kérdésünkre Balogh elmondta, hogy az elektromos töltőhelyek miatt nem bővítik majd a benzinkutakat, hanem első körben 7-8 parkolóhely helyére fognak töltőpontokat telepíteni.

A győri Tesla Superchargert mostanság napi átlagban 6-7 autó használja, a budapesti villámtöltőn pedig naponta 20 villanyautó szokott felbukkanni. A győri állomás jelenleg egyszerre négy Teslát tud tölteni, de igény szerint akár tizenhat férőhelyesre is bővíthető a helyszín.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!