szerző:
László Ferenc

Mindenki Norbija tele van ambícióval és tervekkel: szerinte övé az egyik leggyorsabb idei kocsi, várja az elektromos versenyautókat, hazai fejlesztésű villanyautókat szeretne gyártani, és új szakágakban is szívesen kipróbálná magát.

A tavaly a WTCC-ben az előkelő második helyen végzett Michelisz Norbert a széria megszűnését követően idén a WTCR-ben áll rajtvonalhoz. A magyar pilóta a komoly gyári támogatást élvező olasz csapatnál, a BRC Racingnél versenyez 2018-ban: Norbiék néhány napja online közvetítésben leplezték le a Hyundai i30 N versenyautó festését, és akkor még az overálon az egyik szponzorlogó le volt takarva. Arra ma délelőtt derült fény, hogy ez a szponzor nem más, mint az OMV Hungária.

A bécsi székhelyű olajtársaság hazai képviselete kiemelt partnerként támogatja Michelisz Norbertet. A támogatás anyagi vonzatával kapcsolatban mindkét fél hallgat, az viszont biztos, hogy mindenki Norbija kap néhány ingyenes üzemanyagkártyát, illetve, hogy az együttműködést nem egy, hanem több évre tervezik.

Mivel a WTCR-nek nem az OMV a hivatalos benzinszállítója, a Hyundai versenyautóba nem OMV üzemanyagot fognak tankolni, de az olajcég hazai óriásplakátjain hamarosan egész biztosan fel fog tűnni a himesházai versenyző.

©

Nincs bónusz

A most bejelentett partnerség egyelőre Michelisz és az OMV között jött létre, de nincs kizárva, hogy a későbbiekben akár a 33 éves pilóta saját tulajdonú csapatát, a M1RA-t is támogatni fogja az osztrák cég.

Mint megtudtuk, az idén a TCR Európa-kupában rajtvonalhoz álló M1RA csak a későbbiekben fogja bejelenteni, hogy ki lesz az egyik Hyundai i30 N-t terelgető 19 esztendős Nagy Dániel csapattársa. Jelenleg több hazai és külföldi jelentkező is van a még szabad autóra, de a májusi szezonkezdetig még bőven van ideje a csapatnak arra, hogy megnevezze a kiválasztott pilótát.

Akinek egyébként nemcsak tudásra, hanem megfelelő anyagi háttérre is szüksége lesz a versenyzői pozíció megszerzéséhez. Nem kizárt továbbá, hogy még egy versenyző kipróbálhatja majd magát a M1RA berkein belül, ugyanis lehetőség szerint egy harmadik versenyautót is indítani szeretnének.

©

Az OMV-nek nincs kimondott elvárása Michelisz idei teljesítményével kapcsolatban, a vállalat biztos abban, hogy a versenyző mindent meg fog tenni a siker érdekében. Bónusz-rendszert sem találtak ki, vagyis Norbi nem kap majd jutalmat a megnyert versenyekért, vagy a bajnoki cím bezsebeléséért.

Michelisz saját bevallása szerint egyértelműen futamgyőzelmekre hajt, és mivel övé a széria egyik leggyorsabb autója, jó eséllyel száll harcba a bajnoki tróféáért. Az eddigi tesztek mind jól sikerültek, Norbi idén körülbelül ugyanannyit tud tesztelni a szezonkezdet előtt, mint tavaly ilyenkor a Hondával.

Mint megtudtuk, ha jönnek az eredmények, a következő években akár nemzetközi szintű támogatói megállapodást is köthet az OMV Norbival. Emberünk szerint idén az ugyancsak Hyundai-jal versenyző Yvan Muller és csapata lehet a legkomolyabb ellenfél, jövőre pedig várhatóan a Volvo is el fog készülni a saját WTCR autójával.

Michelisz nagyon sajnálja, hogy barátja és egykori csapattársa Tiago Monteiro még mindig nem épült fel teljesen a tavalyi balesetét követően. Tudja, hogy vele is bármikor előfordulhat hasonló eset, de sem ez, sem pedig első gyermekének a születése nem lassítja a pályákon. Várhatóan április végén születik meg második gyermeke, vagyis nagyjából akkor, amikor a WTCR mezőnye a Hungaroringre érkezik. "Izgalmas időszak lesz" – mondta Norbi.

©

Mennyiben más az idei autó?

A tavalyi TC1-es WTCC autók és az új WTCR kocsik között lényeges különbség, hogy utóbbiak sokkal közelebb állnak az utcai autókhoz. Ennek megfelelően sokkal szerényebb a leszorítóerő és jelentősen egyszerűbb az aerodinamikai csomag. A WTCR autók vezetése elsősorban féktávon más, mint a WTCC autóké, ugyanis 200 km/h feletti tempónál nem lehet csak úgy egyszerűen padlóféket nyomni, mert leszorítóerő hiányában könnyen blokkolhatnak a kerekek.

Vezetési élmény tekintetében nincs jelentős különbség, az viszont nyílt titok, hogy pályától függően néhány másodperccel lassabbak az új WTCR kocsik. Szerencsére ez semmit sem von le abból az élményből, amit a rajongók a pályák mentén vagy akár a televíziós közvetítésekben kapnak majd.

©

Az adott tempó alapján kirótt büntetősúlyok a magyar versenyző szerint egyáltalán nem nevezhetők igazságos megoldásnak. Ezzel együtt elfogadja, hogy leginkább ily módon lehet megakadályozni, hogy a tehetősebb csapatok hatalmas összegeket fordítsanak a fejlesztésekre, és a versenyek így tehetők izgalmasabbá, kiegyensúlyozottabbá.

Michelisz mostanság egyre kevesebbet gyakorol szimulátoron, többek közt amiatt is, mert a Hyundainak a Hondával ellentétben nincs komoly szimulátora. Norbinak egyébként részesedése van egy belgiumi cégben, mely professzionális szimulátorok fejlesztésével foglalkozik, és amely cég eddig húszas nagyságrendben értékesített ilyen eszközöket.

©

Támadnak az elektronok

Kérdésünkre a versenyző elmondta, hogy tárt karokkal várja az elektromos túraautók érkezését. Meglátása szerint egy ilyen új szériának könnyen akkora sikere lehet, mint a Formula E-nek, mely már most több gyártót vonz maga köré, mint a hibrid alapokon nyugvó Forma–1.

A Seat nemrégiben leplezte le a tisztán elektromos hajtásláncú Cupra e-Racer versenyautót, mely elsősorban 680 lóerős teljesítményéről, illetve 65 kWh-s akkumulátoráról ismerszik meg. Illetve mintegy 4 mázsás extra tömegéről. Michelisz mindenképpen életképesnek tartja ezt az új kezdeményezést, és őt versenyzőként egyáltalán nem zavarja, hogy a villanyautóknak vezetés közben nincs hangjuk. És nem titkoltan abban bízik, hogy ha jó versenyeket produkálnak az e-autók, akkor a nézőket sem fogja zavarni a lényegében síri csend.

Norbi néhány éven belül szívesen kipróbálná magát egy elektromos túraautó sorozatban, ezenkívül pedig a rali is komolyan mozgatja a fantáziáját. Nagybátyja révén már gyerekkorában megcsapta a rali szeretete, mostanság egyre komolyabban követi a világbajnokság eseményeit, és meglátása szerint néhány éven belül raliautóval is megvillanthatja majd vezetési képességeit.

©

Jön a magyar villanyautó

"Bődületes élmény!" – nyilatkozta a szürke hétköznapokban egy dízelmotoros Hyundai Santa Fe divatterepjárót terelgető Michelisz, hogy milyen volt a közelmúltban kipróbálni egy Teslát. Nem titkolja, hogy a villanyautók iránt nem csak hobbiból érdeklődik, hanem komolyan fontolgatja, hogy csapatával néhány éven belül beszáll az ilyen járművek piacára.

A M1RA versenycsapat már most a legjobb magyar mérnököket tudhatja magáénak, és az alakulat a közeljövőben is magához szeretné vonzani a hazai szürkeállomány legjavát. Amennyiben minden jól megy, akkor a magyar cég legkésőbb 5 éven belül fontos komponenseket fejleszt majd villanyautókhoz, és 10 éven belül elkészülhet az első teljesen magyar M1RA elektromos autó.

Kérdésünkre Michelisz elmondta, hogy nem a tőlünk pár száz kilométernyire tevékenykedő horvát Rimac példáját kívánják követni, vagyis nem közel 2000 lóerős elektromos hipersportkocsikat kívánnak készíteni. A M1RA a jelenlegi tervek szerint az átlagemberek számára gyárt majd relatíve elérhető árú villanyautókat.

©

Brutálisan gyors töltők a láthatáron

Az OMV a közelmúltban Győr mellett adta át az ország első Tesla Superchargerét, ezenkívül pedig a cég egyik budapesti benzinkútján, a Szilágyi Erzsébet fasoron is található egy CHAdeMO, illetve CCS szabványú villámtöltő. Utóbbiak révén fél óra alatt mintegy 80 százalékosra tölthető egy teljesen lemerült, 30 kWh-s kapacitású villanyautó, ez azonban még csak a kezdet.

Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy 2020-ig körülbelül tucatnyi szupergyors villámtöltőt helyeznek üzembe a cég hazai benzinkútjainál. Az autógyártók által is támogatott európai Ionity projekt keretein belül Magyarországon is felbukkannak az akár 350 kW maximális teljesítményű töltők, melyekkel még a 100 kWh-s akkumulátorral szerelt villanyautók is egy kávézásnyi idő alatt feltölthetők lesznek.

A cégvezető nem tudta megmondani, hogy a villanyautók töltése mikortól lesz fizetős, és mennyibe kerül majd, azt viszont biztosra veszi, hogy nem az OMV lesz az első vállalat, mely a hazai benzinkútak közül pénzt kér majd a töltésért. Kérdésünkre Balogh elmondta, hogy az elektromos töltőhelyek miatt nem bővítik majd a benzinkutakat, hanem első körben 7-8 parkolóhely helyére fognak töltőpontokat telepíteni.

A győri Tesla Superchargert mostanság napi átlagban 6-7 autó használja, a budapesti villámtöltőn pedig naponta 20 villanyautó szokott felbukkanni. A győri állomás jelenleg egyszerre négy Teslát tud tölteni, de igény szerint akár tizenhat férőhelyesre is bővíthető a helyszín.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!