szerző:
hvg.hu

A dízelkérdés szépen lassan átesett a ló túlsó oldalára, az eladásaik élesen zuhannak, a benzinesek ára meg alaposan megy felfelé. A jelenlegi Euro6d nevű emissziós-normát mindeközben a legmodernebb károsanyag-utókezelő rendszerek lényegében tökéletesen teljesítik.

A legutóbbi tesztéjben az ADAC, a német autóklub szemléltette három, a legújabb generációba tartozó – tehát AdBlue adalékos, szelektív katalitikus redukciós katalizátorral (SCR) és részecskeszűrővel ellátott – dízel modellnél, hogy a károsanyag-kibocsátásuk bőven teljesíti a legszigorúbb elvárásokat is.

A német szervezet jelen esetben egy BMW X2 xDrive20d Steptronicot, egy Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8-t és egy Volvo XC60 D5 AWD Geartronicot vizsgált.

Az ADAC-tesztje három vizsgálati formula (plusz egy saját autópályás mérés) esetében is közreadta az eredményeket. Az egyik a 2017. szeptembertől érvényes, úgynevezett WLTP ciklus, a másik a klub saját kritériumokkal bővített ECO tesztje, amelyben növelték a jármű hasznos terhelését és az autópálya ciklusát is nagyobb sebességre írták elő. A harmadik pedig a hamarosan Real Driving Emission (RDE) néven közismerté váló, valós forgalomban mért, nem a fogyasztásra, hanem a nitrogén- és részecske-kibocsátásra fókuszáló tesztadatok. Az alábbi táblázatban is erre a NOx, vagyis nitrogén-oxidok kibocsátására fókuszálva tették közzé az értékeket.

Az ADAC eredményei szerint a szén-monoxid-, szén-dioxid-kibocsátás már a próbapadon, és valós körülmények között is bőven alatta marad az elvárt értékeknek a három modell esetében. A nitrogén-oxid- és részecskekibocsátás esetében is igen jól szerepeltek az autók. A BMW és a Peugeot valamennyi terhelési körülmény melletti kibocsátása jóval a határérték, 80 mg/km alatt volt. A svédek autója, az elsődleges magyarázatok szerint a nagyobb tömege miatt szerepelt nagy terhelés mellett rosszabbul, ugyanakkor látható, hogy városi környezetben, alacsonyabb sebességnél, tesztpadod és valós, utcai vezetés mellett is, annak is határérték alatti a kibocsátása.

Az ADAC tesztje jól mutatja: ha a tisztító technológia következetesen alkalmazott, a dízel akár tisztább is lehet, mint egy benzinüzemű jármű. Mindhárom modell jócskán teljesíti a közelgő 168 g/km-es szabványt, amely az úgynevezett RDE (valós utcai üzem melletti) határértékekre vonatkozik. Kiemelve azt a tényt is, hogy a jelenlegi tesztet relatíve alacsony környezeti hőmérsékleten hajtották végre, ami tovább ronthatná a valós körülmények közti adatokat.

A nagy dilemma: szabad-e még dízelt venni?

Hatalmas szabadidőautókat akartunk, sportautós teljesítménnyel és nulla fogyasztással. Ez az igény ebben a formában olyan, mint a három kívánság - mesebeli. Egy ideig úgy tűnt, az autógyártók mégis teljesíteni tudják. A kulcs a dízelmotor volt, amelyet azonban most kezdenek kiátkozni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!