szerző:
hvg.hu

Bezzeg az SUV-k, azok most használtan is jól tartják az árukat.

Lendületesen bővül a magyarországi újautó-piac a magánszemélyek és a cégek vásárlásai egyaránt hozzájárultak a növekedéshez. Minden új autóból használt piaci áru lesz idővel, de nagyon nem mindegy, mekkora értékvesztéssel. Az értékvesztés nagyban függ a márkától, a megbízhatóságtól, a piaci kereslettől, az éves futásteljesítménytől, valamint attól, hogy a szóban forgó autó melyik kategóriába tartozik. A pontos amortizációs adatokat az Autovista Magyarország Eurotax-adatbázisa tartja nyilván.

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza az Eurotaxtól elkérte a legfontosabb kategóriákba tartozó autók átlagos értékvesztését 5 és 7 évre, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén.

Az adatok szerint a SUV-ok és a kisautók tartják a legjobban az értéküket 5 évre vetítve. Az új áruk kevesebb mint felét veszítik el. Mindez számokban úgy néz ki, hogy egy 4 millió forintos kisautó öt év múlva várhatóan valamivel több mint 2 millió forintot érhet, egy 8 millió forintos terepjáró vagy SUV várhatóan 4,06 milliót.

A többi autókategóriában gyorsabb az értékvesztés, ötéves időtávon az egyterűek és a felső-középkategóriába sorolt autóknál a legjelentősebb: előbbiek az újkori ár 42,3, illetve 41,7 százalékát érhetik. Ez azt jelenti, hogy egy újonnan 10 millióért vett egyterű 5 év múlva – 75 ezer kilométerrel a háta mögött – 4,23 milliót érhet. Egy 20 millió forintos felső-középkategóriás autó pedig 8,34 milliót.

Kicsit máskép néz ki a hétéves értékvesztés (15 ezer km/év) lefutása a különböző kategóriákban az Eurotax-adatok szerint. A SUV-ok és a kisautók tartják legjobban az árukat, újkori áruk 41,2, illetve 40,9 százalékra csökken hét év és 105 ezer kilométer után.

Ebben az összevetésben a luxusautók értéke csökken a legnagyobb mértékben: az eredeti ár 32,5 százalékát érik ekkor. Azaz egy újonnan 25 millió forintos luxusautó alig több mint 8 millió forintért kelhet el, vagyis 16-17 millió forinttal megy lejjebb az értéke.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!