Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ EGÉSZSÉG

A pizza visszaszorítja a rákot?

2006. június 16., péntek, 16:28
Szerző: hvg.hu


Olasz kutatók szerint a pizza fogyasztása megóv a ráktól – köszönhetően a védő hatású paradicsomszósznak. A pizza evésével 59 százalékkal csökkenthető a fejlődő stádiumban lévő nyelőcső daganat, emellett a végbélrákot 26, a szájrákot 34 százalékkal szorítja vissza - állítják itáliai szakemberek a likopén áldásos hatására utalva.

© Dripnet
Ám mielőtt tárcsáznánk a helyi pizzériát, nem szabad elfelejtenünk, hogy a pizza sok kalóriát, sót és telített zsírokat tartalmaz – figyelmeztet Nicola O'Connor, a brit rákkutató-központ munkatársa. „A hagyományos olasz pizzával ellentétben a brit változat tele van zsíros húsokkal és sajtokkal, melyek az elhízásért felelősek, így közvetetten a rák kialakulásának rizikófaktorai” – olvasható a BBC honlapján. A szakértő szerint ehetünk pizzát, de legyen rajta több zöldség vagy gyümölcs.

© Dripnet
Néhány szakember kétségbe vonja, hogy a pizza fogyasztása a magyarázat azokra az esetekre, melyek során nem alakul ki daganatos megbetegedés. Szerintük a többi étel, azonkívül az étkezési szokások játszhatnak szerepet ebben.

A kutatók 3300 száj-, nyelőcső-, torok- valamint vastagbél-rákban szenvedő beteg pizza fogyasztását hasonlította össze 5000 rákmentes emberével. Az eredmények szerint, akiknek hetente legalább egyszer pizza van az ebédlőasztalán, kisebb az esélyük a rák kialakulására. Dr. Silvano Gallus kutatásvezető leszögezte: „Tudjuk, hogy a paradicsomszósz megvéd a legtöbb daganat kialakulásától, de nem tartjuk valószínűnek, hogy a pizza a legkielégítőbb táplálék a szervezet számára.” Nicola O'Connor szerint az eredmények megerősítik azt a tényt, amit már eddig is tudtunk a mediterrán étrendről és annak daganat-megelőző hatásáról.

Likopén
A likopén olyan antioxidáns, amely meggátolja a szöveteket károsító úgynevezett szabadgyökök képződését, de jóval hatásosabb a C-vitaminnál. Természetes pigment, amely a paradicsom szép piros színét adja.
Carlo La Vecchia, milánói epidemiológus arra figyelmeztette a pizzaimádókat, hogy a kutatási eredményeket ne tekintsék felhatalmazásnak az étel iránt érzett elfogultságukra vonatkozóan. „Semmi bizonyíték, hogy egyedül a pizza okolható az eredményekért.” Az AFP-nek nyilatkozva elmondta: „A pizza nem más, mint életstílus és étkezési szokás, más szóval a mediterrán étrend olasz változata.” A mediterrán étrend olívaolajban, növényi rostokban, zöldségekben, gyümölcsökben gazdag, frissen készült ételeket jelent, beleértve a nem fagyasztott, saját gyártású pizzát is.

Lycopene

KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:


A pizza visszaszorítja a rákot?




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X