2006. július 17., hétfő, 11:40
• Utolsó frissítés: 2006. július 17., hétfő, 12:52
Szerző: hvg.hu
Milliók szednek rendszeresen vitaminokat és étrend-kiegészítőket, azonban a szerekbe vetett hitüket próbára tette számos nagy klinikai kísérlet. Az egészséges életmód nem a pirulákon múlik, hanem a vitamin- és tápanyagdús reformétkezésen, valamint a korhoz illeszkedő napi mozgáson. Cikkünkben leleplezünk néhány tévhitet egyes csodaszerekkel kapcsolatban. Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a vitaminokról.
Annak ellenére, hogy a legtöbb táplálék-kiegészítő termék széles körben használt, közülük igencsak kevés rendelkezik a átfogó és alapos klinikai teszttel. A tények azt mutatják, hogy az amerikaiak közkedvelt táplálék-kiegészítői – beleértve a multivitaminokat és az évtizedek óta orvosok által javallt kalciumot is – nem voltak képesek azt a hatást felmutatni, amire hivatottak voltak – írja a Washington Post.
|
Sportolóknak: B-vitaminokra. Fogyókúrázóknak: B2-, B6- és C-vitamin fokozott bevitelére. Menstruációs ciklusban növelni kell a szénhidráttartalmú élelmiszerek fogyasztását. Fogamzásgátlót szedőknek B6-, C- és E-vitamin-tartalmú élelmiszereket (zöldségeket, olajos magvakat) kell nagyobb mennyiségben fogyasztaniuk. Kismamáknak: B6-vitaminból napi 1,8 helyett 2,6 mg-ot, folsavból 300 helyett 600 mikrogrammot, vasból 15 helyett 20 mg-ot kell fogyasztaniuk. Dohányosoknak legalább 40 mg-mal több C-vitamint (egy narancs) kell naponta magukhoz venniük. Az állandó stresszt magnézium és C-vitamin, tehát a sok gyümölcs és az ásványvíz segít legyőzni. Idősebb korban csökken a szervezet energiaigénye, azonban növekszik a C- és E-vitamin-, valamint a béta-karotin-szükséglet, ezért a változó korban lévő nőknek ajánlatos a korábbinál több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztaniuk. |
„Az utóbbi időben sok táplálék-kiegészítővel kapcsolatban került napvilágra meglehetősen lehangoló kutatási eredmény. Annak ellenére, hogy a bizakodás erős volt, a tanulmányok jelentős része egyértelműen negatív következtetésre jutott” – nyilatkozta Andrew Avins, aki egy fűrészpálmáról szóló tanulmány társszerzője a California Egyetem honlapján. A tanulmány februárban jelent meg az New England Journal of Medicine-ben, azzal az eredménnyel, hogy a vizsgált gyógynövény nincs hatással sem a prosztata méretére, sem az életminőségre.
© Dripnet |
Túlságosan laza a táplálék-kiegészítőket érintő szabályozás - figyelmeztet a multivitaminokkal kapcsolatos jelentésében a gyógyszereket és élelmiszereket ellenőrző amerikai hatóság, a Food and Drug Administration (FDA). Annak ellenére, hogy a kutatók megállapítják a hatékony dózis mennyiségét, az összetevők aránya és mennyisége igen különböző lehet márkánként. Gyakran fordul elő, hogy a címkén feltüntetet mennyiségek nem egyeznek a valósággal.
A korszerű tudományos álláspont az egészséges étkezés fontosságát hangsúlyozza. „Hatalmas különbség van az egészséges étkezés, és annak összetevőinek fogyasztása között” – állítja Thomas G. Sherman a Georgetown Egyetem Gyógyszerészeti Központjának adjunktusa. „A táplálék-kiegészítők fogyasztásával csupán imitáljuk, ami az egészséges étkezés közben történik. A vitaminok és az ásványi anyagok közötti kölcsönhatást azonban nem tudjuk utánozni a kiegészítőkben.”