A koffein hatásáról megjelenő hírek többnyire a túlzott fogyasztás negatív következményeit helyezik előtérbe. Ám szép számmal akad olyan átfogó vizsgálat, amely a kávé- és teaivás egészségmegőrző hatását mutatja.
A tea- és kávéfogyasztás az emberi kultúrával szorosan összefonódott, világszerte elterjedt szokás. E két ital italokkülönböző fajtáit cukorral, tejjel, tejszínnel ízesítve, otthon, munkahelyen vagy kávéházban fiatalok és idősebbek egyaránt élvezettel kortyolgatják. Szervezetünkre kifejtett hatásukkal - elsősorban a kávéfogyasztással - kapcsolatban ezidáig többnyire olyan hírek láttak napvilágot, amelyek a túlzott fogyasztás negatív következményeit helyezik előtérbe - közölte a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ).
Kávé és egészség? Nem zárják ki egymást © sxc.hu |
A kávé és tea antioxidánsokat tartalmaz (sőt a kávé jótékony hatással van az inzulinszintre is), így valószínűsíthető, hogy fogyasztásukkal csökkenthető a stroke előfordulásának esélye. Ennek bizonyítására több mint 26 ezer – 50 és 69 év közötti – dohányzó férfi (akinek életében még nem fordult elő stroke) számolt be többek között tea- és kávéfogyasztási szokásáról. A 2004 decemberében lezárult vizsgálati periódus során (amely átlag 13,6 évet ölelt fel életükből) 2702 agyi infarktus, 383 agyszöveten belüli vérzés és 196 agyhártya alatti vérzés történt. Az életkort, és a szív- és érrendszeri rizikófaktorokat figyelembe véve elmondható, hogy a kávé- és a teafogyasztás, valamint az agyi infarktus előfordulásának esélye fordítottan arányos (a másik két kórképnél nincs ilyen összefüggés). Ez azt jelenti, hogy a kávé és tea fogyasztásával férfiak esetében csökkenhető az agyi infarktus előfordulásának esélye, függetlenül az ismert szív- és érrendszeri rizikófaktoroktól.
A jelentős kávé-, tea-, koffeinfogyasztás és az emlőrákos megbetegedések kialakulásának fokozott kockázata közötti összefüggés lehetősége az orvostudomány máig megválaszolatlan kérdése. Egy átfogó, közel 86 ezer nő részvételével elvégzett klinikai vizsgálat adatainak elemzése során a kutatók szintén erre a kérdésre keresték a választ. A Nurses Health Study-nak keresztelt vizsgálat során 1980 és 2002 között 4 évente rögzítették a résztvevők kávé-, tea- és koffeinfogyasztására vonatkozó adatokat. Ezalatt az időszak alatt közel 5300 emlőrákos esetet regisztráltak. A koffeintartalmú kávéfogyasztás mértéke a havi 1 csészétől a napi 4 vagy annál több csészéig terjedt, a növekvő mennyiségnél nagyon gyenge kedvező tendencia jelentkezett. A tea és a koffeinmentes kávéfogyasztás és az emlőrák kialakulásának fokozott kockázata között nem találtak összefüggést.
Azonban a vizsgálat során egyértelmű, szignifikáns mértékű fordított összefüggést mutattak ki a koffeinfelvétel mértéke és az emlőrák kockázata között a postmenopausa időszakában lévő nőknél, de a teljes vizsgált populációban nem. A vizsgálat eredményei alapján tehát feltételezhető némi összefüggés a koffeintartalmú italok fogyasztása és a menopausa után kialakuló emlőrákos megbetegedések kisebb kockázata között.


Hírcsatornák
Kinyomtatom
Elküldöm
Kinyomtatom
Elküldöm










