Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ EGÉSZSÉG

Bizonyítatlan a füstölt hús rákkeltő hatása?

2011. július 01., péntek, 13:18 • Utolsó frissítés: 2011. július 01., péntek, 13:48
Szerző: MTI


Címkék: rák; hasnyálmirigyrák; rákkeltő anyag; füstölt hús; füstölt sonka;

A pácolt húsok fogyasztása és a hasnyálmirigyrák között nem találtak kapcsolatot amerikai kutatók, eredményeiket azonban vitatják.

Nincs bizonyíték arra, hogy a pácolt és füstölt húsok, például a sonka, szalonna vagy kolbász fogyasztása emeli a hasnyálmirigyrák kockázatát - állapították meg követéses vizsgálatuk végén amerikai kutatók. Egyes kutatók azonban megkérdőjelezik az eredményt, mert a tartósításra használt nitritek és nitrátok laboratóriumi állatokban tumort okoztak. 

A tudósok a nagy arányban halállal végződő hasnyálmirigyrák kiváltó tényezőit keresték munkájukban. E betegséget évente 43 ezer amerikainál diagnosztizálják, akiknek 95 százaléka öt éven belül meghal. "A megelőzés valóban a legjobb módja az életek megmentésének" - fűzte hozzá Daniel Chang, a Stanford Egyetem munkatársa, aki nem vett részt a mostani tanulmányban. 

A kutatók egy 124 tételből álló listát állítottak össze azokból az ételekből, amelyek előállításánál, illetve pácolásához használják ezeket a vegyületeket. Több mint 300 ezer ember töltötte ki a kérdőívet, melyben feljegyezték, hogy melyik ételből, mennyit fogyasztottak. A követés tíz éve alatt mintegy 1000 esetben alakult ki hasnyálmirigyrák (0,3 százalék). 

Azoknál a férfiaknál, akik a legtöbbet ették a tartósításra használt pácanyagokból, némiképp magasabb volt hasnyálmirigyrák megjelenésének valószínűsége, ez azonban olyan kicsi emelkedés volt, hogy a véletlen hatásának is betudható - írták a tanulmány szerzői. A vizsgálat eredményeit az American Journal of Epidemiology című szakfolyóiratban tették közzé.

Húsvéti sonkák

Fotó: Túry Gergely


Bizonyítatlan a füstölt hús rákkeltő hatása?




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
AJÁNLJUK MÉG
HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X