Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ EGÉSZSÉG

A sovány étrend tartja frissen az agyunkat

2011. december 20., kedd, 12:05
Szerző: MTI


Címkék: étrend; diéta; agyműködés;

Fiatalon tarthatjuk agyunkat, ha keveset eszünk, legalábbis erre utal olasz kutatók egérkísérleteinek eredménye.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) hétfőn közzétett tanulmány szerint a normál étrend kalóriamennyiségéhez viszonyítva 70 százalékos energiatartalmú diétán tartott állatok agyi funkciói sokkal jobbak voltak, mint hagyományosan táplált társaiké. 

A kutatásból az is kiderült, hogy a kalóriamegvonás következtében több keletkezett a CREB1 jelű fehérjéből, amely közreműködik a hosszú élettartammal és jó agyfunkciókkal összefüggő gének aktiválásában. 

"Reméljük, megtaláljuk a módját, hogy miként aktiválhatjuk a CREB1-et, például új fejlesztésű gyógyszerekkel, hogy fiatalon tarthassuk az agyat a szigorú diéta nélkül is" - mondta el Giovambattista Pani kutatásvezető, a római Katolikus Egyetem patológiai intézetének munkatársa. 

Korábbi kutatások is megmutatták már, hogy az alacsony kalóriatartalmú étrenden tartott egereknek jobban a kognitív képességei, könnyebben tanulnak, jobb a memóriájuk, kevésbé agresszívak és nagyobb eséllyel kerülik el az Alzheimer-kórt. Azt azonban eddig nem írták le a kutatók, hogy pontosan mi áll a jelenség hátterében. 

A kísérlethez olyan génmódosított egereket is használtak, amelyeknél hiányzott a CREB1 jelű fehérjét kódoló génváltozat. Megfigyelték, hogy náluk hiába csökkentették az eleség energiatartalmát, ugyanolyan öregedési jelek bukkantak fel agyukban, mint a bőséges étrenden tartott állatoknál. "Ez arra utal, hogy most először sikerült egy olyan közvetítőt azonosítanunk, amely befolyásolja, hogy a diéta miként hat az agyra" - tette hozzá Pani.


A sovány étrend tartja frissen az agyunkat




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
HIRDETÉS
VIDEÓK
további videók »

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X