szerző:
Palotai Nándor
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A 2001 Űrodüsszeiából ismert szuperszámítógép mellett felsorakozott Bud Spencer és Terence Hill is a nyolcadik RobonAUTon, ahol egy útonálló drónnal is meg kellett küzdeniük a versenyzőknek. A „flúgos futamon” azt is megtudtuk, miért jó lustának lenne, és miért veszélyes a fiatalokra a mérnökhiány.

„A világ legnehezebb problémájának a megoldásához érdemes a világ leglustább emberét megkeresni, ő fogja kitalálni a legegyszerűbb megoldást” – vallják a legkülönösebb versenyző duó, a Slackers tagjai. Ők - ars poeticájuknak megfelelően - 2-3 héttel kezdtek csak el dolgozni az autójukon. (A többi, általában háromfős csapatnál, 2-3 hónapos munka volt a felkészülés.)

Elszántságukat mutatja, hogy vetélytársaik is elismerték, milyen derekas munka lehetett az előző este még kótyagos, egyenesen menni is csak nehezen tudó autóból, az élmezőny egyik csúcsversenyzőjévé programozni a „lustAUTót”.

©

A Műegyetem Q épületének aulájában múlt szombaton uralkodó hangulat leginkább egy sportversenyhez volt hasonlítható a RobonAUT-on, noha komoly mérnöki teljesítmények mérték itt össze – csakúgy mint 2010 óta mindig – a tudásukat. A verseny ötletadója annak idején Tevesz Gábor volt. Az egyetemi docens a hvg.hu-nak elmondta, a RobonAUT célja nemcsak az indulók trenírozása, hanem a fiatalabb korosztály érdeklődésének a felkeltése is.

 

Ez utóbbi kétségtelenül évről évre sikerül is. Hiszen itt tényleg nem egy unalmas mérnöki bemutatóról van szó, hanem igazi robotautó-versenyről, ahol a résztvevőknek, a bámulatos mennyiségű tervezőmunkán túl, mindig marad idejük a járművük hangulatosabbá varázslására.

Az idei felhozatalból - a címadó Zsírlézeren túl - egészen nyugodtan ki lehet emelni például a KDG csapatát, melynek neve a „Különben dühbe jövünk” mondásból született. Naná, hogy a csapat be is ültette a legendás duót, Bud Spencert és Terence Hillt robotautójuk kormánya mögé. Mint mondják, ezzel adóztak a tavaly elhunyt nagy pofozó emlékének. (Kis szépséghiba, hogy a filmbeli hősök mindig nyertek, a KDG viszont végül csak az ötödik lett.)

A beszédes nevű Human Error csapat a 2001 Űrodüsszeia mesterséges intelligenciája, HAL  kezébe adta robotkocsija irányítását. Nomen est omen – az autó a korábbi sikeres tesztek ellenére szinte minden akadálynál megmakacsolta magát.

©

A név persze nem mindig kötelez: a versenyt végül az ARMageddon csapata nyerte.  De jegyezzük itt meg, hogy a „lustAUTó” is jól futott, ötödikként végzett. A további helyezettekről itt tájékozhatunk.

A 2010-es első RobonAUton még „csak” egy önjáró markoló megalkotása volt a cél, egy évvel később került be az azóta klasszikussá vált flúgos futam a feladatok közé. A nevezés egyik feltétele a tanszék "Robotirányítás rendszertechnikája" című tantárgyának a felvétele.

©

A megmérettetés két futamból áll. Az első, ügyességi futam során a versenyzők autóinak egy akadálypályán kell végigmenni két perces időhatáron belül. A második, gyorsasági futamon egy – szintén önvezető – Safety Car mögött megtett kör után kell a lehető leggyorsabban célba érni. Mindkét futamot önállóan kell teljesítenie a robotautóknak, az emberi beavatkozásért pontlevonás jár.

Ami az akadálypályát illeti, a szervezők minden évben hozzáadnak egy-egy új elemet, bár idén kettő is volt. Az elsőt egy útonálló drón jelentette, amely csak egy tisztelettudó lefékezést követően volt hajlandó felröppenni. A második – tapintatosságból legutolsónak hagyott – akadály pedig egy forgó hordó volt.

©

A futamok közötti szünetben azért vissza-visszaránt a buli- vagy sporthangulatból Tevesz Gábor, akit a mérnöki munkaerőhiányról kérdezgetünk. Ez első hallásra úgy tűnik, hogy az itt versenyző és a szurkoló egyetemistáknak kifejezetten jó hír, hiszen állásuk a diploma után biztosan lesz. A docens ezt megerősíti, a fiatal mérnökök iránt valóban megnőtt a kereslet, s ez azt eredményezi, hogy sokan már egyetemi éveik alatt - egyre növekvő fizetésekért - el tudnak helyezkedni.

Azonban tapasztalatai szerint ez csak rövidebb távon szolgálja a diákok érdekeit: a túl korai elhelyezkedés további szakmai ismeretektől foszthatja meg a hallgatót. A (túl) hamar munkába állt hallgatók egy része már be sem fejezi a képzést, így munkát ugyan kap, de sok esetben már diploma nélkül marad. Egy további problémát jelent, hogy az elhelyezkedéssel a hallgató leginkább a cégspecifikus részfeladatok elvégzését tanulja meg, ez pedig sok esetben munkahelyváltáskor egy új cégnél már nem elég.

©

A BME ennek kivédésére az utóbbi években igyekezett valamelyest szabályozottabb mederbe terelni a cégek és az egyetem együttműködését. A Villamosmérnöki és Informatikai Kara 2017 februárjától indította el például az országban az első, duális rendszerű műszaki mesterképzést.

©

A jövő műszaki szakembereinek a képzéséről beszélve, külön ki emeli Tevesz a nők alacsony arányát. Nyugatabbra nem ilyen nagyok a nemek közötti létszámbeli különbségek a műszaki egyetemeken. Nem véletlen, hogy a BME egy ideje külön hangsúlyt fektet rá, hogy minél több fiatal lány is meg kedvelje a műszaki pályát. Ennek eddig annyi az eredménye, hogy hatról tíz százalékra emelkedett az arányuk.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!