szerző:
Zelki Benjámin

A november végén induló felújítás előtt számos festményt, domborművet fotóztunk a Lehel tér és Újpest-Központ között, olyan alkotásokat, amelyek nagy részét nemigen láthatjuk többé eredeti helyén. Íme, az eredeti állapot, képekben. Ez a cikk egyben Városbújócska címmel induló, városi tájképekkel, ismert és kevésbé ismert, de mindenképpen fontos és bemutatásra méltó köz(vagy magán-)terekkel, azok történetével és esztétikájával és azok különféle kontextusaival foglalkozó sorozatunk első darabja.

Noha elsőre egyhangúnak tűnik, a metrónak mégis ezen szakaszán áll a legtöbb műalkotás. Ezeket a felújítás honlapján össze is gyűjtötték. A legjellegzetesebb a Dózsa György úti peronnál látható porcelánfestés.

©

A rekonstrukció a metró legfiatalabb szakaszán kezdődik: a Lehel tér és Árpád híd közti részt 1984-ben, az Újpest-Központig tartó szakaszt pedig 1990-ben fejezték be. A 3-as vonalat már az átadáskor is szerették volna elvinni Káposztásmegyerig, az alagút meg is épült egy megállóval tovább, az Árpád Üzletház vonaláig, csak az állomás hiányzik fölüle.

A 14-es villamos Rákospalota-Újpest és a Szilas-patak közötti szakaszát is úgy építették meg, hogy a metró paramétereinek megfeleljen. Azonban jött a rendszerváltás, és a projekt elakadt, a metró azóta is csak Újpest-Központig jár.

A 3-as metró északi része a Lehel téri templom vonalától mélyvezetésűből felszín alatti alagútba megy át, és Újpestig végig a föld alatt is halad. A vonal a Rákos-patakot nem alulról, hanem felülről szeli át – aki lelépcsőzik a Váci úttal közös metrófelüljáró alá, hallhatja is a vonatokat, ahogy átmennek a feje fölött.

A metró állomásainak dizájnja az Árpád hídtól kifelé egységes. Ezen a szakaszon találhatjuk a legtöbb műalkotást – apró, jellegzetesen szocreál porcelánokat, mozaikokat és domborműveket láthatunk a kijáratoknál.

©

Nem egy megtűrt graffiti, hanem Szász Endre festőművész porcelánpannója, melyen egy fáklyát tart kezében Dózsa György. A művet a metrófelújítás során elbontják.

©

Metró érkezik az Árpád hídhoz. Nemsokára se az állomást, se a szerelvényt nem látjuk így többet.

©

Utasok várják a metrót az Árpád hídnál. A bejárat fölötti hullámok a felújítás után is megmaradnak.

©

Az Árpád hídi retró metróbejárat. Vajon az üvegajtók is megmaradnak?

©

A szoc- és a kapreál találkozása az Árpád hídnál. Coca-Cola, felújított orosz metró. Valami nem változik.

©

Egységes peronfal és megfáradt utas a Forgách utcánál. A háttérben a metrófelújítás tájékoztatója már látható, a Kálvin téren a 4-es metró viszont még nem.

©

A Forgách utcai megálló déli bejárata, Újpest felé. A balra található képen Máriási Iván Csillagok útja című műve található. Az alkotást a felújítás során elbontják, és restaurálás után Újpest-Városkapuhoz helyezik.

©

Ezek a nagy szemek figyelnek minket a Forgách utca belváros felé haladó, északi bejáratánál. Ifj. Madarassy Walter Fürkésző szemek című domborművét a felújításkor elbontják.

©

Délutáni csúcsforgalom, emberek sietnek a Gyöngyösi utcai metróhoz. A háttérben Zalakovács József Körök című zománcképe látható. A mű restaurálás után visszakerül.

©

Munkások érkeznek Újpest-Városkapu belváros felé haladó peronjának északi bejáratán. A háttérben Madarassy domborműve, mely nem meglepő módon a Puzzle címet viseli. A művet a felújításkor elbontják.

©

Újpest-Központ, végállomás: Az utasok és Tari Gábor Felület és textúra tűzzománc kompozíciója. A művet a felújítás során áthelyezik a túlsó, érkezési oldalra.