hvg.hu

Ez nem vicc. Egy rendes, tisztességes, tudományos szaklapban publikált tanulmány állítása szerint elviselhetetlenül büdös van a bolygó légkörében.

Nem akarnánk a bolygó neve kapcsán az altáji viccekig lealacsonyodni, de a tudomány jelenlegi állása alapján nehéz ezt a ziccert kihagyni: a hétfőn a Nature Astronomy szaklapban megjelent tanulmány szerint a Naprendszer hetedik bolygójának, az Uránusznak a légköre annyira büdös, hogy olyan elviselhetetlen szaga például a záptojásnak vagy a szellentésnek van - foglalja össze a mashable.com.

Korábban tudósok már megállapították, hogy a bolygó felhői ammóniát és a kifejezetten záptojásszagot árasztó kén-hidrogént tartalmaznak, de eddig az atmoszféra összetételét közvetlenül nem tudták megfigyelni. A kén-hidrogénről még annyit megjegyeznénk, hogy ez a vegyület a Földön némely vulkáni gázban és kénes ásványvizekben fordul elő, mégpedig a kéntartalmú szénvegyületek rothadásakor képződik, többek között például a pöcegödörben.

A csillagászok ezúttal a Hawaiion található Gemini Obszervatóriumban, egy hétméteres teleszkópot használva figyelték meg az Uránusz felhőin megtörő fénysugarakat, ekkor szúrták ki a kén-hidrogén jelenlétét. A kutatást végző Patrick Irwin, az Oxford University munkatársának megállapítása szerint, ha egy szerencsétlenül járt embernek le kéne ereszkednie az Uránusz felhői közé, akkor nagyon kellemetlen és büdös élményben lenne része. Igaz, az illető még azelőtt megfulladna, hogy tudatosulna benne a szörnyű szag - fogalmazott a Space.com-nak.

Az Uránuszhoz hasonlóan ugyancsak jégbolygóként ismert Neptunusz légköri összetétele vélhetően hasonló. Ugyanakkor a gázbolygók, mint a Szaturnusz vagy a Jupiter, esetében a tudósok nem figyelték meg a kén-hidrogén jelenlétét, helyette csak ammóniát detektáltak. A különböző légköri összetétel, a nitrogén- és a kéntartalmú vegyületek eltérő egyensúlya a bolygók esetében nagy valószínűséggel annak köszönhető, hogy az említett égi testek más időben, és a Naptól eltérő távolságban keletkeztek.