szerző:
K.G.

Egyik nap hőguta, másnap kis cidri, aztán újra felszökik a hőmérő higanyszála. Igazi tavasz csak nyomokban, s már megint az évtized legforróbb, leghosszabb nyarával riogatnak a meteorológusok. Egy biztos, ahogy a természet nagyjából egy hónappal előrébb van mindennel, úgy a korai nyár már április végén-május elején jókora pörgést hozott a sörpiacon is. A Magyar Sörgyártók Szövetsége és a Kraft Sör Egyesület múlt heti közös szezonnyitó csapolásakor már javában tombolt a sörszezon.

Az utóbbi években a hazai sörfogyasztás lassan, de biztosan növekszik. A sör igazi szezonja persze mindig is a nyár volt, és valószínűleg ez így is lesz. Az idei kilátások bíztatóak, nemcsak az előjelzések szerinti kánikula, de az oroszországi foci vébé miatt is. Kivetítők és képernyők, ahol csak lehet – és sör az adrenalinos, hőhullámos meccsnapokra.  Szerencsére már csak anekdotázunk a régi, sörhiányos nyári hónapokról. Manapság kínálati piac van, ahol nem csak mennyiségben elegendő a sör, de a választék is egyre szélesebb.  A hazai több mint 6,5 millió hektoliteres fogyasztás túlnyomó többsége a magyar sörgyárakban és sörfőzdékben készülő sörökből jön össze. Emellett azért nem elhanyagolható az – elsősorban cseh – import és egyre izgalmasabb az újhullámos sörfőzdék kínálata is.

Nem csoda, hogy az idénre némi koncepcióváltásról számolt be a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, Schillinger Attila is a három éve indított „Sör mi több” kampányukkal kapcsolatban. A hazai sörkultúra fejlesztésének jegyében első lépésben a sör helyét igyekeztek felmutatni a gasztronómia világában. Ezt a célt szolgálták tavaly-tavalyelőtt a különböző sör-étel párosításokat   bemutató (ami azért a mostani évadnyitón sem maradt el) rendezvények, sörgasztronómiai programok, és az olyan kezdeményezések, mint a Komlóklub vagy a Sör női kezekben fotókiállítás sorozat. A  Sör mi több idei mottója azonban:  „Csapramagyar” – azaz fókuszban a csapolt sör. Már csak azért is, mert  az összes eddigi sörös közvéleménykutatás megerősítette, hogy a fogyasztók leginkább a csapolt sörre voksolnának.

©

A feltételes mód indokolt, mert nagyon nem mindegy, hogy milyen. A csapolt sör friss ízélménye annak is köszönhető, hogy jóval kevesebb macerán megy keresztül az üvegesnél – például rövidebb a pasztörizálás ideje, mint a palackozottnak. Így aztán rövidebb a szavatossága is és a csapra vert hordónak – ha nem akarjuk a minőségromlást bevárni – két-három napon belül el kell fogynia. Ezt pedig sok vendéglátó nem meri megkockáztatni, ezért többnyire marad az üveges sörnél, vagy csak egy-két sörcsapot vállal be. A csapolt sör a főzdéből kikerülve sokkal több törődést igényel – nagyon fontos a csapolóberendezés és a sörvezeték higiéniája, a poharak tisztasága. Hm, itt még van hova fejlődni - ezek miatt is -, a hazai fogyasztás mindössze 10 százaléka a csapolt sör, annak ellenére, hogy az igazi sörivók 99 százaléka „ezt ajánlja”.

A „Csapramagyar” célja éppen az, hogy az arány a hordós sör javára javulhasson. Nem csoda, hogy a cél érdekében a sörös szervezetek egy kezdeményezés keretében most fogtak első ízben össze, hogy méltó helyére kerüljön a csapolt sör a hazai sörkultúrában. „A csapolt sörben nem csak a legfrissebb sör élmény van benne, hanem az a szakértelem és emberi törődés, ami az alapanyagok kiválasztásától a sörfőzésen át a csaposig mindenkit jellemez, aki kapcsolatba kerül a sörrel. A sör a társasági italok királya. Különösen igaz ez a csapolt sörre” – emelte ki a lényeget Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, aki Ali Rawech Szamival, a Kraft Sör Egyesületének képviselőjével közösen csapolta le az idei szezon első sörét.

A csapolt összehoz - Schillinger Attila és Ali Rawech Szami
©

„Azért csatlakoztunk a kezdeményezéséhez, mert közös ügyünk a magyar sörkultúra fejlesztése és számunkra is kiemelten fontos, hogy a minőségi csapolt söröket megismertessük a hazai fogyasztókkal” – nyilatkozta Ali Rawech Szami.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!