szerző:

A sikeres vállalkozók általában saját korábbi munkájukból vagy önmagukból indulnak ki.

Sokan álmodoznak arról, hogy saját vállalkozásba kezdenek, ám még nem tudják pontosan, hogy mi is legyen ez. Egy brit szerzőpáros egy egész könyvet írt a kérdésről, amelynek fontosabb megállapításait részben a Guardian cikke alapján ismertetjük. Chris Garden és Catherine Blackburn nem arról írt könyvet, hogy miként lehetünk sikeresek, hanem arról, hogy milyen szemléletre, megközelítésre van szükségünk a magunkban rejlő üzleti ötlet felszínre hozásához, megfogalmazásához. Szerintük ugyanis a sikeres vállalkozók többsége önmagából, illetve korábbi munkahelyén megszerzett tapasztalataiból, tudásából indul ki, amikor vállalkozásba kezd. Az olyan alapdolgokat, hogy a szolgáltatásodnak vagy termékednek egy valós piaci igényt kell kielégítenie, illetve a siker eléréshez nagyon sokat kell dolgozni, a szerzők természetesnek veszik, tehát a könyvük nem valamiféle pszichológiai-önismereti izé, bár pszichológia és önismeretre törekvés is van benne.

Milyen képességekkel rendelkezel?

Tekintsd át eddigi életutad. Mi az, amiben profinak érzed magad, amihez értesz? Ez nem feltétlenül esik egybe a munkáddal, lehet egy számodra fontos hobbi is. Sok vállalkozó az életen át tartó kedvtelésére, hobbijára alapozva indította el a vállalkozását. Például sikeres mérnök volt, de nagyon szeretett főzni, és indított egy kézműves pékséget.

Keretezd be a képességeidet!

Miután megtaláltad, hogy miben vagy, miben lehetnél igazán jó, a következő lépés, hogy helyezd üzleti környezetbe ezt a képességed. Vagyis tekintsd át következetesen, hogy gazdaságilag hol lehetne helye a szolgáltatásodnak, a termékednek. Ezt nemcsak az országhatárokon belül, hanem azon kívül is célszerű elképzelned. Milyen nemzetközi és nemzeti trendeket látsz a saját területeden? Milyen valós piaci igényt elégítene ki a vállalkozásod? Hogyan szereznél vevőket az üzletedhez? Tudsz-e idegen nyelveket, hogy külföldre is el tudd adni a szolgáltatást, terméket?

Gondolkodj hosszú távon!

Az üzleti gondolkodás akkor lehet sikeres, ha hosszú távra tervez. Képzeld el magad egy olyan vállalkozóként, akinek cége szerényen, de stabil léptékben növekszik, így képes eltartani téged és családodat egy egész életen át. Ezért cserébe mit tennél meg, mennyit dolgoznál naponta, ennek milyen gyümölcse lenne számodra anyagilag és érzelmileg egyaránt? Mennyire adnád fel például a vállalkozásod, csak mert nem úgy alakulnak rövid távon a dolgok, mint ahogy eltervezted? Gondolj arra, hogy a személyes tapasztalataiddal, szakmai értékeiddel csak te rendelkezel, és éppen ez teszi egyedivé a vállalkozásod. Tehát semmiképpen se értékeld alul magad, csak azért, mert rövid távon éppen akadályok tornyosulnak a vállalkozásod előtt. Ezeket mind el kell képzelni: ki mennyire bírná a gyűrődést, hogyan tudna a nehézségeken túllendülni? Sokan már a képzelet, a vízió szakaszában rájönnek, hogy nem igazán alkalmasak vállalkozónak, és bizony ez számukra sokkal jobb, mintha mindez az aktív vállalkozás közben derülne ki – mondják a szerzők.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!