szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Rengeteg vállalkozás felismerte, hogy jobb esélyekkel indul a versenytársak ellen, ha használ onlinemarketing-eszközöket. Épp ezért a böngészőben egyre többen szeretnének a top találatok között megjelenni, azonban sokan tévúton járnak. Az alábbi posztban tisztázzuk, kinek, mire van szüksége ahhoz, hogy a vásárlók látókörébe kerüljön.

A keresőoptimalizálás és keresőmarketing kifejezéseket sokszor felcserélik, vagy szinonimaként használják, pedig a két fogalom teljesen mást takar. Mindkét eszköz alapvetően arra való, hogy egy weboldal az internetes keresők (Google, Bing, Yahoo) első találatai közé kerüljön, azonban különböző helyzetekben érdemes használni ezt a két eszközt. Emellett más jellegű szaktudásra, szakemberre is van szükség mindkettőhöz, így érdemes tisztában lenni az alapvető különbségekkel.

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás, vagy SEO (az angol Search Engine Optimization kifejezésből) maga az a folyamat, amikor egy honlap és annak tartalma úgy kerül kialakításra, hogy minél nagyobb keresésből származó forgalmat tereljen az oldalra. Lényege, hogy a keresés során a keresőmotor a lehető legjobb, leginkább releváns tartalmat kívánja megmutatni nekünk. A SEO segítségével pedig ezek közé a top találatok közé tudunk bekerülni. Fontos tudni, hogy a keresésből érkező látogatókért nem kell fizetni a Google-nek, viszont annak a szakembernek igen, aki segít ezt a helyezést elérni. Ide kattintva olvashat néhány tipikus SEO-tévhitet.

Mi az a keresőmarketing (SEM)?

A keresőmarketing, vagy SEM (Search Engine Marketing) egy jóval tágabb fogalom. Magában foglalja a már említett keresőoptimalizálást, és a fizetett (PPC) hirdetéseket is.

PPC, magyarul kattintás alapú hirdetés esetében – ahogy neve is árulkodik – kattintásokért kell fizetni, vagyis annyi forgalmat lehetséges adott oldalra terelni, amennyit szeretnénk, és költségvetésünk megengedi. A legismertebb ilyen szolgáltatást a Google Adwords nyújtja.

Technikailag a SEA (Search Engine Advertisement) kifejezést kellene használni a PPC helyett, azonban nem ez a kifejezés terjedt el a gyakorlatban. A piaci szereplők egyszerűen PPC-t vagy Google Adwords-öt használnak a SEA helyett. Ide kattintva olvashat egy ügyes, idevágó trükkről.

Mi a különbség a SEO és a SEM között?

Tehát összefoglalva azt mondhatjuk, hogy SEM = SEO + PPC, vagyis keresőmarketing = keresőoptimalizálás + kattintás alapú hirdetések.

Keresőoptimalizálás segítségével pluszköltség nélkül, saját energiabefektetéssel – vagy fizetett szakértőkkel – kerülhetünk a keresők – jellemzően a Google – legjobb találatai közé. Ezeket a találatokat organikus találatoknak hívják.

Ugyanakkor fizetett hirdetéseken keresztül gyakorlatilag megvehető a helyezés az internetes keresők első oldalán, melyek megelőzik a keresőoptimalizálás eredményeit. Gyakorlatban a következőképp kell elképzelni:

  • a PPC hirdetések jelennek meg elsőként, majd
  • a SEO eredmények ezután.
©

Ennek azért van rendkívüli szerepe, mert minél hátrébb szerepel egy oldal a Google találatai között, annál kisebb az esélye annak, hogy jelentős forgalom terelhető rá.

Melyik megoldást érdemes választani?

Örök vita tárgya szakemberek között, hogy a fizetett hirdetéseket, vagy az organikus találatokat érdemes-e használni. Szakmai berkekben sokszor lehet hallani, hogy “a SEO halott”, ugyanúgy, hogy a “SEM-nek nincs értelme SEO nélkül”.

Vannak helyzetek, amikor a keresőoptimalizálást érdemes választani. A módszer annak lényegéből adódóan hosszabb távú eredményeket produkál, költséghatékonyan. Ezzel szemben a PPC eredményei azonnal megmutatkoznak, mely egy olyan előny lehet, mellyel a SEO csak ritka esetben képes felvenni a versenyt még akkor is, ha a hatása átmeneti, amennyiben nem tartjuk fenn a kampányokat hosszú távon.

©

Összességében elmondható, hogy minden cégnek meg kell vizsgálnia saját erőforrásait és céljait, majd ezek szerint kiválasztani, hogy keresőoptimalizálást, vagy fizetett hirdetéseket érdemes használnia, netán egy bizonyos szintű kombinációt a kettőből.

Érdekességek a keresőmarketinget illetően

• Maximum 4 db fizetett hirdetés előzheti meg az organikus találatokat.

• A Google folyamatosan teszteli felhasználóin, hogy melyek a legjobb feltételek, melyekkel a legnagyobb profitot tudja elérni. Például tudta, hogy 2009-ben a kék 41 árnyalatát próbálták ki, mielőtt a végleges verziót megtalálták volna? Ennek hatására azonban úgy gondolják, hogy mintegy 200 millió dollárral nőtt évente a hirdetésekből származó bevételük.

• A hagyományos újságok korából származik az “above the fold” (ATF) és a “below the fold” (BTF) kifejezés, melyek azt jelentették, hogy az összehajtott A2-es méretű újság mely része látható, a címlap sztori, vagy az alulra elhelyezett kishírek. Ma a rögtön megjelenő Google-találatokat nevezik above the fold találatoknak, míg amelyekért görgetni kell, azok a below the fold találatok.

• A keresőmarketing mindkét ágában rendkívül jelentős szerepe van a biztos háttérnek, a technikailag jól felépített honlapnak, melytől ma már elvárás, hogy mobilbarát legyen. Ez azért van, mert az internetes keresők igyekeznek a felhasználók igényeit maximálisan kielégíteni, így ahogy egyre inkább nő a mobilról való keresések száma, egyre nagyobb előnyben részesíti a mobilbarát weboldalakat.

• Fizetett hirdetésekkel olyan látogatókat is lehetőség van megcélozni, akik korábban már jártak az ön oldalán. Ezt a megoldást nevezik remarketingnek.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!