szerző:
hvg.hu
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Lassuló ütemben, de még mindig növekszik a magyar internetes kiskereskedelem.

A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint az online piac forgalma megközelítette a 365 milliárd forintot, a lassuló növekedés ellenére a magyar piacon működő webáruházak 83 százaléka eredményesebb évet zárt 2017-ben, mint egy évvel korábban – mondta el egy mai sajtótájékoztatón Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője az MTI tájékoztatása szerint. A teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből. Idén a tavalyihoz hasonló lehet a növekedés üteme, a kereslet stabil, a 15-18 százalékos bővülés hosszabb távon is fenntartható.

Jellemzően októberben, illetve november elején kivárnak a vásárlók, a black friday akciók hatására a dömping egyre inkább az év végi ünnepek előtti 4-5 hetes időszakra koncentrálódik. A black friday piacalakító hatását jól mutatja, hogy a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint egy napon realizálódott. Tavaly minden korábbinál több cég, a webáruházak 62 százaléka vett részt az akcióban. Az online kiskereskedelmet jellemző koncentráltság miatt ezen a napon is leginkább a legnagyobb webáruházak tudtak érvényesülni, a kisebb kereskedők inkább kényszerként tekintenek a fekete péntekre, és piacvesztési félelemből kapcsolódnak be.

Magyarországon körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk 5-6 százalékkal nő évről évre. A belföldi online piac bevétele viszont csaknem 18 százalékkal emelkedett 2017-ben az előző évhez képest, így háromszor akkora bővülést ért el, mint a kiskereskedelem. Tavaly az online kiskereskedelmi bővülést már nagyobb mértékben magyarázta a vásárlási gyakoriság növekedése, az e-kereskedők elsősorban a szolgáltatások minőségével nyerhetik meg a fogyasztókat. A magyar piacon például nagyon erős a személyes átvételi lehetőség iránti igény, a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 80 százaléka ilyen kereskedésekben realizálódik. A fejlesztések ellenére ráadásul továbbra is a készpénzes fizetés a meghatározó, a vásárlások 58 százalékát így fizetik ki.

A világon 10 százalék körüli az online piac aránya a kiskereskedelem egészén belül, az Európai Unióban 5-6 százalékos. A 4,3 százalékos magyar adat nem jelent nagy lemaradást.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!