szerző:
Csurja Zsolt

Vajon mit néz meg a leendő munkaadó, miután megkapta az álláskereső önéletrajzát? Természetesen az internet közösségi oldalain hagyott nyilvános bejegyzéseit. Ezek között pedig lehet olyan, ami kedvezőtlenül befolyásolja a jelentkező esélyeit. Ha a jelölt ezeket törli, nyugodtabban mehet el a március 7-8-i HVG Állásbörzére is.

Az új munkaerő kiválasztásakor a HR-osztályok munkatársai végignézik a hozzájuk jelentkező munkaerő minden, az interneten nyilvánosan elérhető adatát. A toborzót és a leendő főnököt is érdekli, kinek szavaznak bizalmat a jelöltek közül. Érdemes megelőzni a lebukást! A digitális múltat  nem lehet teljesen eltörölni. Azonban a kellemetlen nyomokat érdemes eltüntetni, hogy ne befolyásolják a döntéshozót.

Nem kell visszavonulót fújni a Facebook-ról és az összes képet leszed, de azért az óvatosság kifizetődő. Főleg, ha a karrier és a boldogulás múlik rajta. A legtisztább, ha csak vállalható képek, videók és hozzászólások vannak a közösségi média felületeken. Csakhogy középiskolás vagy egyetemista korában nem mindenki gondol arra, hogy pár évvel később még gondot is okozhat egy viccesnek hitt partifotó vagy egy hirtelen felindulásból tett megjegyzés. 

Privát profil és a digitális nyomok gondos törlése 

Az első lépés a jó kép kialakításához a virtuális profilok priváttá változtatása. Ezzel csak azok láthatják az adatokat, akikkel a felhasználó már felvette a kapcsolatot és valamelyik fél visszaigazolta, hogy ismeri a másikat. Ilyenkor a barátoknak megmarad a személyes elérés, de az ismeretlenek - ahogy a HR-es is - kimaradnak a belső körből és nem láthatják a kiszemelt munkaerő legénybúcsús karaoke videóját sem, mielőtt felvennék az új állásra. 

Második körben jöhet a nem odaillő elemek eltakarítása, ha a pályázó nem akar azért elesni egy jó álláslehetőségtől, mert évekkel korábban egy túl erősre sikerült borozás után lejtett megbotránkoztató táncot, és ő, vagy valamelyik kedves ismerőse úgy érezte, ezt mindenképp nyilvánosan meg kell osztani a közösségi portálokon. Valamint az sem a HR-es álma, hogy azt a jelentkezőt juttassa tovább egy körrel, aki olyan videót posztolt, amint a Sziget fesztivál parkolójában épp megnyeri az ivóversenyt. Ezeket a bejegyzéseket érdemes törölni, vagy a láthatóságát privátra állítani. Viszont ha felvették és ismerősnek jelölik az új munkatársak, előtte érdemes még egyszer átnézni az adatlapokat. Ugyanis elég kínos lehet már a 3 hónapos próbaidő is, ha valaki az új kollégáknak ezt az énjét mutatja meg először. Egyes munkahelyeken a politikai megnyilvánulások előzetes kizárást jelentenek a következő körből, valamint a nyilvános helyeken hagyott rosszindulatú hozzászólások is végzetesek lehetnek. 

Még a tisztogatás után sem biztos, hogy makulátlan a jelentkező a HR-es vizsgálódásakor, mert ott vannak, ott lehetnek a barátok és ismerősök posztjai, ahol megjelölték az álláskeresőt. Ezek pedig megjelennek a Google-keresésekben, viszont szerencsére szintén törölhetők. A megoldás pedig az, ha a munkakereső az állásokon kívül önmagára is rákeres a neten, hogy előbb szembesüljön a saját digitális nyomaival, mint a sorsáról döntő humán erőforrás menedzser.

 Rávezetés a jó nyomra 

Miután az álláskereső eltüntette a kevésbé rokonszenves posztokat, azért is tehet, hogy megmutassa személyiségének jó oldalát és a szakmai értékeit. Ma már egyre több cégnél fontos, hogy a leendő munkatárs LinkedIn üzleti közösségi profilja rendben legyen. A jelentkező ezen a nyilvános felületen pedig akár korábbi szakmai eredményeket, ifjúsági munkákat, önkéntességet, külföldi tanulmányokat, nyelvtudást és publikációkat is megoszthat magáról az utána érdeklődőknek. 

Ugyanakkor a cégeknek is érdemes odafigyelniük arra, hogyan használják a közösségi médiumokat a toborzásra. Hiába éli online az életét a Z generáció, nem a Youtube és az Instagram a munkakeresők megtalálásának legjobb felülete. Korábbi anyagunkból kiderül, hogy a HVG Állásbörze kiállítói szerint jóval nagyobb a siker esélye, ha egy állásajánlatot egy, már ott dolgozó kolléga megoszt, vagy bónusz reményében továbbajánl az ismerősének.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!