szerző:
hvg.hu

Egy osztrák bankár egy nap úgy gondolta, jó üzlet Szerbiában fagyizót nyitni. Meg Magyarországon és Dél-Amerikában is. Igaza lett.

A gmundeni születésű Moritz Fried 2007-ben érkezett Szerbiába biciklivel, és saját bevallása szerint hamar szerbnek érezte magát. Fel is adta bankár állását, hogy prémium fagyikat kísérletezzen ki százszázalékosan természetes alapanyokból – számol be a nem mindennapi karrierről a Bloomberg.

Fried az első üzletét 2013-ban Belgrádban nyitotta, majd hat, fagyasztódobozba tett fagyimintával az ölében 16 órát vonatozott Prágába, hogy megmutassa a termékeket Douglas Tompkinsnak. A North Face és az Esprit fagylaltmániás alapítójának, akivel Fried először 2006-ban Erdélyben találkozott az organikus mezőgazdálkodás kapcsán, nagyon ízlettek a a vaníliás, fekete csokis, málnás, narancsos-gyömbéres, citromos-mentás és áfonyás-levendulás fagyik. 

A Moritz Eisnek jelenleg öt üzlete van Szerbiában, három Romániában, kettő Magyarországon, egy pedig Montenegróban. A cég házhoz szállítja a fagyit olyan ismert embereknek, mint a volt szerb elnök Tomislav Nikolic vagy a teniszsztár Novak Djokovic. Pierce Brosnannek pedig annyira ízlett a termék, hogy a The November Man belgrádi forgatása alatt minden nap elment a fagyizóba.

Tompkins – aki egyébként 2015-ben egy kajakbalesetben meghalt – akkoriban Chilében élt, így oda is kivitték az üzletet, ráaádásul ott szólt a legnagyobbat a Moritz Eis: januárban már a hetedik üzletét nyitja odakint az üzletember. A menő chilei gasztromagazin, a Jigger szerint a gelato-szerű fagyi „misztikus eksztázist” okoz, és egyszerűen „ez a tökéletes”. A krémes állagot emulgálószerek nélkül érik el, nincs benne mesterséges ízfokozó és glutén. A fagyit egyébként nem gombócban, hanem úgymond ízeként árulják, Magyarországon egy 70 grammos adag 600 forint, ami nagyjából másfél gombócnak felel meg.

Jelenleg 16 ízzel dolgozik Fried, de körülbelül kétszázat talált már ki. A következő üzleteket Splitben és Miamiban tervezi nyitni.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!