szerző:
Szántó Péter

Hogyan növelheti a közösségi médiás kampányainak hatékonyságát úgy, hogy az megfeleljen a legújabb adatvédelmi előírásoknak? Szántó Péter productivity hacker öt példán keresztül mutatja be a lehetőségeket.

Lelövöm a poént: mondd meg a fogyasztóidnak, hogy milyen adatokat kérsz el, mire fogod őket használni, és legfőképpen azt, hogy ez miért lesz nekik jó. Mindig inspirálnak a kreatív közösségi média kampányok, ezért összegyűjtöttem a legjobbak közül néhányat, és kielemeztem, hogyan lehetett volna tovább javítani személyre szabással úgy, hogy ne sértsék meg vele a GDPR rendelkezéseit.

Az olyan közösségi média oldalak, mint a Facebook, szinte minden lehetséges módon személyre szabják a felhasználói élményt. Megpróbálják megérteni, kik a látogatóik és milyen típusú tartalom lenne releváns számukra, illetve mi által javítanának a UX-en, azaz a felhasználói élményen. A közösségi média kampányok azonban gyakran nem használják ki a személyre szabás lehetőségét.

Facebook-botrányok ide vagy oda, érdemes a fogyasztóink szokásait figyelni és elemzeni. Ezért továbbra is érdemes információt gyűjteni a Facebook-rajongók személyes és a szakmai érdeklődési köréről, összevetni ezeket a saját felületeinken való viselkedéssel, majd a kapott adatok alapján különböző személyére szabási lépéseket tenni.

1. Az utolsó szelfi
A Snapchaten küldött fényképek 10 másodperc után eltűnnek, és nincs lehetőségünk újranézni őket. A WWF arra használta ezt a mechanizmust, hogy bemutassa, ugyanez megtörténhet a veszélyeztetett fajokkal is. A szervezet tigrisekről, medvékről és más állatokról küldött képeket az alkalmazáson keresztül, és arra kérte a követőit, hogy osszák meg a képeket, vagy adományozzanak, mielőtt eltűnnének ezek a fajok. Kampányuk sokkal sikeresebb volt, mint várták. A WWF eredetileg a milleniumi nemzedéket akarta elérni a fotókkal, de a végén az üzenetük sokkal szélesebb közönséghez is eljutott. A képek 120 millió Twitter felhasználót értek el egy hét alatt, ami mintegy fele a közösségi média összes felhasználójának.

Hogyan lehetne javítani rajta? Ez a kivételes kampány még hatékonyabb lett volna, ha olyan állatok képét osztották volna meg, amilyeneket a felhasználók akarnak: az extrém sportok szerelmeseinek tigriseket, a Tai Chi rajongóknak pandákat mutathatott volna.

2. Márkák márkája
A Newcastle Brown Ale megpróbálta társfinanszírozni a 2015-ös legnagyobb amerikai fociesemény tévéreklámját - de hiányzott hozzá 4,5 millió dollár. "A Newcastle úgy döntött, hogy a shareing economy lesz a megoldás, mely népszerűvé tette az Ubert, a Kickstartert, AirBnB-t és a City Bikeot is. A tervünk egyszerű volt. Mi alapvetően hirdetéseket adtunk el a saját hirdetéseinken belül, majd megkértünk 20-30 különböző márkát, hogy hirdessenek velünk a műsoridő alatt, majd ezt a 20-30 márkát egy nagy reklámként adtuk le”- magyarázták az ötletüket. A terv bevált, és nem sokkal azután a Facebook-on is elkezdtek megjelenni a hirdetések. Több mint 400 vállalatot értek el, és 38 márka logója volt látható a társfinanszírozott reklámban.

Hogyan lehetne javítani rajta? Sokan követnek vagy kedvelnek márkákat a Facebook-on. A barátaik ízlésén alapuló információk alapján tudunk következtetni arra, hogy melyik még nem ismert márka tetszene a felhasználónak. A résztvevő cégeknek különböző hirdetéseket kellett volna létrehozni, ezáltal nagyobb eséllyel vettek volna részt a cégek a reklámozásban.

3. Whole Foods
A Facebookon bevezetett automatikus videólejátszási funkciók fontosabb szerepet játszanak a Facebook-marketingben, mint valaha. Talán ez az oka annak, hogy az amerikai Whole Foods, a bioélelmiszerekre szakosodott áruházlánc néhány hónappal ezelőtt úgy döntött, rövid főzős videókat posztol a Facebook-oldalára. Legtöbbjük egészséges ételek elkészítéséről szól, van azonban néhány, ami gyakorlati tippeket tartalmaz azok számára, akik szeretik a főzést. A videók gyorsan népszerűvé váltak az áruházlánc rajongóinak körében, és számos videót több mint 10 ezerszer játszottak le a felhasználók.

Hogyan lehetne javítani rajta? Sokan osztanak meg információkat a élelmiszer-preferenciáikról a Facebook-on. Például néhány évvel ezelőtt az egyik legnépszerűbb Facebook-oldal Magyarországon egy csokoládémárkáé volt, és még mindig milliónyi rajongója van. Ahelyett tehát, hogy ugyanazokat a videókat mutatjuk minden rajongónak, az étkezési szokásaik alapján kellene szelektálni az információt. Mi lehet jobb annál, mint amikor a kedvenc ételedről készült videó fogad a Facabookon?

4. Bud for buds
A Budweiser létrehozott egy Facebook-promóciót, amely lehetővé teszi, hogy vegyél egy sört egy barátodnak akkor is, ha nem tudtok személyesen találkozni. A márka kifejlesztett egy alkalmazást a kampányukhoz, és több bárral, illetve étteremmel partnerséget kötöttek, melyek elfogadják az alkalmazáson keresztül küldött kuponokat. "Akár a születésnapodat ünnepled, akár előléptetnek a munkahelyeden, vagy eljegyztek, esetleg egyszerűen csak vége egy hosszú munkahétnek, hidald át a fizikai és digitális világot, és küldj a haverodnak egy sört a Facebookon " foglalta össze a Budweiser az ötlet lényegét. Kiderült, hogy az emberek kedvelik a Facebookon "átvehető" sört, és szinte az összes kiváltott kupont elküldték az applikáción keresztül. Az eredmény: háromszor annyi Budweisert adtak el a résztvevő bárokban, mint korábban.

Hogyan lehetne javítani rajta? A felhasználói adatokat, amit a márka a kampány során összegyűjtött, arra is lehetett volna használni, hogy értesítsék őket az új sörökről, amiket valószínűleg szeretnek, vagy olyan hirdetéseket hozzanak létre, melyek figyelembe veszik a felhasználók szokásait - például, hogy milyen bárokat preferálnak.

5. Beyond Utility
A Lexus ezer egyedi videóreklámot hozott létre az új NX-modell Facebook-hirdetéséhez. A hirdetések különböző elemei passzolnak az adott felhasználó érdeklődési köréhez, és csak azokat az elemeket jeleníti meg, amelyek a számukra fontosak. Így aki szereti a lakberendezést, olyan reklámot lát, melyben két ülést hasonlítanak össze. A személyre szabott és pontosan célzott videók rendkívül sikeresek voltak, számos díjat elnyertek, és már több mint 10 millió Facebook-felhasználót értek el vele.

Hogyan lehetne javítani rajta? Ez a kampány nem is lehetett volna személyesebb, de akad egy dolog, amin mégiscsak változtattam volna. Arra kellene ösztönzi a felhasználókat, hogy látogassanak el a honlapjukra, regisztráljanak vagy jelentkezzenek be a szociális média profiljukkal. Így a következő alkalommal közvetlenül el lehetne érni őket, adataikat pedig egy saját adatbázis létrehozásához, illetve megfelelő és személyre szabott hirdetésekhez használhatnák.

Szántó Péter, Productivity Hacker, www.szanto.co

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!