szerző:

Akár a csehek egyik kedvenc sörével is koccinthatunk a húsvéti ünnepeken. Egy jókora ugrással a nyuszi előtt megérkezett.

Nemrégiben a cseh és a magyar sörpiacot elemző cikkünkben már megemlítettük, hogy rövidesen újabb cseh márka jelenik meg Magyarországon. Immáron hivatalosan is megtörtént a bejelentés. A Krušovicét, mely Csehország egyik legkedveltebb söre, a Heineken március közepétől itthon is forgalmazza. A cégcsoport egyébként már 2007-ben megvásárolta a Krušovice sörgyárat a Drink Unionstól és jelentős beruházásokkal korszerűsítette az üzemet. A gyár 1,2 millió hektoliteres termelésével Csehországban is a legnagyobbak közé számít.

Az utóbbi években ugyan a magyar sörpiac stagnál, de a kisüzemi sörök és a prémium szegmens mégis növekszik, mintegy jelezve, a magyar sörfogyasztók is egyre inkább a minőségi söröket keresik. A prémium szegmens növekedése leglátványosabban a cseh sörök terén érhető tetten – itt 2015-ben 20 százalékos növekedést regisztráltak, ami még akkor is rohamos fejlődés, ha ennek nagyrésze a Staropramen tavaly megkezdett hazai gyártásának tudható be. Valószínűleg ennek a tendenciának is köszönhető, hogy újabb minőségi sörrel bővül a kínálat.

A magyar piacra most bevezetett két sör a Krušovice Svetlé és a Krušovice Cerné. Azaz egy világos és egy barna – a cseheknél oly népszerű výčepní pivo azaz a tízes sörök kategóriájába tartozik. A világost kellemes telt, meglepően friss komló és enyhe karamellás íz jellemzi, míg a barnát – talán kicsit a női fogyasztókra is kacsintva – kávés, enyhén komlós ízvilág teszi vonzóvá.

©

A söröket a hét közepén egy igazán rendhagyó, frappáns ötlettel Hosszúlépés városi sétával egybekötve mutatta be a forgalmazó cég a sajtónak. Felkérve kalauznak Katona Csaba történészt és „sörkultúrnokot”, aki a cseh és magyar (sör)kultúrtörténet néhány metszéspontját összekötve vezette el a kóstolás tetthelyig a meghívottakat. A találkozópontként megjelölt Madách téren Az ember tragédiája prágai színét idézte, melyben II. Rudolf is felbukkan, Keplerrel beszélgetve. A király ugyancsak nagy sörivó hírében állt. 1583-ban ő vette meg a főzdealapító Jiri Birkától a Krušovicét. Innen a név: Královszky Pivovar/Királyi Sörfőzde.

A séta a Kazinczy utcában folytatódott, ahol a számos más magyar fogollyal – így Batsányi Jánossal és Verseghy Ferenccel is – 1795–1799 között a brünni Spilberg várbörtönében raboskodó névadóról esett szó. A foglyok, ha volt pénzük cseh sörrel is vigasztalódhattak a börtönben. Ám a szűrt, pláne üveg pohárban-korsóban mért sört még nem ismerhették. Ezután az Operaház következett. Hogy miért is? Homlokzatán az egyik szobor éppenséggel a cseh Bedřich Smetanát ábrázolja, akinek az apja, mi más is, mint sörfőző volt. Így nem is lehet csodálkozni, hogy a csehek nemzeti operájába, Az eladott menyasszonyba Sördal címmel komponált betétet.

A túra végeztén a közeli Cactus Juice-ban – Kovács Gábor sörszakíró útmutatásaival – végre megkóstolhatták a söröket a pallérozott sajtómunkások. A hab a sörön, a csattanó pedig Petr Sramek fellépése volt, aki az esemény zárásaként Karel Gott híres Lady Karneválját – a magyar-cseh kapcsolatok örökbecsűjét adta elő. Inni kellett rá.