A főváros egyre több fejlesztési tervét kényszerül elhalasztani; halogatásban amúgy meglehetős rutinja van a kormányzatnak és a fővárosnak is. Kárpótlásul Budapest-törvényt kap a kormánytól - és néhány középület felújítását.

Változásban van a főváros gazdálkodása - mondta a múlt héten Ikvai-Szabó Imre szabaddemokrata főpolgármester-helyettes, miután a Városháza nyilvánosságra hozta az általa jegyzett, jövő évre vonatkozó költségvetési koncepciót. Az a kérdés - fejtegette a szocialista Tüttő Kata pénzügyi bizottsági elnök társaságában tartott sajtóbeszélgetésen -, hogy működőképes-e az 1994 óta követett városfinanszírozási modell. Minden jel szerint véget ért ugyanis az Atkári János nevével fémjelzett korszak, amikor a puritán és szigorú főpolgármester-helyettes ügyelt rá, hogy a vagyonértékesítésből származó bevételeket beruházásokra költsék - működése során nem is csökkent a város vagyona -, továbbá hogy a kiadások mederben tartásával Budapest őrizze meg a hitelképességét. Demszky Gábor főpolgármester azonban 2004 végén megvált a helyette is sokat dolgozó emberétől, akinek a fejét régóta követelték a költekezni vágyó szocialisták. Az Atkári örökébe lépett Ikvai-Szabó most azzal szembesült, hogy a többletkiadásokat más forrás híján hitelekből finanszírozta a főváros.

Demszky a 4-es metró építkezésén. Át kell fazonírozni
a költségvetést?
© Stiller Ákos
Mára azonban - jelezte Ikvai-Szabó - "súlyosan kimerítettük a hitelfelvételi lehetőségeket". Szeptember végén az adósságállomány 163 milliárd forint volt, jövőre a várható tőketörlesztési és kamatteher 24 milliárd forint lehet. A hiányzó források megszerzésére a főváros vezetői a bevált módszerhez folyamodtak, vagyis a többlettámogatásokért a kormányt revolverezik. Mintha nyomtalanul múlt volna el több mint öt év a fővárost állítólag 140 milliárd forinttal megrövidítő Orbán-kormány regnálása óta - most éppen ekkora ugyanis a város hét évre szóló fejlesztési terveihez hiányzó forrás. "A Medgyessy-kormány 50 milliárd forintot pótolt vissza a korábban elvett pénzekből" - mondta Ikvai-Szabó, aki nem mulasztotta el megjegyezni, hogy a főváros gazdálkodását most is sújtja elvonás. A személyi jövedelemadóból (szja) 2006-ig elvileg annak 10 százaléka maradt az önkormányzatoknál, 2007-től azonban már csak 8 százalék; ezt a fő szabályt árnyalja az egyes települések úgynevezett adóerő-képességének a figyelembevétele, így Budapest évek óta csupán az szja 4-5 százalékára számíthatott. Az idén még ennél is kevesebbre - folytatódik a levezetés a költségvetési koncepcióban -, csupán 1,3 százalékra, vagyis 5,6 milliárd forintra, s jövőre sem várhat 6,1 milliárdnál többet.

Nem nő a budapesti tömegközlekedés normatív állami támogatása sem - azaz reálértékben csökken -, amit az infláció két és félszeresének megfelelő díjemeléssel lehetne pótolni. Ám ez teljességgel értelmetlen, mert ekkora tarifaemelés mellett olyan kevesen váltanának jegyet és bérletet, hogy a bevétel csökkenne. Budapesten jövőre 10 százalék körüli bérletáremelés várható - érzékeltette Ikvai-Szabó.

Az efféle számításokkal megpuhítani kívánt kormányfővel múlt hétfőn tárgyaló Demszky alig palástolható kudarccal járt. Mert bár az ígéretek szerint új elemekkel egészítik ki az általuk a 2006-os választási kampányban aláírt, úgynevezett Budapest-szerződést, az abban foglalt listából ebben a ciklusban nem valósul meg sem az aquincumi híd megépítése, sem az elővárosi vasutak fejlesztése, sem az 5-ös metróvonal előkészítése, sem a Moszkva tér átépítése, sem az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghoszszabbítása. Pedig az utóbbi még a kormány augusztusban elfogadott akciótervében - vagyis az idei és a jövő évi uniós támogatások listáján - is szerepel. Demszky a múlt héten azt ígérte, hogy jövőre Budapest-törvény születik. Ám kedden a reggeli órákban váratlanul lefújták Demszky és helyettese, a szocialista Hagyó Miklós előző nap délutánján meghirdetett közös sajtótájékoztatóját - amelyen az uniós pénzekből tervezett kötöttpályás fejlesztésekről lett volna szó -, s az a csütörtökre meghirdetett új időpontban is elmaradt. Ez feltehetőleg összefügg azzal, hogy Veres János pénzügyminiszter a szerdai kormányülés után kerek perec kijelentette: "Nincs olyan lehetősége a kormánynak, hogy a főváros hiányzó fejlesztési forrásait központi költségvetésből pótolni tudja." Ezzel annak a 47 milliárd forintos lyuknak a befoltozására utalt, amely a hétéves program jövő évi ütemének megvalósításához hiányzik.

Szünetel a show (Oldaltörés)

Szépségflastromként egyes új fejlesztési elemek szolgálnak: a budai Vár, a Zeneakadémia, a Szépművészeti Múzeum, a Szent Imre-kórház rekonstrukciójához - ezek egyike sem fővárosi kezelésű intézmény -, valamint a Szabadság híd és az Uzsoki-kórház rekonstrukciójához és a Belvárostól Rákoskeresztúrig kiépülő védett buszsáv kialakításához ígért kormányzati hozzájárulás. A fejlesztések halogatásban amúgy meglehetős rutinja van a kormányzatnak és a fővárosnak is: például az úgynevezett külső kerületi körút megépítéséhez - amely az M0-snál beljebb vezetné le a most a szűk utcákat terhelő teherforgalmat - még 1995-ben ígért támogatást a szabaddemokrata Lotz Károly közlekedési miniszter, ám ebből azóta sem lett semmi.

A lobbizási kudarcra készülve a költségvetési koncepció szerint a szabaddemokrata-szocialista városvezetés elkerülhetetlennek látja újabb vagyonelemek értékesítését. Valószínűleg a Főgáz Zrt.-ben meglévő 50 százalékos részesedését adja el a Városháza, az ügylethez a privatizációs tanácsadót már ki is választotta. A szocialista Bakonyi Tibor korábbi főpolgármester-helyettes által vezetett gázművek részvényeit a belterületi földek ellentételeként afféle "bónuszként kapta annak idején a főváros", vagyis a Főgáz nem stratégiai cég - érzékeltette Ikvai-Szabó, nem mulasztva el megjegyezni, hogy a gázárakra az önkormányzatnak amúgy sincs hatása. Nem úgy, mint például a víz-, a csatorna- vagy a szemétdíjakra, amelyek jövőre 8,6-13,7 százalékkal nőnek. A múlt heti közgyűlés felhatalmazta a városvezetést arra is, hogy mintegy 16 milliárd forintnyi Elmű-részvényt értékesítsen.

A metróberuházás jövő évi terhe mindössze 7,5 milliárd forint, ettől még nem állna fejre a fővárosi büdzsé - állította Ikvai-Szabó. Mindazonáltal a városvezetés lázasan keresi a 4-es metró immár 472 - a felszíni kapcsolódó beruházásokkal együtt 511 - milliárd forintra rúgó költségeinek lefaragási lehetőségeit. E tekintetben nyár óta lényegében semmi nem történt, hiszen a városatyák Becker László metróbiztos beszámolóiból és a kormány augusztusban elfogadott akciótervéből hónapok óta tudják, hogy a kormány csak 350 milliárd forintos beruházási keretet vett figyelembe, s ehhez igazítva 260 milliárd forintnak megfelelő - pontosabban 1 milliárd eurónyi - támogatási igényt hajlandó Brüsszelbe továbbítani. Ehhez viszont át kellett fazonírozni a metróköltségvetést, hogy a büdzsé megfeleljen az uniós elvárásoknak is. A támogatási kérelmet a Városháza a napokban nyújtja be a kormányhoz. Előzőleg azonban teljesen át kellett dolgoznia a várható megtérülésre vonatkozó számításokat, s több felszíni és kapcsolódó beruházást el kellett hagynia. A kormányzat várhatóan decemberben hagyja jóvá a dokumentumot.

Így joggal minősítette a Győzike-show-hoz hasonló komolyságú médiaeseménynek Tarlós István, a városházi Fidesz-KDNP-frakció vezetője az MDF-frakció november 25-ei, "ködös vasárnapi" javaslatát, hogy az immár egy éve folyó metróépítkezést fel kell függeszteni "mindaddig, amíg a beruházás teljes finanszírozásának kérdését a közgyűlés nem rendezi". Tarlós szavait igazolva a múlt héten az MDF már csak azt kérte, decemberben számoltassák be a főpolgármestert a metróberuházásról. Mivel ez a jövő évi költségvetés miatt amúgy is elkerülhetetlen, a show átmenetileg szünetel.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Magyar gazdaság

Kiemelt kiemeltek

HVGA kormány kész megelőlegezni a fővárosi metróépítés uniós támogatásának 25 százalékát, ezért a HVG értesülései...