szerző:
MTI

A németek máris elkezdtek változtatni fogyasztási szokásaikon. A pénzügyi válság miatt minden ötödik német háztartásban csökkentik a bio élelmiszer, az édesség és a szeszes ital vásárlását. Ugyanakkor az ennivalók és italok minőségén csak minden tizedik háztartásban igyekeznek spórolni. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató német vállalatának októberi felmérése, 9 ezer háztartás vonali megkérdezésével.

Szilárdan tartja szokásait a németországi válaszadók fele-háromnegyede azzal, hogy célzottan keresi a leértékelt árut, kényesen összehasonlítja az árakat, vagy nagyobb csomagolást választ.

A Nielsen kiskereskedelmi adatai szerint a háztartások egy része idén április óta ritkábban megy vásárolni, mint korábban. Az élelmiszerek áremelkedéséhez képest pedig kisebb ütemben növekszik az egy-egy vásárlás során elköltött összeg, az úgynevezett kosárérték. A gyártói márkáknál jellemzően olcsóbb kereskedelmi márkák vonzereje nagyobb lett, ahogyan az alacsonyabb árakat kínáló üzleteké is.

A jövő kilátásairól három német háztartásból kettőben viszonylag nyugodtan nyilatkoznak. Aggodalmuknak adnak hangot mindenekelőtt a pénz értékvesztése, valamint a gazdaság visszaesése miatt. A megkérdezettek több mint fele számol a napi fogyasztási cikkek drágulásával. Minden harmadik háztartásban még jobban odafigyelnek az árakra a jövőben, és minden negyedikben elhalasztják a tartós fogyasztási cikkek tervezett beszerzését.
MTI Gazdaság

Fogyasztáscsökkenés: jövőre 3 százalékost vár a PM

A háztartások fogyasztása jövőre 3 százalék körüli mértékben csökken a hitelfelvételi lehetőségek beszűkülése és megdrágulása, a recesszióból következő foglalkoztatás-csökkenés, valamint a reálbércsökkenés következtében - áll a Pénzügyminisztérium (PM) által közzétett, a konvergenciaprogram teljesítéséről szóló jelentésben.