szerző:
MTI

Az online piacra erős hangsúlyt helyező 3-5 csillagos budapesti szállodák a válság időszakában is sikereket tudtak elérni, hiszen 2006 és 2010 között két és félszeresére növelték „online szobaéjszakáik” számát – tárta fel a BDO Magyarország felmérése.

Az internet gyökeresen átrendezi a hazai turisztikai piacot, amit a BDO Magyarország áprilisában elkészített első átfogó hazai online szállodaipari felmérése is igazolt. A budapesti online szállodafoglalási piac töretlenül fejlődik, hiszen öt év alatt a 3-5 csillagos online foglalások több mint 80 százalékát adó online utazási irodák (OTA – Online Travel Agents – például a Booking.com, Expedia, Lastminute.com stb.) forgalma a kategóriába tartozó budapesti szállodákban 248 százalékkal növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát. A budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszakát teljes száma a BDO becslése szerint 2010-ben 774 ezer, az összes budapesti szobaéjszaka 23 százaléka volt.

©

„Felmérésünk szerint a kisebb három-négycsillagos független szállodáknál, ahol kiemelt hangsúlyt helyeznek az online marketingre és az értékesítésre, ma már akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból. A külföldi vendégekre számító budapesti szállodák ma már nem engedhetik meg azt a luxust, hogy ne legyen online stratégiájuk, s mellőzzék az online marketinget és értékesítést” – mondta Hegedűs Attila, a BDO hotel- és ingatlanrészlegének ügyvezetője.

Az online marketing fejlődése gyökeresen átrendezte a turisztikai piacot, elhozta a hagyományos utazási irodák piacvesztését elsősorban az egyéni utazók szegmensén belül és élesebbé tette a globális versenyt a célvárosok és azon belül az egyes szállodák között. A folyamatnak a nyertesei a fogyasztók voltak, akik számára egyre több úti cél, egyre kedvezőbb áron vált elérhetővé.

Az elmúlt években az OTA-k körében a nemzetközi piacokon, ahogy Budapesten is erős koncentráció ment végbe. Ma a négy legnagyobb online utazási iroda generálja a budapesti 3-5 csillagos szállodák online foglalásának kétharmadát.

„Felmérésünk szerint a banner típusú hirdetések egyre jobban kiszorulnak a legfontosabb online marketingeszközök közül, és az úgynevezett közösségi média jelenlét (Tripadvisor, Facebook stb.), valamint a keresőmarketing veszi át a helyüket. Az online értékesítés és marketing valóságos robbanáson van túl, amelyet előrejelzéseink szerint egy újabb boom fog követni 2011-ben a közösségi média és az okostelefon-alkalmazások további elterjedésével” – vélekedik Hegedűs Attila.

A közösségimédia-eszközök közül a szállodai szakemberek által legfontosabbnak tartott értékelő oldal a Tripadvisor, amelyet világszerte 40 millió turista tekint meg havonta, és értékeli a honlapon található szállodákat. A Facebook egy másik típusú kommunikációt tesz lehetővé: a szállodáknak segít szinte személyes kapcsolatot kialakítani a vendégekkel, ezért itt a lojalitás megerősítésén és a brandépítésen van a hangsúly. Bár a Facebookon elhelyezett hirdetések, promóciók egyre népszerűbbek lesznek, a piacvezető e téren még a Google Adwords szolgáltatása, amely célzott reklámok megjelentetését teszi lehetővé.

Az online értékesítés legnagyobb kihívását a jutalékszint jelenti, ami az OTA-k első oldalas megjelenése esetében elérheti akár a 30-40 százalékot is. A másik tényező, ami megfontolásra késztetheti a szállodákat, az az értékelő oldalakon közzétett negatív minősítés. Ezt csak a menedzsment lehető leggyorsabb, őszinte és pozitív hangvételű kommunikációja tudja hatékonyan orvosolni. A márkanév erősítése szintén meghatározó kihívás mind az egyes szállodák, mind a nagy OTA-k számára. Az utóbbiak a szállodákhoz hasonlóan szintén igyekeznek saját törzsközönségüket komolyan növelni, megtartani, illetve ösztönözni.

„Minden szálloda más és más online stratégiával lehet sikeres, attól függően, hogy mekkora a mérete, milyen az elhelyezkedése és hogy kötődik-e valamelyik nemzetközi lánchoz vagy sem. Kisebb, három-négycsillagos független szállodáknál az online foglalások egyértelmű vezető szerepre is szert tehetnek. A nemzetközi láncokhoz tartozó nagyobb kapacitású szállodáknál az online foglalások egyfajta kiegészítői a hagyományos értékesítési csatornáknak, de itt is egyre növekvő jelentőségre és értékesítési részarányra tesznek szert az internetes vendégforrások” – állapította meg Gál Péter, a BDO hotel- és ingatlan-tanácsadója.

Az ötcsillagos szállodáknál a hangsúly áttevődik az online marketingre és a PR-ra, valamint a saját rendszeren vagy úgynevezett hűségprogramokon keresztüli vendégszerzésre és megtartásra: ebben a szektorban, ahol a foglalások nagy része telefonon vagy e-mailben érkezik, kiemelt szerepe van a személyes kapcsolattartásnak és a brandépítésnek, amelynek kiváló eszköze a közösségi médiatérben való megjelenés. A nemzetközi és budapesti szállodapiacra is jellemző, hogy az online értékesítésre egyre növekvő számban külön munkatársakat foglalkoztatnak, akiknek a feladatuk csak és kizárólag az online értékesítés, marketing és a kapcsolattartás a közösségi oldalakon.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
MTI Vállalkozás

Szilveszterkor dugig voltak a szállodák

A szállodaszövetség szerint a szilveszteri időszakban a korábbi évekhez képest a kereslet a vidéki és a fővárosi szállodák iránt is kiemelkedő volt, illetve javult 2010-ben 2009-hez képest, a karácsonyi időszak azonban elsősorban a vidéki szállodákban hozott teljesítmény-javulást - derül ki a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) legfrissebb felméréséből.

MTI Gazdaság

Milliárdos veszteség a Danubius Hotelsnél

A Danubius Szálloda és Gyógyüdülő Nyrt. 2010-ben 965 millió forint adózás előtti veszteséget könyvelt el, ami több mint kétszerese a 2009-es 407 milliós negatív eredménynek, miközben bevételei egy százalékkal csökkenve 42,921 milliárd forintot tettek ki - közölte a társaság a BÉT honlapján közzétett gyorsjelentésében.

MTI Itthon

Magyar luxusszálloda a legjobbak közt

Magyar szálloda is bekerült a TripAdvisor.com internetes turisztikai oldalon zajlott szavazáson a világ legjobb luxushoteljei közé. A listát egy cseh szálló vezeti.