szerző:

Az online piacra erős hangsúlyt helyező 3-5 csillagos budapesti szállodák a válság időszakában is sikereket tudtak elérni, hiszen 2006 és 2010 között két és félszeresére növelték „online szobaéjszakáik” számát – tárta fel a BDO Magyarország felmérése.

Az internet gyökeresen átrendezi a hazai turisztikai piacot, amit a BDO Magyarország áprilisában elkészített első átfogó hazai online szállodaipari felmérése is igazolt. A budapesti online szállodafoglalási piac töretlenül fejlődik, hiszen öt év alatt a 3-5 csillagos online foglalások több mint 80 százalékát adó online utazási irodák (OTA – Online Travel Agents – például a Booking.com, Expedia, Lastminute.com stb.) forgalma a kategóriába tartozó budapesti szállodákban 248 százalékkal növekedett, elérve a 620 ezer szobaéjszakát. A budapesti 3-5 csillagos online szobaéjszakát teljes száma a BDO becslése szerint 2010-ben 774 ezer, az összes budapesti szobaéjszaka 23 százaléka volt.

©

„Felmérésünk szerint a kisebb három-négycsillagos független szállodáknál, ahol kiemelt hangsúlyt helyeznek az online marketingre és az értékesítésre, ma már akár a bevétel 60-70 százaléka is származhat online forrásból. A külföldi vendégekre számító budapesti szállodák ma már nem engedhetik meg azt a luxust, hogy ne legyen online stratégiájuk, s mellőzzék az online marketinget és értékesítést” – mondta Hegedűs Attila, a BDO hotel- és ingatlanrészlegének ügyvezetője.

Az online marketing fejlődése gyökeresen átrendezte a turisztikai piacot, elhozta a hagyományos utazási irodák piacvesztését elsősorban az egyéni utazók szegmensén belül és élesebbé tette a globális versenyt a célvárosok és azon belül az egyes szállodák között. A folyamatnak a nyertesei a fogyasztók voltak, akik számára egyre több úti cél, egyre kedvezőbb áron vált elérhetővé.

Az elmúlt években az OTA-k körében a nemzetközi piacokon, ahogy Budapesten is erős koncentráció ment végbe. Ma a négy legnagyobb online utazási iroda generálja a budapesti 3-5 csillagos szállodák online foglalásának kétharmadát.

„Felmérésünk szerint a banner típusú hirdetések egyre jobban kiszorulnak a legfontosabb online marketingeszközök közül, és az úgynevezett közösségi média jelenlét (Tripadvisor, Facebook stb.), valamint a keresőmarketing veszi át a helyüket. Az online értékesítés és marketing valóságos robbanáson van túl, amelyet előrejelzéseink szerint egy újabb boom fog követni 2011-ben a közösségi média és az okostelefon-alkalmazások további elterjedésével” – vélekedik Hegedűs Attila.

A közösségimédia-eszközök közül a szállodai szakemberek által legfontosabbnak tartott értékelő oldal a Tripadvisor, amelyet világszerte 40 millió turista tekint meg havonta, és értékeli a honlapon található szállodákat. A Facebook egy másik típusú kommunikációt tesz lehetővé: a szállodáknak segít szinte személyes kapcsolatot kialakítani a vendégekkel, ezért itt a lojalitás megerősítésén és a brandépítésen van a hangsúly. Bár a Facebookon elhelyezett hirdetések, promóciók egyre népszerűbbek lesznek, a piacvezető e téren még a Google Adwords szolgáltatása, amely célzott reklámok megjelentetését teszi lehetővé.

Az online értékesítés legnagyobb kihívását a jutalékszint jelenti, ami az OTA-k első oldalas megjelenése esetében elérheti akár a 30-40 százalékot is. A másik tényező, ami megfontolásra késztetheti a szállodákat, az az értékelő oldalakon közzétett negatív minősítés. Ezt csak a menedzsment lehető leggyorsabb, őszinte és pozitív hangvételű kommunikációja tudja hatékonyan orvosolni. A márkanév erősítése szintén meghatározó kihívás mind az egyes szállodák, mind a nagy OTA-k számára. Az utóbbiak a szállodákhoz hasonlóan szintén igyekeznek saját törzsközönségüket komolyan növelni, megtartani, illetve ösztönözni.

„Minden szálloda más és más online stratégiával lehet sikeres, attól függően, hogy mekkora a mérete, milyen az elhelyezkedése és hogy kötődik-e valamelyik nemzetközi lánchoz vagy sem. Kisebb, három-négycsillagos független szállodáknál az online foglalások egyértelmű vezető szerepre is szert tehetnek. A nemzetközi láncokhoz tartozó nagyobb kapacitású szállodáknál az online foglalások egyfajta kiegészítői a hagyományos értékesítési csatornáknak, de itt is egyre növekvő jelentőségre és értékesítési részarányra tesznek szert az internetes vendégforrások” – állapította meg Gál Péter, a BDO hotel- és ingatlan-tanácsadója.

Az ötcsillagos szállodáknál a hangsúly áttevődik az online marketingre és a PR-ra, valamint a saját rendszeren vagy úgynevezett hűségprogramokon keresztüli vendégszerzésre és megtartásra: ebben a szektorban, ahol a foglalások nagy része telefonon vagy e-mailben érkezik, kiemelt szerepe van a személyes kapcsolattartásnak és a brandépítésnek, amelynek kiváló eszköze a közösségi médiatérben való megjelenés. A nemzetközi és budapesti szállodapiacra is jellemző, hogy az online értékesítésre egyre növekvő számban külön munkatársakat foglalkoztatnak, akiknek a feladatuk csak és kizárólag az online értékesítés, marketing és a kapcsolattartás a közösségi oldalakon.