200 000 000 000 forint - a MÁV ennyit költene el vabank

2011. szeptember 13., kedd, 11:50 • Utolsó frissítés: 2011. szeptember 13., kedd, 17:17
Szerző:


Címkék: ; ; ; ; ; ;

A szokásos hivatali utat megkerülve futott neki a MÁV vezetése a 200 milliárd forintos összköltségű új motorvonat-beszerzésnek.

Iparági berkekben a Stadler-lobbi sikerének tartják, hogy bármiféle előzetes tanulmány és háttérszámítás készítése nélkül jelentette be a MÁV Zrt.: még az idén pályázatot ír ki 88 elővárosi motorvonat beszerzésére.

A hvg.hu birtokába került dokumentumok tanúsága szerint augusztus 11-én Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató a MÁV Zrt. igazgatósága elé terjesztette a Monszpart Zsolt, a MÁV Start vezérigazgatója által készített – Motorvonatok beszerzése uniós finanszírozás igénybevételével című – anyagot. S bár a cég kontrolling igazgatója megvalósíthatósági tanulmány, háttérszámítások és peremfeltételek híján kétségesnek találta az előterjesztés megalapozottságát, az igazgatóság augusztus 23-án határozatot hozott arról, hogy a projektet a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel (MNV) is megismertessék. Ugyanebben a dokumentumban szeptember végi határidővel egy, „a MÁV csoport egészét érintő hatásvizsgálat” elkészítését is megrendelték. A szeptember 3-án megjelentetett sajtóközlemény már tényként fogalmazott a 200 milliárdos összköltségvetésű beszerzésről.

Fotó:

Az ügy pikantériája, hogy bár a kommünikék szerint a motorvonattender előkészítésén már egy éve dolgoznak a MÁV-nál, a valóságban semmiféle előtanulmány nem készült el a témában, de – a birtokunkban lévő dokumentumok szerint – még egy előterjesztés sem került az igazgatóság terítékére. Sőt, az esetleges uniós forrásoknak is csak most néznek utána.

Az EU-s társfinanszírozású közbeszerzések fölött is őrködő Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) kapott tájékoztatás szerint, őket hivatalos formában még sem a MÁV, sem pedig az MNV nem értesítette a projektről. Mint az NFÜ sajtósai fogalmaztak: „Az Európai Unió által közlekedési beruházások finanszírozására biztosított források a KÖZOP (és ROP) pályázatain keresztül nyerhetők el. A KÖZOP forrásokból a még kötelezettség vállalással le nem fedett szabad keretek erejéig további beruházások, beszerzések finanszírozhatók, melyek megfelelnek az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési program keretében megfogalmazott célkitűzéseinek. A pontos forrásokról döntés nem született.”

Vasúti berkekben a Stadler nyomulását sejtik a viharos gyorsasággal előkészített projekt hátterében. Tény, hogy a MÁV a döntéssel párhuzamosan a 2005-ös, Flirt-gate néven elhíresült motorvonattendert elnyerő svájci Stadler Bussnang AG is belendült.

Fotó:

Peter Spuhler, a Stadler-csoport tulajdonos-vezérigazgatója 20 millió svájci frankos (mintegy 5 milliárd forintos) beruházással szolnoki motorvonatgyár építését jelentette be. A fejlesztésbe állítólag a szolnoki önkormányzat is beszállna: a város apportként telket kínál az üzlethez. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója a hvg.hu-nak ezt meg is erősítette, ahogy azt is, hogy indulni kívánnak a tenderen.

Értesüléseink szerint ennek érdekében még az idén leteszik az új üzem alapkövét is a szolnoki ipari parkban. (A Stadler jelenleg alumínium kocsiszekrények összeszerelését bonyolítja a Tisza-parti városban. A Svájcból érkező elemeket itt hegesztik össze és festik le, majd az elemek visszautaznak a Lajtán túlra.)

A 200 milliárd forintért beszerzendő 88 motorvonat azonban információink szerint nem enyhítene a MÁV mozdonygondjain. A hírek szerint sorra mondják fel a szolgálatot a személyszállító szerelvények mozdonyai. A vasúttársaság sajtóosztályán a motorvonattender és a pusztuló mozdonyállomány összefüggéseit firtató kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy a motorvonatok jellemzően Budapest és a nagyobb vidéki városok elővárosi közlekedését szolgálnák, míg a lerobbanó mozdonyok interregionális szolgálatban állnak.

A rohamosan elöregedő mozdonypark megújítását ezért másképp kívánják megoldani. A 200 milliárdos beszerzés egyébiránt kétharmada a tavaly közel 36 milliárdos veszteséget termelő MÁV 300 milliárdosra becsült, az ígéretek ellenére újra elhalasztott konszolidációjának.

17 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2011. szeptember 14., 13:16 alexander-thomas

Lehet itt szidni a MÁV-ot, de soha nem kapta meg az állam által megrendelt szolgáltatások ellenértékét.
Mindig azt mondták, hogy vegyen fel hitelt.
Mára tele van adóssággal, soha nem volt elég pénze normális fejlesztésre, ezért áll ott, ahol áll!
Konszolidálni kéne először, azután a közeléből is el kéne zavarni minden politikust!

2011. szeptember 14., 08:40 FENTE LEVENTE

Töltögetni fejemet szép magyar szavakkal,és együtt ütögetni vakkal a világot,hogy világos legyen homályos,vagy vak látásunk,s átlássunk a láthatatlanon,az áthatolatlanon?
Garantálhatom,szavam állhatom,szavaimból összeállíthatom mondataim,de bennük blöfföléseknek,embereket nyomorító töréseknek nem lehetnek nagy nyomatékai.
Ismételten állíthatom,hogy mérsékelten érzékeltem érzéseim fájó pontjait.Életem gondjait,gondolatait,külföldit és hazait,magába szívja a haza itt? "Tessék!Felelősség nem az erősségünk,
kibújni alóla az az elsőségünk?"
Veretünk lelkiismeretünk és negatív tettünk,tetteinkre felelősségünk letagadását?
Feltüzelt lángokban,mély árokban égetjük magunkat?Hamunkat szórjuk a jövőnkre rá,hajrá kiáltásokkal?
Szerencsétlenségünket,vegyes étlenségünket ételek mennyisége,ételek minősége határozza,s árazza be szomorú képünkre?
Legyünk büszkék vidékünkre,
búzát termett termésünkre.

2011. szeptember 13., 21:57 qwerty

Nem ártana először a síneket is kicserélni, mert amíg olyan lassúak a MÁV járgányok amilyenek, nem is kell azon csodálkozni, hogy kevesen járnak vonattal és még veszteségesebb a cég.

2011. szeptember 13., 19:21 tasunko

Maga a MÁV 21 éve semmi másról nem szól,mint milliárdok nyomtalan eltüntetéséről.Jómagam 1990-91 közt napi szinten utaztam vonaton,amelyek koszosak,büdösek és egyéb kategória...Legutóbb talán két-három éve utaztam ilyen"szerkezeten",minden a régi.Hol van a pénz?Már elnézést kívánok,de 21 év alatt milliárdokat fizetünk a MÁV korszerűsítésére,aminek semmi nyoma sincs.Ennek az összegnek lehetne jobb helyet is találni és itt nem a haverok,meg a képviselők zsebére "asszociáltam volt"...

2011. szeptember 13., 16:48 vanek ur

Előzetes tanulmány és háttérszámítás? A szerző maga írta le: döglődnek a MÁV mozdonyai. A kocsipark állapotáról ugyan nem ír, de a helyzet ott se sokkal jobb. Az elővárosban a motorvonatok (a Flirt és a Desiro is) minőségi ugrást jelentenek.
Mozdonyok: V43-as sorozat az 1960-as évek technológiai szintje, a sorozat legfiatalabb tagja 1982-es. (http://hu.wikipedia.org/wiki/V43)
V63-as sorozat az 1970-es évek technológiai szintje, a sorozat legfiatalabb tagja 1988-as.
BDVmot sorozat: a váci vonalon közelekedő magyar motorvonat, 1990-es a legfiatalabb tagja, és 19 egység van belőle.
Lehet itten számolgatni, de most ingyen közzéteszem a saját hatástanulmányomat: egyszerűen ha nem szereznek be új motorvonatokat, az elővárosi közlekedés (ahol leginkább hasznos a vasút) össze fog omlani a mozdonyok és kocsik műszaki megbízhatatlansága miatt.
A járműpark megújítása érdekében szinte semmi nem történt az elmúlt 25 évben. (Lett ugyan 100 IC kocsi, 10 Taurus, 60 Flirt, 30 Desiro, 10 Talent, most jön 25 Traxx, van egypár orosz motorvonat, és kitataroztak párszáz 40 éves Bhv-t, de ez csepp a tengerben)

2011. szeptember 13., 16:39 FENTE LEVENTE

Kormány köTELESSÉGÉNEK tartja az ország hiTELESSÉGÉNEK a visszaállítását,helyreállítását.
Epret rohadni hagyni az epén görcsöket okozhat,hát súlyos epeköveket fiatalt,öreget lézerezzük meg,távolítsuk el gyorsan és előre osonva meghunyászkodva,de nem kapkodva irány a jelenen keresztül a jövő,majd a múlttal való foglalkozás,s ott találkozás a még le nem zárt kényességeinkkel.Esélyeinkkel emberibben bánjunk,és vegyünk figyelembe eddig nagy rendben gondolt dolgainkat,s megvalósítatlan álmainkat az elsők között nyomjuk mának a törékeny ágyára?Jelenünkben vannak a legfontosabb tennivalóink,olyan dolgaink melyek biztonságot adhatnak mának,holnapnak.
Nem szabad kalap tetejére fejünket céltáblának kitenni,és ott hirdetni,hinni,hogy milyen hatalmasak vagyunk,de hatalmasnak minek érezzük magunk' mikor szűkül be az agyunk a nagyképűségtől,sok hülyeségtől?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Embernek szegény életének töredéke,öreg béke szigetén megértő menedéke?Itt drasztikus gyűlölettel,negatív őrült kerettel,dicstelen esztelen tettel,,és sovány kis szeretettel békénket nem tartósíthatjuk.
Ó,szidhatjuk egymást bosszú ha rángat,de bosszú nem mentheti meg hazánkat.Érdemes mohónak lenni?Úgysem tudunk 20 szem almát egyszerre lezörgetni kinyitott szánknak a bejáratánál,de bánatánál ember bánatában már bánatosabb nem is lehet,ha okosabb lépésekre nem szánja el magát,mert lényeg az,hogy mindenki kerülje el a súlyos sérelmeket okozó húros csapdát.
Ember életedet szabd át a jóságért,egy szabadon fejlődő országért,miért éri meg bőrödet,földedet vásárra vinned?Hinned,hinned kell felemelkedésed,lelkesedésed erejében,ellentétben a pesszimistával.Mennyi rizsával etetem még jóra kiéhezett,kiélezett helyzetben fejben el nem döntött bizonytalan lépéseid?Éréseid napsütötte vonalán,ott talán hullnak ki belőled éretlen,értetlen ártó cselekedeteit,melynek szereteteid rovására is mehetnének?
Érdemes mohónak lenni?S elterelni holmi erőfeszítéssel nagy veszítéssel gondolkodásunknak könnyen befolyásolható pozitív oldalát?
Legyetek aktívabbak,jobbak,s meggondoltabbak,ha emberi szíveitek arcait veritek süket füleitekkel?Bölcs öreg hitekkel,hitekre ébredjetek minden reggel,ébredjetek minden reggelre.
Emberek!Szép egészséges napsütötte fényes napokat kívánok,ha kell én szebb jövőt kivárok.

2011. szeptember 13., 15:43 Sanqo

azok nagyon nem Flirt vonatok a képen, hanem német Desiro-k

2011. szeptember 13., 15:33 László Kiss

jb
Egy régi kártyás kifejezés.
A lapok ismerete nélkül előre felteszed mindened tétként a következő leosztásra.
Sacc per kábé az orosz rulett szinonimája.

2011. szeptember 13., 15:07 aha

Igen, nálunk mindig nagyon sürgősen kell megcsinálni az ilyen dolgokat. Nehogy aztán valaki más csinálja meg a végén. Mert meg lehet csinálni, csak arra kell vigyázni, hogy még én csinálhassam meg. Na ennek az a vége, hogy be kell zárni a MÁV-ot, mert szétlopták. Úgy múlik el a MÁV mint a szocializmus. Nem maradt belőle semmi, mert szétlopták. Ki gázolajat lop, ki a vonaton szedi zsebbe a pénzt, a vezérigazgató meg drágán vesz vonatot. A MÁV-ot a teherszállításon kívül be lehet zárni.

2011. szeptember 13., 14:55 Yooseph Rammstein

Az Esztergom-Budapest vonal 53 km hivatalos menetidő másfél óra, ha nem késik (ritkaság), az átlag sebesség kiszámítható: 35 km/h.
A vasúti pálya miatt nem is mehet 50 km/h-nál többel, ráadásul egy vágányos a pálya és nem minden megállóban lehet félre állni bevárni a szembe vonatot.

2011. szeptember 13., 14:55 Yooseph Rammstein

Az Esztergom-Budapest vonal 53 km hivatalos menetidő másfél óra, ha nem késik (ritkaság), az átlag sebesség kiszámítható: 35 km/h.
A vasúti pálya miatt nem is mehet 50 km/h-nál többel, ráadásul egy vágányos a pálya és nem minden megállóban lehet félre állni bevárni a szembe vonatot.

2011. szeptember 13., 13:53 jb

Mit jelent a címben a "vabank" szó? Csak én nem értem magyar anyanyelvű létemre?

2011. szeptember 13., 13:34 Tomi

Végre értelmes dologra költik a pénzt és hosszútávú. Ennek örülni kellene nem pedig mindent lehurrogni. A mélyentisztelt Szerkesztö Úr meg valószinüleg még életében nem járt a Budapest - Esztergom vonalon és a vasútról sincsen sok elképzelése. (Az is lehet, hogy még életében nem ült vonaton, mert az Audi ugye kényelmesebb)
A HVG tulajdonában milyen dokumentumok vannak? Egy Budapest-Esztergom vonatjegy? Nem irogatni kell, hanem közzétenni, mint a Wikileaks csinálja.

2011. szeptember 13., 13:13 gonosz maci

Felhívnám a kedves szerkesztő figyelmét arra, hogy a Budapest-Esztergom szakasz nem villamosított!!! Vagyis a MÁV meglévő modern villamos motorvonatai még dízel vontatással is nehezen közlekednének rajta...
Ilyen az, ha valaki úgy ír szakmai cikket, hogy életében soha nem látta még cikkének tárgyát közelről. És a legszomorúbb az, hogy ezért a cikkért az író még pénzt is kap; igazából le kéne vonni tőle a tízszeresét árokozás miatt.

2011. szeptember 13., 12:32 Péter Balázs

a képen nemhogy nem flirt, de még csak nem is Stadler motorvonatok vannak. :)
a többi információba nem tudok belekötni...:D

2011. szeptember 13., 12:11 Mihály Gál

Még jó, hogy azok nem Flörtök' hanem Desirok :)

2011. szeptember 13., 12:01 Frigyes Stráner

A Budapest-Esztergom vonalon dízel Siemens Desiro fut, a Stadler Flirt villannyal megy...

Véleménye van? Ossza meg velünk!


200 000 000 000 forint - a MÁV ennyit költene el vabank




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
HIRDETÉS
összes részvény árfolyama »
HVG ONLINE CSOPORT HÍREI
híreink RSS csatornái »
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X