Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Orosz oilgarchák parkoltatják Cipruson a pénzüket, az ország az államcsőd szélén táncol, a bankrendszer a padlón. Ciprus még tavaly nyáron a magyar IMF-hitellel összemérhető támogatást igényelt az EU-tól. De hogy a 17 milliárd eurós hitelt megkapja, érdemei lépéseket kell tennie a pénzmosás ellen.
A súlyosan eladósodott Ciprus 2012 nyarán kért pénzügyi segítséget az eurócsoporttól: a nagyjából 17 milliárdos támogatás a szigetország egy éves nemzeti termékének felel meg. Ez olyan, mintha Magyarország 2008-ban 100 milliárd euró készenléti hitelt vett volna fel az EU-IMF-Világbanktól. (Tehát az eredeti csomagnak az ötszörösét.)
Az eurócsoport tagjai – különösen a legnagyobb teherviselő, Németország – eddig ódzkodtak a támogatástól, mert Ciprus köztudottan olyan pénzügyi központ az unió szívében, ahol az alacsony adókulcsok és a betétesek védelme miatt nagyon sok tisztázatlan eredetű pénz fordul meg. Márpedig Ciprus nyolcmilliárd eurót a bankrendszere konszolidálására költene el. Az eurótagoknak főként az orosz kézben levő betétekkel vannak problémáik: arányuk olyan jelentős, hogy a bankok konszolidálásával gyakorlatilag az orosz oligarchák jövedelmeit és maffiapénzeket védenének meg.
Az eurócsoport legutóbbi hétfői ülésén a tagországok úgy döntöttek, hogy független vizsgálókat küldenek Cirprusra, hogy ellenőrizzék, hogyan ültetik át a pénzmosás elleni nemzetközi egyezményeket a gyakorlatba. Egy esetleges segélyprogramról csak akkor hajlandóak tárgyalni, ha a raportőr igazolja, hogy a pénzmosás elleni nemzetközi sztenderdeket Ciprus megfelelően alkalmazza. A szigetország pénzügyminisztere szerint ez nem fair eljárás.
Papíron rendben van
A ciprusi adóreformot 2001-ben az Európai Bizottság által delegált osztrák közgazdász, az azóta elhunyt Wolfgang Gastner (Deloitte and Touche) felügyelete mellett hajtották végre: a cél az volt, hogy megszüntessék az unió által tiltott káros adóversenyt, de az ország tőkevonzó képességét azért ne tegyék teljesen tönkre. Az alacsony társasági adó mellett a szigetország azért is érdekes befektetői szempontból, mert Ciprusnak számos országgal van kettős adóztatást tiltó kétoldalú egyezménye.
Papíron az adóreform óta konformak az adójogszabályok, csakhogy a végrehajtás inkább a görög mentalitást idézi: a ciprusi adóhatóság adott esetben úgy is kiállít illetékességi igazolást, hogy a cég tényleges tevékenységet a szigeten nem folytat, csak egy olyan postai címen létezik, ahová még 500 másik cég be van jelentve. Németországban az adóhatóság általában utánamegy ezeknek a címeknek, mert ott van politikai akarat a cégek mögött álló vállalkozások vagy magánszemélyek megadóztatására. De az országok egy részében ehhez hiányzik a szándék.
Nemcsak az orosz adóhatóság esetében van ez így, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is folytathatna ilyen jellegű ellenőrzéseket, ám erről információink szerint még nem született politikai döntés, a kezdeményezések főosztályvezetői szintről értesüléseink szerint eddig nem jutottak tovább. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár nemrég arról beszélt, hogy Svájc után a Cipruson pihenő pénzeknek is utánanéznének - de utóbb konkrétumokról nem esett szó.
Tudomásunk szerint a ciprusi adóhivatallal az információcsere sem egyszerű: nem vagy csak nagyon lassan lehet valamit megtudni, és a válaszadás sok esetben nem érdemi.
Azt sem lehet, hogy ne csináljanak semmit
Ciprus már egy éve nem a nemzetközi piacokról finanszírozza magát, hanem az orosz kormánytól kapott 3,5 milliárd dolláros kölcsönből tartja magát a felszínen, melynek visszafizetését Ciprus halasztaná. Mivel lassan kifogynak a pénzből, az EU tagállamai most azon vitáznak, hogy miképpen nyújtsanak segítséget a szigetországnak. A németek eddig hónapokon át ellenálltak. Még az is elhangzott, hogy a ciprusi bankok nem tudnak rendszerszintű problémát okozni, ezért inkább a sorsukra hagynák őket. De most úgy néz ki, valamilyen segítség mégis lesz. Ahhoz, hogy ez ne feltétel nélkül történjen meg, a kormánypárti CDU az ellenzéki szociáldemokratáktól kapott segítséget. Peer Steinbrück, az SPD kancellárjelöltje szerint Ciprusnak konszolidálnia kell a nemzeti bankszektort, amibe adott esetben egy-két csődben lévő bank bezárása is bele kell férjen. Szigorú intézkedéseket kell foganatosítania a pénzmosás ellen, valamint a társasági adózásban az adódömpinggel fel kell hagynia. A német szocdemek ezen kívül azt is szeretnék, ha Cipruson a bankok bevezetnék a pénzügyi tranzakciós adót. A nyomás tehát fokozódik Cipruson, miközben a sgetíségnyújtást sem lehet sokáig húzni.
Márciusban választások lesznek Cipruson: a németek az új kormány elköteleződését várják a feltételek mellett, míg az Európai Központi Bank szerint gyors megoldásra van szükség. Véleménye szerint semmiképp sem szabad megvárni vele a szeptemberi német választásokat. Bár Ciprus nem nagy, egy államcsőd újra kétségbe vonná azokat az eredményeket, amiket az Európai Unió tavaly óta elért.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Érdemi megtakarítást lehet elérni megfizethető, régi ingatlanban is alkalmazható okoseszközökkel. A csúcs a mindent integráló rendszer, bár ez inkább új otthonoknál célszerűbb.