szerző:

Unja a huszadik fekete zoknit? Elege van a karácsonyi tolongásból és a plázákból? Szeretne pénztárcát kímélő megoldással ajándékot adni szeretteinek, és közben még környezettudatos is maradna? Akkor önnek találták ki a "barterkarácsonyt": otthon megunt tárgyai másoknak talán hasznosak. És viszont. A csereberélt cuccok mellett az alternatív megoldások listáján az élményajándékozás az utóbbi évek egyre erősödő trendje.

Elege van már a plázákból? Nem szeretne kommersz ajándékot rakni a fa alá? Esetleg pénze sincs, amiből ajándékot venne szeretteinek? Ha van is, akkor meg nem akar kemény ezreseket költeni csak azért, hogy legyen ajándék, amit szinte biztos, hogy már a karácsony után visszavisznek az üzletbe? Van olyan tárgya, amire nincs szüksége, és szívesen odaadná a családjában, ismerősi közül valakinek az ünnepekkor? Minderre megoldás lehet a "barterkarácsony": készítsünk saját magunk ajándékot, amelyhez az otthonunkban meglévő hozzávalókat használjuk fel, esetleg korábban kapott ajándékokat turbózunk fel, legyen az bármi, amit mi hasznosnak, értelmesnek gondolunk, és szerintünk az ajándékozott örülne neki.

A csináld magad karácsonynak már egy jó ideje megvannak a maga rajongói, az év ezen időszakában komoly tömegek ragadnak ilyenkor ecsetet, ragasztót, ollót és készítenek valamilyen személyes, jellemzően inkább dísztárgyat. A kreatívan ügyeskedők mellett ugyanakkor a nagy kérdés az, hogy mennyire jellemző itthon az, hogy az emberek már meglévő tárgyakat csereberélnek ilyenkor, illetve az, hogy emellett például az élményajándékozás mennyire elterjedt. A másik nagy kérdés az, hogy a gazdasági racionalitás mellett mindez mennyire kapcsolódik össze a fenntartható fogyasztással is.

Fenntartható? Csak akkor, ha nem kell érte sokat tenni

Utóbbi kérdésre viszonylag könnyebb választ lehet adni. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) 2010-ben készíttetett egy kutatást, mely a fenntartható fogyasztással igényekkel és problémákkal foglalkozott. A felmérésből többek között kiderült, hogy a magyarok jelentős része, 21 százaléka újrahasznosítaná a kidobásra ítélt dolgokat, 24 százalékuk már így is tesz és még többet hajlandó lenne tenni az ügy érdekében, 15 százalékuk viszont már tett ennek az érdekében, ám tovább már nem menne ezen az úton.

Sokan úgy gondolják, hogy ezt az ajándékhalmot inkább el kellene felejteni
©

Hasonló arányokkal lehet találkozni annál a pontnál is, amely arra kérdezett rá, hogy a használt dolgainkat elvinnénk-e olyan helyre, ahol másoknak még hasznára lehetnek. A hajlandóság a magyarokban tehát megvan arra, hogy a használt dolgaik ne rögtön a kukában végezzék, ám ezzel párhuzamosan a felmérésből az is kiderül: az emberek nem túl nyitottak a fogyasztásról való lemondásra, a használt dolgokra – itt érdekes módon a nagyobb támogatottság mellett 31 százalékos az elutasítás is. Azaz, inkább az olyan zöld alternatívákat keresik, amelyek nem járnak lemondással, így kerül előtérbe például a termelői élelmiszer vagy a környezetbarát tisztítószer. A nagy átlagot tekintve tehát kényelmesek vagyunk, csak akkor mozdulunk a fenntarthatóbb életmód irányába, ha azért nem kell nagyon megfeszülni.

Vannak csírái a kezdeményezésnek

Az újrahasznosítás, a termelőktől vásárlás, a környezettudatosság a Noha Stúdió és Alkotóműhelyt megalapozó hozzáállások – fejtette ki Soós Dóra, a stúdió szervezője. Karácsonykor is szerettek volna a hozzájuk járó közönségnek lehetőséget nyújtani a tömegfogyasztással szemben, hiszen sok felesleges tárgy gyűlik össze mindenki háztartásában. "Gondolkozzunk máshogy a karácsonyról" címszó alatt a szervező elmondása szerint összehívták a náluk dolgozó csapatokat egy brainstormingra, így többen is részt vettek a rendezvénysorozatban. A Szatyor Bevásárló Közösséggel együttműködve a Noha Stúdió és Alkotóműhely tavaly helyszínt adott a "Karácsonyi ajándék csere" rendezvénynek, amit ők immár saját helyszínükön rendeznek meg idén is.

A tavalyi évben 8 részt vevő családdal, kellemes hangulatban telt, és sok tárgy otthont cserélt – mondta Soós Dóra. Voltak felnőtt és gyerek ruhák, plüss állatok, ékszerek, bizsuk, könyvek, ágyneműk, karácsonyfadíszek, turmixgép és papíresernyő is. Feleslegessé vált tárgyak és olyan eszközök sorakoztak fel, amiből több is volt otthon, a gazdára nem talált tárgyakból adomány lett.

A Noha Stúdió és Alkotóműhely idén jótékonysági piacokat szervezett az Újlipót Segíttel együttműködve, és az Igazgyöngy Alapítvány adománygyűjtő helyszínévé vált. Így egész évben lehetőség van adományokat hozni, a karácsonytól függetlenül – tette hozzá a stúdió szervezője. A jótékonysági vásárok és a karácsonyi csereberés program mellett minden évben szerveznek karácsonyi ajándékkészítő programokat is. Ennek célja Soós Dóra szerint szintén az, hogy ne kelljen sorba állni, tömegtermékek közül válogatni, hanem mindenki elkészíthesse saját ötletét, barátai, családja titkos kívánságait. Idén a gyerekek agyagból készíthettek karácsonyfadíszeket, jászolt, étkészletet, teáskannát ezer forintos óradíj mellett. A Cellux csoport felnőtteknek szóló "Ajándékgyár" programján (négy óra 4500 forintba kerül) füzet, palack ékszer, molinótáska, karácsonyi égősor is készült, és már kinyúlt, használaton kívüli ruhák újultak meg vagy kaptak új életet kismackó képében – hangsúlyozta a stúdió szervezője.

Jön a karácsonyfadíszek cseréje is

Azért is jó ez a megoldás, mivel sok olyan tárgy van az otthonunkban, amelyet egy idő után megununk, a tárgyaknak pedig sokkal jobb helye van egy közösségi csereberén, mint a kukában – fejtette ki Kármán Erika, a Szatyor Egyesület elnöke. Ők akciószerűen szerveznek ilyen csereeseményeket – van például ruha- és palántacsere is –, ennek lényege pedig az, hogy érték is teremtődik a csere által, mivel mindenkinek többje lesz, mint amennyije korábban volt (azért cseréli el, mert egy másik tárgy jobban tetszik neki).

A Szatyor Egyesület elnöke hangsúlyozta, hogy tavaly a ruhaneműk voltak a legkelendőbbek a karácsonyi cserén, ezen belül is elsősorban a kinőtt gyerekruhák, a felnőttruhák közül pedig a női darabok. De volt olyan illető is, aki egy több tízezer forintos parfümmel állított be, hogy "neki erre nincs szüksége". Vannak persze olcsóbb és drágább darabok, talált már gazdára gumicsizma is, ám Kármán Erika szerint fontos, hogy ne silány minőségű, szakadt, törött termékeket cseréljenek az emberek, mert az senkinek sem kifizetődő. A mennyiség emellett egyáltalán nem meghatározó, ha például valaki három ruhát vitt és hatot hoz el, abból sincs probléma. A megmaradt ruhákat, melyek már senkinek sem kellettek, rászoruló családoknak juttatják el – emelte ki Kármán Erika.

Az egyesület elnöke kiemelte, hogy ezen a héten pénteken karánycsonyfadísz- és dekorációcserét tartanak, ebből a termékből mindig dömping van, az emberek folyamatos késztetést érezhetnek az újabb kollekciók megvásárlására, ám most ezt csereberén keresztül is megtehetik. A megmaradó díszekkel pedig az a terv, hogy kirakjuk az utcára, és akinek kell, az ingyen elviheti – tette hozzá Kármán Erika.

Arra a kérdésre, mennyire játszik szerepet inkább a gazdasági ráció a csereberék mögött, vagy beépült-e már a környezettudatosság is ebbe a folyamatba, a Szatyor Egyesület elnöke elmondta: az utóbbi játszik fő szerepet, akikkel ők kapcsolatban állnak, azoknak a fenntarthatóság kiemelten fontos. Ez a réteg Kármán Erika szerint ráadásul egyre inkább bővül, nem ugyanaz a közösség nő egyre nagyobbra, hanem folyamatosan cserélődnek az emberek.

Élményajándékozás: ez lesz a trend

A saját készítésű, csereberélt ajándékok mellett van egy másik olyan szegmens is, amely egyre inkább felfutóban van az alternatív karácsonyi ajándékok listáján. A gasztronómiához kötődően az utóbbi évek egyértelmű trendje, hogy egyre többen ajándékoznak élményt karácsonyra – fejtette ki Mautner Zsófi gasztroblogger, a Chili & Vanília blog szerzője. Saját karácsonyi ajándékjavaslatai között is döntő többségében élmények szerepelnek: egy vacsora vagy egy gasztroséta például olyat adhat, amiről még egy hónap múlva is beszélgetünk a családban, baráti társaságban.

A gasztroblogger szerint a főzőtanfolyam is lehet kitűnő ajándék karácsonyra, egy alkalomért itt 8-15 ezer forintot kell leszurkolni, egy gasztroséta ennél kevesebből is kijön, itt az ajándék már pár ezer forintból kijön. Mautner Zsófi szerint az élmények ajándékozásánál fontos szempont az is, hogy ezeket az utolsó pillanatban is be lehet szerezni, mivel döntően online megvásárolhatók. Ez egy egyértelműen növekvő trend, melyre a szolgáltatók is ráállnak, ez az utalványos, kuponos piacon már megfigyelhető – emelte ki Mautner Zsófi. Itt ráadásul tengernyi lehetőség áll rendelkezésre a gasztronómián kívül is, egészen a koncert-, színházjegyektől kezdve a fürdőbelépőn át a városélményig.

Ennyit költünk karácsonykor, ha csak a számokra vagyunk kíváncsiak
A GfK Hungária szakemberei szerint az év vége jó eredményeket hozhat mind a napi fogyasztási cikkek, mind a tartós fogyasztási termékek kereskedelme számára; a piackutató cég arra számít, hogy a családok 25-30 százalékkal költenek többet decemberben egy átlagos hónaphoz képest. A háztartások havi átlagos napi fogyasztási cikk költése 60 ezer forint körül mozog, decemberben ez az összeg megugrik, 2012-ben közel 30 százalékkal volt magasabb, mint az év többi hónapjában. Ebben az ajándékvásárlás egy része is szerepel, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok, de a karácsonyi készülődés, a sütési és főzési alapanyagok beszerzése is megnöveli a decemberi forgalmat. A 2012-es decemberi közel 30 százalékos növekmény az elmúlt évekhez képest mindenképpen pozitív fordulat, utoljára hasonlóan magas értéket 2006-ban mért a piackutató vállalat. A múlt évben mindent összevetve 832 milliárd forintot hagytak a vásárlók a boltokban a karácsonyi időszakban, idén ez akár a 870 milliárd forintot is elérheti.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Nem bánja meg!