szerző:
MTI

Autóipari szakértők szerint szoftvercserére és valószínűleg mechanikai beavatkozásra is szükség lesz a Volkswagen AG amerikai dízelbotrányában érintett modelljeivel megegyező mintegy 11 millió motornál, ami feltehetőleg a teljesítmény és az üzemanyag-felhasználás hatékonyságának rovására megy majd.

Matthias Müller, a Volkswagen AG újonnan kinevezett vezérigazgatója kedden közölte, hogy a szóban forgó motorokat rendbe kell tenni, bár nem részletezte, hogy pontosan milyen műveleteket ért ez alatt. Egyes szakértők azonban már így is tudni vélik, hogy a visszahívási akció a Volkswagennek több mint 6,5 milliárd dollárjába fog kerülni.

Az ügy előzménye, hogy a Volkswagen AG olyan szoftverrel látta el egyes dízelmotorjainak a vezérlő egységét, amely csak a mérőpadra állított és hatósági bemérésnek alávetett kocsiknál aktiválta teljes hatékonysággal a kipufogógáz összetételét szabályozó rendszert. A botrány alig két hete robbant ki az Egyesült Államokban, és azóta a Volkswagen AG vezérigazgatójának az állásába került.

Az üggyel összefüggésben számos további vezetőcserére is sor került a konszern alá tartozó más autómárkáknál is.

A dízelmotorok ezzel a szoftveres eljárással feleltek meg az USA, azon belül is Kalifornia szigorú károsanyag-kibocsátási előírásainak. A Volkswagen az USA-ban összesen 482 ezer, a 2009-től 2015-ig terjedő modellévekben forgalmazott autót látott el a kibocsátási értékeket két különböző technológiával manipuláló megoldással.

Az egyik ilyen megoldás a 2008 végétől (a 2009-es modellévtől a 2014-es modellévig) a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál a kipufogógáz nitrogénoxid-tartalmának csökkentésére szolgáló "lean NOx trap" berendezés vezérlése volt.

A másik pedig a 2012-es modellévtől szintén a 2,0 literes négyhengeres dízelmotoroknál alkalmazott SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszer vezérlése volt, ami folyékony karbamid (urea) befecskendezésével bontja le a kipufogógázok nitrogénoxid-tartalmát.

A vezérlő szoftver mindkét megoldásnál kikapcsolta a károsanyag-kibocsátást csökkentő berendezéseket az autó utcai használatakor. A nitrogénoxid-kibocsátás csökkentésére szolgáló bármely eljárás a motor teljesítményét és üzemanyag-felhasználási hatékonyságát is rontja.

A VW és Audi márkáknál eltöltött 35 év után 2014-ben nyugállományba vonult egykori minőségbiztosítási igazgató, Marc Trahan szerint az öregebb dízelmotorok rendbetétele szoftverfrissítéssel is megoldható lesz új berendezés beépítése és a motor áttervezése nélkül.

Az SCR rendszernél azonban előírás szerinti használat esetén az urea-fogyasztás annyira megemelkedhet, hogy a gyárilag előírt 10 ezer mérföld helyett akár 5 ezer mérföldenként is szükségessé teheti az újratöltést, ami így jelentősen megnöveli a gépkocsi szervizelésének a gyakoriságát.

"Az SCR rendszerrel ellátott újabb dízel modelleknél a szoftvercsere a teljesítmény csökkenéséhez és az üzemanyag-gazdaságosság romlásához, valamint az urea-fogyasztás növekedéséhez vezethet" – mondta Kevin Riddell, az LMC Automotive szakértője, hozzátéve, hogy mindez a használt autók árát és eladhatóságát is nagyban befolyásolhatja.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!