Andy Vajna volt a furfangos, vagy Simicska Lajos és üzleti köre trollkodott csütörtökön? Esetleg Simon Zsolt és Yvonne Dederick az új magyar Bonnie és Clyde? Összeszedtünk minden lehetséges forgatókönyvet arra, hogyan alakulhatott ki, hogy a második legnagyobb kereskedelmi csatornának jelenleg három tulajdonosa is van.

Ekkora cégjogi botrány még nem volt Magyarországon, mint amit október 15-e hozott. Miután Andy Vajna bejelentette, hogy 100 százalékos tulajdonosa lett a TV2-csoportnak, előállt Simicska Lajos üzlettársa és bejelentette, ő már kedden megvásárolta a TV2 Media Group Holdings Kft. 100 százalékos üzletrészét, így ők a TV2 tulajdonosai.

Hogy ki hibázott, pontosan ki a TV2 tulajdonosa, az ott dolgozók kitől kapják meg a fizetésüket, és egyébként ki tartozik sok milliárd forinttal és kinek, azt egyelőre, a részletek ismerete nélkül, nem lehet tudni.

Egyelőre nem tudunk minden releváns információt, két okból sem. Egyrészt nem ismerjük pontosan azokat a szerződéseket, amelyek a TV2-t üzemeltető cég, cégek, illetve azok tulajdonosai között köttettek. Másrészt pedig mert nagyon frissek a történések, lehet, hogy a cégek tulajdonviszonyaiban bekövetkezett változásokról a cégbíróságnak még nem szolgáltattak adatot – legalábbis péntek kora délelőtt a cégbíróságon egyetlen releváns változásnak sem volt nyoma. Ez nem szokatlan, ugyanis jó néhány - akár 5-10 - napba beletelik, mire az adott cég ügyvédje, képviselője a céget érintő valamely körülményt bejelenti a cégbíróságon.

TV2 - Csak a tények
©

Márpedig úgy tűnik, a részleteket nemcsak a közvélemény nem ismeri, Andy Vajna és Fonyó Károly sem lát be a másik lapjaiba. Erre utal, hogy a Simcsika-közeli üzletember tegnap arról beszélt az ATV-ben: hosszú jogvitákra számít, az elkövetkezendő napokban fog körvonalazódni, hogy milyen jogi lépéseket kívánnak megtenni.
Mindenesetre megpróbáltuk összeszedni a lehetséges forgatókönyveket arra, hogy mi történhetett októberben.

Első forgatókönyv

A TV2 csatornát a TV2 Média Csoport Kft. üzemelteti. Ennek a cégnek egyetlen tulajdonosa van: a TV2 Media Group Holdings Kft. (Nem tévedés, két különböző cégről van szó, pedig a nevük csak abban tér el, hogy az egyik angolul jelenti ugyanazt, mint a másiknak a magyar neve.) Innen válik bonyolultabbá a történet. A TV2 Media Group Kft.-nek papíron két tulajdonosa van (a még látható cégnyilvántartási adatok szerint): 2014. október 20. óta Yvonne Dederick és Simon Zsolt. Ők jogosultak a cégképviseletre is – magyarán, a cég ügyeit ők intézhetik, tehát voltaképpen tárgyalhatnak is adásvételről.

Ám a Fonyó Károlyhoz – és rajta keresztül Simicska Lajoshoz – köthető Megapolis Media Zrt. azt állítja, hogy megvásárolta a TV2 Media Group Kft. 100 százalékos tulajdonrészét, így közvetve a TV2 tulajdonosává vált. Fonyó azt is nyilatkozta, hogy egy vételi opcióval élt, de nem részletezte, mire is gondol pontosan. De lehetséges magyarázat az, hogy amikor Dederick és Simon tavaly a TV2 Media Group tulajdonosává vált, akkor a szerződésben szerepelt egy kitétel, egy opciós jog Fonyó cége (Megapolis Media) számára – erre is utalhatott Fonyó.

Miért buli a TV2?

A TV2 veszteséget termel, tetemes adósságállományt is felhalmozott, vagyis nem feltétlenül jó befektetés. A jelenlegi körülmények között. Azonban két körülmény máris vonzóvá teheti. Egyrészt  az, hogy felállt az évi 25 milliárd forint kormányzati pénz elköltésével megbízott Nemzeti Kommunikációs Hivatal, másrészt pedig egy ideje tervben van, hogy a kereskedelmi tévéknek műsorterjesztési díj szedését tehetik lehetővé a kábelszolgáltatóktól, így a TV2-nek is. Ezeket a kormány aligha dobja oda annak a TV2-nek, amelyik Simicskáékhoz tartozik. De ha Vajnáé a TV2, úgy már valószínűleg igen – így stafírozhatják ki a tévét, ekkor hozhatja be az árát az a hírek szerint 20 milliárd forint körüli összeg, amelyet a TV2-ért Andy Vajna hajlandó volt (lett volna?) fizetni.

A terjesztési díjról év végéig kell dönteni, ahogyan arra a 444.hu rámutatott. Most azonban a tévécsatorna körül óriási a bizonytalanság, Fonyóék szerint is jogi huzavona kezdődhet, márpedig a kormány aligha teszi lehetővé az évi akár 6-8 milliárd forinttal kecsegtető díj bevezetését, ha nem biztos benne, hogy a pénz jó része Vajnáéknál landol.

De ez azt is jelenti, hogy Simicskának nem igazán éri meg megvenni a TV2-t. Hiszen az NKH hirdetési milliárdjai és a terjesztési díj nélkül egy veszteséget termelő, adósságot cipelő tévéadó kinek kell? Egyedül akkor lehet benne potenciál, ha azért még több pénzt tudnak kicsikarni Vajnáéktól a most keringő 20 milliárd forintnál.

Egy, a hvg.hu-nak névtelenül nyilatkozó cégjogász azt magyarázta, nem ritka, hogy a tényleges tulajdonos papíron nem mutatja meg magát, az csak abból látszik, hogy ha egy cég vásárlásakor opciós szerződés szól valakinek a javára – így a papíron tulajdonosok voltaképpen strómanok, a szálakat az opciós jog jogosultja mozgatja, ő a tényleges tulajdonos. Ezt azonban csak a szerződést ismerők tudhatják, utóbbi ugyanis nem nyilvános – ezért kényszerülünk mi most találgatásra, lehetséges forgatókönyv felvázolására.

Fonyóéknak tehát lehetett egy joguk arra, hogy bizonyos határidőig (például 2015 végéig) vagy bizonyos eset bekövetkeztekor (például feltűnik a színen egy érdeklődő, aki a TV2-re feni a fogát) éljenek a jogukkal, és megvásárolják (akár az opciós jogot tartalmazó szerződésben lefixált áron) a TV2 Media Group Holdings Kft.-t. Fonyó nyilatkozata alapján ez is történhetett. (Az Origo arról ír, hogy mindösszesen 1 millió eurót fizettek tavaly Fonyóék az opciós jogért, ez azonban kevésnek tűnik, 300 millió forint elhanyagolható egy olyan cég esetében, amelynek vételáráról 20 milliárd forint körüli árak jelentek meg.

Második forgatókönyv

Noha Fonyó Károlyék csütörtökön közleményükben menesztették Dedericket és Simont is, a csatorna aznap esti születésnapi buliján utóbbiak a színpadon mégis azt mondták, hogy amíg le nem zárul a tranzakció, addig bizony ők a tulajdonosok. Így elképzelhető, hogy mindenkit átvertek, és mindkét TV2-s céget eladták.

Simicska Lajos és Fonyó Károly
©

Andy Vajna közleményében ugyanis a TV2 Média Csoport Kft. 100 százalékos megvásárlásáról írt, ami a TV2-csoport üzemeltetője, és aminek tulajdonosa egyébként a TV2 Média Group Holding Kft. Utóbbi 100 százalékos tulajdonlását jelentette be Fonyó Károly. (Tehát ebben az esetben Vajna hozzájutott egy olyan céghez, ami Simicska üzlettársáé).

A jelenleg elérhető cégadatok szerint a TV2 Média Group Holding Kft.cégjegyzésre jogosult tagjai Dederick és Simon Zsolt. Bár feltehetően ezt a mögöttes tulajdonos Fonyóék tudomására kellett hozniuk, legalábbis az az életszerű, hogy minden fontosabb ügyben meg kellett szerezniük Fonyóék jóváhagyását. Ha Fonyóék előtt eltitkoltak bizonyos lépéseket (akár azt, hogy valamilyen formában kiüresítik a TV2 Media Group Kft.-t, vagy lépéseket tesznek annak érdekében, hogy valakinek a kezére átjátsszák), akkor Fonyóék arra hivatkozva támadhatják Dederick és Simon manővereit, hogy azok semmisek.

Harmadik forgatókönyv

Kulcskérdés, hogy mi lett a németek többmilliárdos követelésével. Közel két éve, szokatlan konstrukcióban adta el a ProSiebenSat1 a TV2-t üzemeltető céget, az MTM-SBS Zrt-t Simon Zsoltnak és Yvonne Dedericknek. Mivel a vevőknek nem volt elég pénzük a vásárláshoz, maga az eladó adott kölcsönt (vendor loan). Hogy meddig törlesztik a kölcsönt, arról egy külön szerződésben állapodtak meg, de erről Simon Zsolték semmilyen részletet nem hoztak nyilvánosságra. A Figyelő viszont kiszúrta a ProSiebenSat1 üzleti jelentéséből, hogy a kölcsönt 2016 végig kellett volna visszafizetniük nagyjából (15,5 millió eurót, amihez hozzájött még egy 9 millió eurós hitelkeret és egy 1,6 milliárd forintos áthidaló kölcsön is).

©

A hvg.hu az utóbbi hetekben olyan pletykát is hallott, hogy Andy Vajna (miután nem sikerült megállapodnia Dederickkel) közvetlenül a németekhez fordult, és megvásárolta az eladói kölcsönt. Elképzelhető, hogy így bizonyos tulajdonrészhez is hozzájutott. Erre utal az, hogy Vajna a tegnapi sajtótájékoztatóján azt mondta, a németekkel is megegyezett, illetve hogy a szintén Andy Vajna birtokában lévő AV Investment-ben és a Super Station Kf-ben összesen 8 millió eurós tőketartalék-emelés történt október 7-én.

Ha ez így van, akkor elképzelhető, hogy Fonyó Károlyéké ugyan a TV2, de már nem a németeknek, hanem Andy Vajnának tartoznak. Megkerestük a ProSiebenSat1 kérdéseinkkel, válaszaik birtokában talán majd világosabban látunk.

Ön szerint ki szivatott meg kit?