szerző:
hvg.hu

Már jó ideje műfaj a műfajon belül a karácsonyi reklámszpot, minden, magára valamit is adó világcég előállít ilyet. November elején a fél világ lerágja a körmét, vajon milyen filmmel jön ki például a John Lewis áruházlánc, aztán napokig lehet felitatni a könnyeket. A karácsonyi reklámszpotok legfőbb jellemzője a szirup, a giccs, az érzelgősség – mikor kevésbé, mikor túlcsordulva, idén inkább az utóbbival próbálkoztak a kreatívok. Vannak persze e trenddel szembemenő filmecskék is bőven, azok a szellemesebbek. Nézegessen karácsonyi (nemcsak) giccsfilmeket!

Valamitől egy Anglián kívül alig ismert áruházlánc, a John Lewis indítja (nemcsak) Nagy-Britanniában a nagy karácsonyi kereskedelmi tébolyt. November elején a fél világ azt lesi, milyen karácsonyi reklámszpottal jön ki az angol hálózat, aztán pillanatok alatt ellepik a digitális teret a cukibbnál cukibb, meghatóbbnál meghatóbb, könnyfakasztóbbnál könnyfakasztóbb reklámszpotok, amelyek az érzelmeken keresztül hajtják a boltokba a fogyasztókat.

Ebben a műfajban kötelező az érzelgősség túldagolása, idén mintha a szokásosnál is nagyobb vödörrel mérték volna a John Lewis kreatívjai.

A John Lewis-t persze a korábbi években sem kellett félteni, hogy esetleg nem hüppögi tele a zsebkendőjét az átlagfogyasztó reklámjait látva. Három év ezzel operáltak:

Egy évvel azelőtt meg ezzel:

Erre utaznak ma már a menő és kevésbé menő cuccokat gyártó világcégek, amelyek nagyon direkt reklámokkal terelik az embereket az üzletekbe, s ebben a másfél hónapban gyakorlatilag folyamatosan ott tartják őket.

Ezek a szpotok persze olyan értékeket hangsúlyoznak, amelyek nagyon is helyén valóak – mint például a szeretet, a gyengék, elesettek segítése, a közösség fontossága –, csak épp az év más időszakaiban alig jutnak eszébe bárkinek is. Az azonban elvitathatatlan, hogy nagyon hatékonyak és nagyon kreatívak. “Szerencsére múlófélben van az a néhány éve még tomboló járvány, hogy a cégek az év végén megmaradt  kis tartalékukat arra használták fel, hogy a televízió reklámblokkjaiban egy pezsgősüveg és egy hóember társaságában minden kedves vásárlójuknak” – mondta lapunknak Sas István volt reklámfilmes, a Kommunikáció Akadémia egyik alapítója. Ennek az értelme még a Cipőt a Cipőboltból hatékonyságát is alulmúlta.

Van azonban egy másik csapda Sas szerint, amiből ugyanúgy nagyon nehéz kiszállni. A karácsonyi vásárlási “őrületet” legnagyobb részben a reklámokkal generálják. Ennek következtében a hazai fogyasztói szokások valóban úgy alakultak, hogy az emberek vásárlásaik háromnegyedét az ünnepekre tartogatják. Ez a konkrét tény viszont újból visszahat a kereskedők tulajdonképpen ésszerű marketinges “kötelezettségére”, hogy ebben az időszakban bombázzák a legnagyobb kínálattal a vásárlókat. Ördögi kör. De azért néhányan igyekeznek legalább jópofa ötletekkel színesíteni a már-már önmagát elemésztő áradatot.

Nézzük, mikkel álltak elő a legnagyobbak.

A John Lewis tavaly is mindent vitt ezzel a karácsonyi szpottal:

Biztosra ment a Sainsbury’s brit élelmiszerbolt hálózat az első világháború tavaly 100 éves egynapos karácsonyi tűzszünetét felidéző klippel.

A szpot amúgy komoly vitákat váltott ki, sokan támadták láncot, hogy – legalábbis áttételesen – milliók halálával hirdetik a termékeiket.

A Marks and Spencer ruházati csoport egy Down-szindrómás kisfiút is beválogatott karácsonyi klipjébe a sok felnőtt és gyerek szupermodell közé. Az anyuka ajánlására és az áruházlánc támogatói csoprtjának erős nyomására.

Igazi jófejség a WestJet légitársaságtól, ahogy valóra váltott utasainak karácsonyi álmait egytelen repülőút leforgása alatt.

A német Edeka karácsonyi flashmobbal dobott nagyott, a buliban benne voltak az élelmiszerlánc dolgozói és vásárlói is.

Az Apple a nosztalgiára és a szeretetre alapozott.

Ez meg egy viccesen elmebeteg karácsonyi reklámszpot, amelyben a texas-i láncfűrészes, Darth Vader, Freddy Krueger és egy zombi celebrálják a szeretet – és a shoppingolás – ünnepét.

A morbid verzióban a teljesen balfácán vadász csak akkor döbben rá, hogy miket ejtett puskavégre, amikor már rég késő.

A Coca Cola lufikkal küldi az ajándékokat karácsonykor.

A üdítős világcég egy csomó országban más és más reklámot futtatott. Ezek közül néhányat megnézhet itt.

A Samsung elég kreténül direkt módon reklámozza a termékeit, semmi finom utalás, semmi áthallás, semmi játék, nyomja az arcunkba a különböző okostelefonokat meg tableteket.

Romantikusnak indul a lovasszános, gyertyás karácsonyi erdei sörkóstolás, de aztán nagyon tahó reklámként végzi.

Milyen egy karácsonyi reklám itthon? Hát, mit mondjunk, nagyon egyszerű, nagyon direkt, nulla kreativitás. Nekünk ez jut.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!