szerző:

A megosztáson alapuló gazdaság újabb kísérlete Svédországból indult el.

Két svéd állami szervezet, a turizmusért felelős Visit Sweden és az országot népszerűsítő Svéd Intézet ruhamegosztó kezdeményezésbe fogott. Az ötlet lényege, hogy az adott ruhákat bárki ingyen megkaphatja, ha egy hét hordás után – szintén ellenérték nélkül – továbbadja a következő használónak. A ShareWear sem a két állami szervezetnek, sem a használóknak nem hoz konkrét anyagi hasznot, a kezdeményezés célja elsősorban a hulladék mennyiségének csökkentése, a megosztáson alapuló modell azonban jelentős hatással lehet a ruhaiparra, ha népszerűvé válik.

A ShareWear első körben 9 svéd ruházati márkától kapott speciálisan erre a célra készített kollekciókat, amelyeket pénzért megvenni nem lehet. Ez jelenti a program kiindulási „ruhatárát”, de ezen felül bárki bedobhatja a közösbe a saját gardróbszekrényének nem használt darabjait – ha azok még hordható állapotban vannak.

©

A rendszer használata pofonegyszerű, és az Instagram közösségi fotómegosztón alapszik:

  • A felhasználó készít egy képet a ruhadarabról, és megosztja az Instagramon a #sharewear hashtag alatt.
  • Az első kommentelőnek van lehetősége ingyen átvenni a ruhát.
  • Az átadó és az átvevő megbeszéli a találkozót (az átvevő alapesetben látja az átadó földrajzi elhelyezkedését az Instagramon, tehát csak akkor jelentkezik a ruhára, ha nincs tőle nagyon távol).
  • Az átvevő egy hétig hordhatja a ruhát, utána neki is fel kell kínálnia átadásra.

A nem használt, hanem a gyártók által felajánlott kollekciókból származó ruhadaraboknál ugyanez a rendszer, ezeket szintén a hashtag alapján lehet megtalálni, ilyenkor az első használóból lesz egy hét után az első átadó.

A rendszer használata díjmentes, a két állami szervező még az új ruhák után sem kér díjat, és a közvetítésért sem számol fel semmit. Csak annyit kérnek, hogy a ruhákat megkímélt és kimosott állapotban adja tovább mindenki.

Ha pedig tönkremennek, akkor tegyék be egy szelektív hulladékgyűjtőbe.