szerző:
hvg.hu

Úgy fest, a jegybank okult a tavalyi brókerbotrányokból: honlapján létrehozta a brókerrendőrnek is nevezhető szolgáltatást, amely megmutatja, hogy a befektetők brókercégek számláin nyilvántartott értékei valóban ott vannak-e.

Holnaptól élesben működik az MNB elektronikus szolgáltatás, amelynek segítségével a befektetők lekérdezhetik, hogy a brókercégek számláin nyilván tartott értékeik – részvények, befektetési jegyek, állampapírok – valóba ott vannak-e – írja az Azénpénzem lakossági pénzügyi portál. A befektetőknek értékpapírszámlájuk vezetőjétől már meg kellett kapniuk az azonosító kódot, ami mellé havonta az értékpapírszámla-kivonattal jut el hozzájuk a következő hónapra érvényes jelszó. Bár az oldal csak tájékozódásra szolgál, és ezen a felületen az értékek fölött nem lehet rendelkezni (tehát valószínűtlen, hogy a netes csalók célpontjává váljon), a belépő ügyfeleknek érdemes arra is figyelni, hogy megfelelőképp titkosított kapcsolatot használjanak.

Az értékpapírszámlát vezetők minden hónapban az 5. munkanapig juttatják el majd az adatokat a felügyeleti hatóságnak, és az ügyfelek azokat az ezt követő 5. munkanaptól a második hónap 10. munkanapjáig érhetik el. A rendszer az előző hónap utolsó napjának egyenlegét mutatja. Így azok, akiknek a számlához online hozzáférésük van, nem a pillanatnyi (holnap például 12-i), hanem a pár nappal korábbi egyenleget látják.

Akiknek egy szolgáltatónál több számlájuk is van (például több TBSZ számla), egyetlen azonosítót kell kapniuk, de számlánként külön jelszót, így mindegyik számla ellenőrzéséhez külön be kell jelentkezniük, majd kilépniük, de a szolgáltató dönthet összevont kimutatás készítése mellett is. Akinek több szolgáltatónál van számlája, az mindegyiktől különböző azonosítót kap.

Ha az MNB rendszerén látható és a saját nyilvántartás szerinti adatok nem egyeznek, akkor be lehet jelölni a lekérdezést követő kérdéseknél a „nem”-et. Ilyenkor feljön egy boksz, amiben a befektetőnek célszerű a szolgáltatót megneveznie (saját magát nem szükséges azonosítania, bár megteheti). Ha több ilyen jelzés érkezik, akkor az MNB mindenképpen eljár majd.  Elsőként azonban a brókercéghez vagy bankhoz kell panasszal fordulni. Ennek nem megfelelő megválaszolása, vagy elutasítása után lehet a jegybanknál reklamálni.

Cikk megosztása
Címkék