szerző:

Felszámolja a megtévesztő, a vásárlókat megkárosító túlárazott termékek bemutatóit a Magyar Nemzeti Bank, összefogva a Gazdasági Versenyhivatallal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal. Az új jogszabályok már életbe léptek, így nem lehet ajándéksorsolással csábítani a vevőket, valamint hitelfelvételre ösztönözni őket a termékbemutatók során.

Korábban sok idős vásárlót tévesztettek meg rosszindulatú kereskedők a termékbemutatók során, de januártól sem hitelnyújtásra, sem árengedmények és ajándéksorsolások reklámjára nincs már lehetősége az árubemutatót szervező cégeknek. Az MNB, a GVH és az NFH együttműködnek a jogsértő vállalkozások kiszűrésére, szükség esetén pedig szigorúan fellépnek e vállalkozásokkal szemben – írja a három intézmény közös közleménye.

A szigorítások viszont csak akkor működhetnek a gyakorlatban, ha a vásárlók körültekintőek a termékbemutatókon. Minden esetben meg kell fontolják, ténylegesen szükségük van-e az adott termékre, tájékozódjanak arról, az máshol mennyibe kerül, és ha ajándéksorsolás reklámját látják, hitelt kínálnak számukra, jelezzék a hatóságok felé.

Képünk illusztráció
©

Mivel az árubemutatókon felkínált termékek ára többnyire meghaladta a fogyasztók pénzügyi lehetőségeit, a vállalkozások jellemzően lehetővé tették a hitelfelvétel útján történő vásárlást. Ilyenkor a vállalkozás – egy pénzügyi intézmény közvetítőjeként – az árubemutató során adott lehetőséget arra, hogy a fogyasztó rajta keresztül hiteligényléssel forduljon az adott pénzügyi intézményhez.

A termékbemutatókat szervező vállalkozások tavaly hitel felkínálása esetén még pénzügyi közvetítőkként járhattak el, ezt 2015. december 12-től megtiltották. Az új szabályozás értelmében kizárólag a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz, például bankkártyás fizetés szolgáltatásra ad lehetőséget.

A tavalyi módosítások értelmében az árubemutatókon már tilos az ajándékjuttatás, az árengedmény, a kedvezmény, a vagyoni előny és az ajándéksorsolás reklámja is, azaz ezzel már nem csábíthatják a vevőket. A szabályozás által feltételezhetően csökken a részvételi kedv, így csökken a potenciálisan veszélyeztetett vásárlók száma is.

A szigorú ügyfélszolgálati előírások – melynek köszönhetően, a vásárlók a cégeket el tudják érni és élni tudnak az elállási jogukkal – szintén az árubemutatón részt vevő fogyasztók érdekeit szolgálják.

A három ellenőrző intézmény az árubemutatókkal kapcsolatos eljárásaik során folyamatosan együttműködnek, kiemelt hangsúlyt fektetve arra, hogy a törvénymódosítások elérjék a kitűzött célokat, a csalások megelőzését és a fogyasztók védelmét.