szerző:
hvg.hu

Úgy fest, nem tágít a köztévé attól az agyalágyult ötletétől, hogy pénzt szedjen a kocsmáktól, ahol kivetítőn lehet nézni az éppen aktuális sport-világeseményt, esetünkben az idén nyári foci-Eb-t. Nem unta meg a szervezet az immár 14 éve tartó hasztalan próbálkozást, idén is olyan tartalmú leveleket küldött szét a meccseket közvetítő vendéglátóipari egységeknek, amelyek tartalma alapján fizetniük kellene, ha mérkőzéseket kivetítőn vagy tévékészüléken lehetne náluk nézni. Ám eddig ez egyszer sem sikerült, a kocsmák magasról tettek a buggyant ötletre.

Az MTVA szerint az Eb közvetítési jogai mellett megvették a nyilvános kivetítések kizárólagos jogát is, ezért bárki, aki Magyarország területén nyilvános kivetítést tartana, azt csak az ő beleegyezésükkel, díj fizetése ellenében teheti meg – írja a 444.hu. Ha az MTVA Eb-adását úgy adják tovább bármilyen eseményen, rendezvényen, kereskedelmi, vendéglátó egységben vagy szórakozóhelyen, tetszés szerinti műszaki eszközzel, hogy belépődíjat szednek, vagy van szponzoruk ehhez, vagy "a vetítéshez bármilyen bevételszerzéssel járó, vagy bevételszerzésre alkalmas kereskedelmi tevékenység kapcsolódik, ideértve például: étel, ital árusítását, termék, márkanév promócióját, egyéb rendezvények népszerűsítését".

Ez azt jelenti, hogy a kocsmai meccsnézésért pengetni kell. 

A köztévé már a 2002-es foci-vb előtt is hasonló felszólító levelekkel próbálkozott, majd azóta az összes olimpia, illetve foci-vb és -Eb előtt. Ebben a népszokássá vált jogi fenyegetőzésben az a sajátos, hogy az összes elérhető sajtóforrás szerint a próbálkozás mindig is eredménytelen maradt. Mondjuk, nem is lenne egyszerű ellenőrízni minden olyan helyet, ahol lehet, hogy van illegális meccsnézés.

A nyilvános kivetítésekért járó díjakat az UEFA az egész világon maga igyekszik beszedni egy marketingcégen keresztül – az ő tarifájuk 500 eurótól indul – de egyes országokban a jogok megvásárlói szedhetik a pénzt, ilyen Magyarország is. Az európai fociszövetséget valószínűleg nem a kis kocsmák izgatják, hanem igazából az, hogy az Eb fő szponzorainak piaci versenytársai nehogy a meccsek nyilvános kivetítéseinek a szponzorálásával népszerűsítsék magukat.

Cikk megosztása
Címkék