szerző:

Legrosszabb esetben akár ennyit is visszakérhet az EU a négyes metróra adott több mint 180 milliárdos támogatásból, az utasszámok ugyanis meg se közelítik a beígért számokat. Eközben a BKK rendre olyan tervekkel áll elő, amelyeknek az lehet a céljuk, hogy az utasok inkább a négyes metrót válasszák a buszok helyett.

A vs.hu értesülései szerint uniós delegáció kereste fel a napokban a budapesti Városházát, hogy a hármas metró esedékes felújításáról gyűjtsenek információt. A lap szerint Brüsszel azért kezeli kiemelten a legújabb fővárosi metró projektet, mert a 4-es metró esetében a valós utasszám továbbra sem közelíti meg a 181 milliárd forintos uniós támogatásért beígért számokat.

A vs.hu megkereste a Budapesti Közlekedési Központot, hogy most, két évvel a négyes metró átadása után hány utas szállítanak. A legutolsó teljes körű forgalomfelvétel 2014 végén volt, amikor – egy tanítási hétköznap átlagos adatai alapján – naponta 158 ezren használták a metrót.

Szakértők szerint azonban esélytelen, hogy a 4-es metró elérje  a napi 200 ezres utasszámot, míg a kettes metrón naponta 350 ezren közlekednek, a hármas metróvonalon félmillió utas is megfordul egy nap.

Ha a számokat látva az unió bepipul, akkor simán visszakérheti  a metróra adott több milliárd eurós támogatást. A vs.hu forrásai szerint öt és száz százalék között lenne módja Brüsszelnek visszakövetelni a pénzt, de a jelenlegi állás szerint 18 milliárd forintért az unió eltekintene egy átfogó vizsgálattól.

Az utóbbi időben több olyan terv is napvilágot látott, aminél felmerült a gyanú, hogy a 4-es metró utasszámának a növelése lenne a cél. Átvariálnák például a 7-es buszcsaládot, de változna többek között a 8-as és a 233-as járat is.

A BKK szerint alapvetően nem a metró utasszámának növelését célozzák ezek a változtatások, „hanem az átadás óta eltelt közel két év tapasztalatai alapján a metró megjelenésével természetesen bekövetkezett utazási szokásokat követik”.

A vs.hu-nak azt írták, „jelenleg egy olyan hálózatfejlesztési koncepció társadalmi egyeztetése zajlik, melynek egyik eleme az M4-es metróvonal elérésének bővítése a budai gyűjtőterületek felől, miközben a metróval funkcionálisan párhuzamos, kevésbé kihasznált felszíni autóbuszos irányok kínálatát az utazási szokások megváltozásához illeszkedően korrigálja”.

A vs.hu szerint az sem véletlen, hogy megint felmerült a Déli pályaudvar megszüntetésének ötlete és már javában zajlik a 178-a busz útvonalának módosításáról szóló társadalmi vita, de időről időre bedobott dugódíjnak is lehet egy ilyen motivációja.