szerző:
hvg.hu

Az RTL Klubot és Simicska Lajost is megsorozná a Fidesz új törvénytervezete, amely megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa reklámfelületet értékesítő kereskedőházat, sales house-t is működtessen – értesült a Népszabadság több piaci és kormányzati forrásból. A Kormányzati Tájékoztatási Központ szerint nincs ilyen javaslat, és a Népszabadság értesülése alaptalan.

Egyszer már megpróbálta kivéreztetni a kormány az RTL Klubot, de a reklámadóval visszavonulót kellett fújnia, most viszont elkészült a második csodafegyver, amelyet a kormányközelbe került TV2 kedvéért hamar be is vetnének – írta a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy még idén az Országgyűlés elé kerülhet az a törvénytervezet, amely alapjaiban változtathatja meg a hazai médiaviszonyokat.

A testre szabott törvény a tévék, rádiók, nyomtatott lapok és portálok reklámfelületeit értékesítő kereskedőházak (azaz az itthon bevett angol nevükön sales house-ok) működését szabályozná. Megtiltaná a médiavállalatok tulajdonosainak, hogy sales house-t is működtessenek – vagyis sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból származó bevételeket hozó kereskedőházakban.

©

Népszabadság szerint a törvény a legtöbb kellemetlenséget az RTL-csoportnak okozná az R-Time nevű sales house miatt, amely a médiacég nyolc csatornáját értékesíti csomagban, de további tíz nem RTL-es csatorna reklámidejét is árusítja. A beszámoló szerint állítólag éppen az R-Time működése lesz a jogszabály hivatkozási alapja, a tervezet készítői szerint ugyanis a működése "torzítja a piacot", hiszen a nála lévő 18 csatornával többmilliós nézőszámot tud szállítani a hirdetőknek, de ezzel saját adóit is jobb áron tudja értékesíteni.

A tervezet a teljes médiaszektorra vonatkozna, megsorozná Simicska Lajos érdekeltségét, a Class FM rádió reklámidejét értékesítő céget, illetve az Index és 24.hu portál két kiadóját is – tette hozzá a lap.

A tervezet nyertese a Népszabadság szerint az Atmedia nevű sales house lenne, amely tavaly vette át a TV2-csoport és a közmédia reklámidejének értékesítését és formailag nem kötődik a TV2-höz, egy Hollandiában bejegyzett cég a tulajdonosa, tehát az új törvény nem érintené. Szintén megúszná a változtatást a Matolcsy György jegybankelnök unokatestvérének, Szemerey Tamásnak az érdekeltségébe került Origo, amely nem működtet önálló sales house-t.

A szövegre már rábólintott a kommunikációért is felelős miniszter, Rogán Antal, és a miniszterelnök tanácsadója, Habony Árpád is – írta a Népszabadság. A javaslatot azért nem terjesztették még be a parlament elé, mert mérlegelik, milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából, a Bertelsmannból, amely legutóbb a reklámadóval meghátrálásra kényszerítette a kormányt.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ röviden reagált pénteken napközben a cikkre: „Reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készített elő és nem tárgyalt. Így a Népszabadságban megjelent hír alaptalan.”

Cikk megosztása
Címkék