szerző:
hvg.hu

Az RTL Klubot és Simicska Lajost is megsorozná a Fidesz új törvénytervezete, amely megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa reklámfelületet értékesítő kereskedőházat, sales house-t is működtessen – értesült a Népszabadság több piaci és kormányzati forrásból. A Kormányzati Tájékoztatási Központ szerint nincs ilyen javaslat, és a Népszabadság értesülése alaptalan.

Egyszer már megpróbálta kivéreztetni a kormány az RTL Klubot, de a reklámadóval visszavonulót kellett fújnia, most viszont elkészült a második csodafegyver, amelyet a kormányközelbe került TV2 kedvéért hamar be is vetnének – írta a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy még idén az Országgyűlés elé kerülhet az a törvénytervezet, amely alapjaiban változtathatja meg a hazai médiaviszonyokat.

A testre szabott törvény a tévék, rádiók, nyomtatott lapok és portálok reklámfelületeit értékesítő kereskedőházak (azaz az itthon bevett angol nevükön sales house-ok) működését szabályozná. Megtiltaná a médiavállalatok tulajdonosainak, hogy sales house-t is működtessenek – vagyis sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból származó bevételeket hozó kereskedőházakban.

©

Népszabadság szerint a törvény a legtöbb kellemetlenséget az RTL-csoportnak okozná az R-Time nevű sales house miatt, amely a médiacég nyolc csatornáját értékesíti csomagban, de további tíz nem RTL-es csatorna reklámidejét is árusítja. A beszámoló szerint állítólag éppen az R-Time működése lesz a jogszabály hivatkozási alapja, a tervezet készítői szerint ugyanis a működése "torzítja a piacot", hiszen a nála lévő 18 csatornával többmilliós nézőszámot tud szállítani a hirdetőknek, de ezzel saját adóit is jobb áron tudja értékesíteni.

A tervezet a teljes médiaszektorra vonatkozna, megsorozná Simicska Lajos érdekeltségét, a Class FM rádió reklámidejét értékesítő céget, illetve az Index és 24.hu portál két kiadóját is – tette hozzá a lap.

A tervezet nyertese a Népszabadság szerint az Atmedia nevű sales house lenne, amely tavaly vette át a TV2-csoport és a közmédia reklámidejének értékesítését és formailag nem kötődik a TV2-höz, egy Hollandiában bejegyzett cég a tulajdonosa, tehát az új törvény nem érintené. Szintén megúszná a változtatást a Matolcsy György jegybankelnök unokatestvérének, Szemerey Tamásnak az érdekeltségébe került Origo, amely nem működtet önálló sales house-t.

A szövegre már rábólintott a kommunikációért is felelős miniszter, Rogán Antal, és a miniszterelnök tanácsadója, Habony Árpád is – írta a Népszabadság. A javaslatot azért nem terjesztették még be a parlament elé, mert mérlegelik, milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából, a Bertelsmannból, amely legutóbb a reklámadóval meghátrálásra kényszerítette a kormányt.

A Kormányzati Tájékoztatási Központ röviden reagált pénteken napközben a cikkre: „Reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készített elő és nem tárgyalt. Így a Népszabadságban megjelent hír alaptalan.”

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!