szerző:

A Budapesten eddig nem használt Credo Econell Cityt várhatóan holnaptól lehet – akár jegy nélkül is – kipróbálni, először a 110-es és a 112-es vonalon.

A BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) többi szolgáltatója – például a 2012-ben átadott új Mercedes Citaróiról ismert VT Arriva – évek óta ügyködik a húszévesnél öregebb sötétkék Ikarusok mielőbbi nyugdíjazásán. A környezetszennyező öreg járművek lecserélésére hadrendbe állított újoncok között, akár használtan vásárolt, akár új kocsikról van szó, eddig egyeduralkodók voltak a teljesen alacsonypadlós járművek.


Az európai nagyvárosokban azonban egy másféle konstrukció is terjed: az úgynevezett alacsony belépésű buszok. Ezek utasterének csak az első – nagyobbik – fele alacsonypadlós, a hátsó, magasabb padlórész alá ezért hagyományos módon, ezért egyszerűbben és olcsóbban építhető be a motor, a sebességváltó és egyéb, helyigényes berendezések.


A budapesti újdonságot gyártó győri Kravtex más előnyeit is felsorolja  a Credo Econell City típusú busznak. A jármű, könnyűszerkezetű vázának köszönhetően, körülbelül 1 tonnával könnyebb, mint hasonló méretű társai, ezért gazdaságos az üzemeltetése. A teljes egészében hazai fejlesztésű új busz a Kravtex ígérete szerint 10-15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ fel, miközben vételára, valamint pótalkatrészárai is kedvezőbbek a külföldi típusokénál.


A jármű a kategóriája átlagánál nagyobb befogadóképességgel és több üléssel rendelkezik olyan konstrukciós megoldásoknak köszönhetően, mint az alacsony belépésű kivitel – aminek köszönhetően nincs szükség az utastérbe belógó nagy motorszekrényre – és a szokásosnál kisebb kerékdobok. Most tesztelt, 35 üléses változatában rendkívül hosszú, közel 3,5 méteres egybefüggő peron van a középső ajtóval szemben. Az állóhelyek több mint kétharmada alacsony padlószinten van.


Budapesten a Credo buszok eddig csak helyközi járatokon, Volán-színekben tűntek fel, de a háromajtós, városi Econell City elődjének számító típusból több vidéki nagyvárosban már száznál is több szaladgál.


Az új busz, kialakítástól függően, akár 85 százalékban hazai termék – a fő kivétel a Fiat által gyártott Euro 6-os motor. A Budapesten utazók márciusban díjmentesen tesztelhetik a Credo Econell City egy példányát, valószínűleg már holnaptól a 110-es és a 112-es, majd a 21-es és a 105-ös vonalakon is.