szerző:
Szabó Yvette

Megtörtént a hatalomváltás a plakátpiacon. A háttérben lépten-nyomon felsejlik Orbán Viktor kevésbé ismert volt tanácsadója, Tombor András.

Kis híján egyeduralkodóvá vált a magyar reklámplakátpiacon a francia központú világcég, a JCDecaux. Amióta Orbán Viktor kormányfő kiadta a kilövési engedélyt a Fidesz gazdasági hátterét megalapozó Simicska Lajosra, a JCDecaux tarol a köztéri politikai hirdetésekben. Rajta kívül alig van olyan médiatulajdonos, aki komolyabb megbízásokat kapna a kormánytól a kültéri kampányra, de még a kereskedelmi hirdetések területén is tekintélyes szeletet hasít ki magának a cég a reklámtortából.

Bőven van miből részesednie a JCDecaux-nak, hiszen a kormány immár második éve ontja a pénzt a menekültellenes kampány kommunikációjára. Négymilliárd forint körül van az összeg, amennyit az állami költségvetés terhére eltapsoltak, hogy a Fidesz politikai haszonszerzését szolgáló érzelmi korbáccsal éljenek, táplálják a félelmet, és feltüzeljék az idegengyűlöletet. Ez a pénz nemcsak arra volt jó, hogy Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba újabb tekintélyes summákat szerezzen Network 360 reklámügynökségével, amely azt a megbízást kapta, hogy vásároljon médiafelületeket a kormány üzeneteinek elhelyezésére. Ezzel az irányított médiavásárlással átszabják a piacot, kiszorítják Simicskáékat, és megrendelésekhez juttatják a kiválasztottakat. Nem mellesleg, mindez automatikusan lehetővé teszi, hogy a talpon maradt médiatulajdonosok kapuőrként viselkedjenek, és csak azokat a megrendelőket engedjék be a hirdetési piacra, akiket megfelelőnek látnak. Az ellenzéki pártok például idén még csak 5 millió forintot költöttek el óriásplakátra, szemben a kormányzati milliárdokkal.

Kormánypropaganda. Kifizetőhely
©

Kecskeméten a táblatulajdonosok néhány hete – mondvacsinált okokból – még le is vették azt a kifizetett plakátot, amely a Fidesz helyi polgármesterét állította pellengérre. Az Együtt színeiben politizáló Hugyecz Zoltán hiába próbálta korrigálni a kifogásolt részleteket, és pontosan megjelölni a nyomtatvány kiadóját, egy kisebb hazai plakátcég, a Kroc inkább az ellenzéki politikussal konfrontálódott, mintsem a helyi hatalmasságokkal. A Kroc nem válaszolt megkeresésünkre, de egy másik, hasonló profilú cég, a Hungaroplakát kereskedelmi igazgatója, Haris László általánosságban elmondta, hogy ha egy ilyen településen mégis kiteszik a plakátot, amely a helyi potentátokat kifigurázza, akkor magukra haragítják a várost. Márpedig a reklámcégek plakáthelyeinek tekintélyes része éppen önkormányzati területen vagy olyan önkormányzati tulajdonú cég telkén van, amilyen például Budapesten a Fővárosi Vízművek.

A Kétfarkú Kutya Párt egyik hirdetése éppen azzal teszi nevetségessé a kormány „hülye kérdéseit”, hogy rátesz egy lapáttal, és megkérdezi: „Tudta, hogy a Fővárosi Vízművek bármikor LSD-t csempészhetne az ivóvízbe?” A polgárpukkasztó aktivisták nem is mindenütt kapnak reklámfelületet – számolt be a HVG-nek a párt vezetője, Kovács Gergely. Ha pedig mégis ér valamennyit a pénzük, akkor a plakátragasztóikra csapnak le, vagy a hirdetményeiket szaggatják le, ragasztják át. Tiszaújvárosban a minap éppen egy ilyen esetben szolgáltatott igazságot első fokon a „Kutyapártnak” a Nemzeti Választási Bizottság.

Ellenplakát. Hülyéskedés
©

A probléma nem új keletű. 2014-ben a szocialistáknak utalta vissza az egyik Simicska-cég a befizetett 760 ezer forintot, mondván: mégsem plakátolhatják ki a baloldali párt reklámját. A Jobbiknál is tapasztaltak olyat, hogy egy reklámcég a saját üzleti érdekeit is felülírva utasította el a megkeresésüket. Formálisan persze arra hivatkozva, hogy nincs üres felületük, vagy irreálisan magas árajánlatot adtak. Ehhez képest a kormánynak semmi sem áll az útjába. Már kipostázták a háztartásokba azt a brosúrát, amely a menekültkvótát elutasító októberi népszavazás mellett agitált, amikor kiderült, hogy ez jogsértő, mert nem tartalmazza a kiadásért felelős nevét. Ekkor azonban már teljesen értelmetlen volt eltiltani az államot a további terjesztéstől.

Újraéledtek azok a kandeláberhirdetések vagy más néven elefántfülek is, amelyekről a kormány néhány éve még azt állította, hogy veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. A váltás hátterében az áll, hogy már nem baloldali üzleti körökhöz kötődik a villanyoszlopok használatára jogosult Esma, vagyis az Első Spanyol–Magyar Reklám Zrt., hanem Orbán Viktor kedvenc focicsapatának tulajdonosa, Garancsi István került birtokon belülre. Garancsinak csak néhány hónapot kellett várnia, hogy ismét használni tudja a nyomott áron megvásárolt médiafelületeket. El is árasztották a vidéket az elefántfül-hirdetések, országszerte több ezer ilyen plakátot függesztettek ki. Ez mindenesetre megkönnyítheti az egykori spanyol tulajdonos számára a bizonyítást – ő beperelte ugyanis a magyar államot az elmaradt haszonért.

©

Lehet-e puszta véletlen, hogy Garancsi frissen megszerzett vállalkozása mellett egyedül egy francia reklámcég legyen a nyerő? Szakmai berkekben egyöntetű álláspont, hogy egy név szerint is ismert közvetítő tüsténkedik a kültéri reklámpiacon. Tombor András korábban Orbán Viktor biztonságpolitikai tanácsadója volt, márpedig Orbánék retorikájában a menekültkérdés biztonságpolitikai ügy. Tombor ráadásul a plakátpiac jó ismerője, hiszen a kétezres évek közepén éppen a JCDeacux elődjének, a Multireklámnak volt a vezérigazgatója, amikor még Csányi Sándor OTP-vezér birtokolta a céget. Tombor a fővárosi döntéshozatalban is igyekszik érvényesíteni a befolyását (lásd Árnyékember című írásunkat). A BKV már hónapokkal ezelőtt kiírta a közbeszerzési pályázatot a tömegközlekedés felületeinek értékesítésére, és a feltételeket gyakorlatilag a JCDecaux-ra szabták.

A tendernek immár újabb eljárása zajlik, de a hírek szerint ez sem problémamentes, egyelőre még a BKV igazgatósága elé sem merik terjeszteni az eredményt. Megkeresésünkre Tombor nem válaszolt. A JCDeacux vezérigazgatója, Szelei Szilárd pedig azt közölte a HVG-vel, hogy „a JCDecaux-ban Tombor Andrásnak nincs tulajdonosi érdekeltsége, nem tölt be vezető tisztséget, illetve a JCDecaux semmilyen üzleti kapcsolatban nem áll Tombor Andrással”.

„Hiába, ilyen egy piac, ha hagyják a szereplők, hogy rájuk telepedjenek” – mondja az egyik plakátcég név nélkül nyilatkozó ügyvezetője. Választásról választásra azt ígérték nekik a politikusok, hogy a jövőben is kapnak megbízást, ha a kampányban a meghatározott díjért végzik el a munkát. De soha nem ez történt. „Amikor Simicskáék elvették a MÁV-val kötött megállapodást, lenyúlták a kerületi szerződéseket, senki sem kapott észbe, hogy fel kellene emelni a szavunkat!” – dohog a reklámszakember. Ám úgy tűnik, elkéstek a lázongással, a szerepeket már leosztották. A JCDecaux felületein megjelent a kormány trikolóros kampánya, amelyért megint csak az állam fizet, miközben a népszavazási kampányra a Fidesz pártkasszájából eddig egy fillért sem kellett kifizetni.