szerző:
hvg.hu

Kevés gyűlöltebb szó van a francia nyelvben, mint a „péage”, ami fizetős autópályát jelent. Most viszont megjelent a „péage positif” kifejezés, ami a logika szerint inkább negatív útdíj. Vagyis nem az autós fizet, hanem ő kap pénzt, ha nem használ bizonyos autópályákat, utakat. Miről is van szó?

Elkezdődött a párizsi metróvonalak bővítése. A tervek szerint négy új automata metróvonal létesül, amelyek már nem csak Párizst és közvetlen környékét, hanem a fővárost övező 10 milliós Ile-de-France régiót is behálózzák. Ez a „Grand Paris Express” projekt, amelynek magvalósítása 28 milliárd euróba kerül. Ha kész lesz, sokkal jobb lesz a közlekedés, de amíg a munkálatok zajlanak az érintett autós útvonalak szinte járhatatlanok lesznek. Egy hónap múlva kezdődik a 15-ös vonal építése az egyik legforgalmasabb körzetben, Boulogne-Billancourt-ban. Errefelé a csúcsidőszakokban már most is óriási dugók alakulnak ki. Mi lesz, ha elkezdődnek a munkálatok és útszakaszokat, sávokat kell lezárni? 

Az egyik kivitelező cég vezetése állt elő a „péage positif” ötletével. Az érintett útszakaszt rendszeresen használó autósok, ha igénylik, kapnak egy SIM kártyás, GPS-szel lokalizálható kütyüt. Ha az építkezés idején autójuk a reggeli és a koraesti csúcs idején a garázsban marad, beindul a „pénzeső”. Ez persze túlzás, de ha más közlekedési eszközt választanak, napi, minimum négy eurót kapnak. Ez nem nagy összeg, de mégiscsak valamiféle ösztönzés az ésszerű közlekedésre. Először csak 200 autóssal egy kísérletet végeznek el, ha beválik, akkor vezetik be a rendszert a Boulogne-Billancourt-i körzetre, és később a nagy metróbővítés más szakaszain is alkalmazzák majd- írja a párizsi Le Figaro. 

 Az ötlet egyébként Hollandiából származik, ahol már évtizedek óta agyonzsúfoltak az autópályák, felújítás nélkül is. 2010-ben Rotterdam környékén díjazták az autójukat a garázsban hagyókat. De a negatív útdíj a sikeres kísérlet ellenére sem vált rendszeressé. Viszont, a korábban garázsdíjban részesült holland autósok 85 százaléka fizetség nélkül is jóval ritkábban használta a kocsit a kritikus időszakokban a túlzsúfolt útvonalakon. A nagy, Párizs környéki szupermetró hálózat tervezői és kivitelezői is abban bíznak, hogy az új vonalak elkészülte után, a „positif péage” nélkül is csökken majd a forgalom a francia fővárost övező autópályákon.