szerző:
hvg.hu

Még ha sikerül is felújítani a metrószerelvényeket és a síneket, a rendszer elavultsága így is tragédiát okozhat. A Metróért Egyesület elnöke kongatta a vészharangot.

Napról napra kockázatosabb a 3-as metróval utazni. Ha a kormányzat nem pótolja ki a beruházás költségvetését a szükséges 30-40 milliárd forint plusszal, "ne adja az isten, hogy katasztrófa történjen" – figyelmeztetett a csütörtöki Magyar Nemzetben Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke.

A napokban felvetődött, akár el is maradhat a tervezettnél jóval több pénzbe kerülő beruházás. A 3-as metróval naponta több mint 400 ezer ember utazik.

A szakember részletezte: gyalázatos állapotban van a '70-es években épült metró szellőzőrendszere. Ha az alagútban tűz üt ki, nem tudják biztosítani az utasok kimentéséhez szükséges 30 perces füstmentes időszakot, amely a nemzetközi előírásokban szerepel.

A legújabb közbeszerzési adatok alapján a 137,5 milliárd forintra tervezett beruházáshoz további 37 milliárd forint szükséges. Bíró szerint "ezen nem múlhat emberek élete". Hozzátette, a vagonok felújítása, valamint a pályarekonstrukció is óriási beruházás, de "szakmailag édeskevés".

A teljes felújítás szükségességét mutatja, hogy hiába állították forgalomba az orosz Metrovagonmas által felújított új szerelvényeket, azoknál az elavult áramellátó rendszer miatt le kellett tiltani az áram-visszapótlási funkciót. A légkondicionáló hiánya miatt a hűtőrendszer nem működik, és így csak nő a forróság. Baj van a váltóknak nevezett kitérőkkel is – ezek azok a sínfordulók, amelyeken át ki lehet vontatni az alagútból egy bedöglött szerelvényt, vagy adott esetben vissza tud fordulni a szerelvény. A felújítás kezdetén ugyanis csak néhány szakasszal számoltak, s csak ezek határainál cserélték ki a kitérőket (Kőbánya-Kispest, Nagyvárad tér, Lehel tér, Újpest központ), a többi pedig "enyhén szólva botrányos állapotban" maradt.

Ha csak egy sérülés is keletkezik, azért nem a főváros, hanem a kormány lesz a felelős – mondta Bíró Endre.

Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár kedden közölte, hogy a kormány nem kívánja állni a többletköltségeket. Igaz, szerdán Dömötör Csaba, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára már másképp fogalmazott: a kormány minden segítséget megad a metró felújításához – mondta.

Tarlós István főpolgármester elmondta: a kormány eddig egy fillért sem adott a beruházásra, a metrókocsik felújításához szükséges 60 milliárdos hitelt a főváros törleszti, és Budapest fizeti a 70 milliárdos projektköltség különbözetét is. A metróvonal felújításának elmaradása azért vetődhetett fel, mert a 37 milliárdos pluszt a főváros nem tudja kigazdálkodni megkurtított költségvetéséből, és ha a kormány nem fizet, ismét érvénytelennek minősíthetik a tendereket.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!