szerző:
hvg.hu

Ha igazak a BKV-Figyelő értesülései, nem lehet a felújított orosz metrók problémáit egyetlen okra, az optikai csatoló elem hibájára visszavezetni, ahogy ezt a BKV állította kedden.

Túl sok mindent spóroltak ki a szerelvényekből, és túl gyorsan akartak eredményeket felmutatni, állítólag ez vezethetett a felújított orosz metrók sorozatos meghibásodásához. Ráadásul a felmerülő hibákat buhera megoldásokkal hárítják el, amelyhez az orosz gyártótól eddig nem sok segítséget kaptak – írja BKV-s forrására hivatkozva a BKV-Figyelő.

A közlekedési portál emlékeztet: a BKV vezetősége kedden azt közölte, hogy megtalálták az okát az újragyártott orosz metrókocsik folyamatos meghibásodásainak, egy optikai csatoló elem hibája okozta a problémákat. A BKV-Figyelő szerint viszont ez csak egy a sok hiba közül.  

A bajok egyik forrása az, hogy spóroltak az úgynevezett automatikus vonatvezérlő rendszer (AVR) cseréjén, ezeket a régi szerelvényekből kimentették és beszerelték az újakba. Ez az AVR még a rendszerváltás előttről származik, és már akkor is elavultnak számított. Ez a rendszer határozza meg egyebek mellett azt, hol kell megállnia a metrónak ahhoz, hogy kinyílhassanak az ajtók: ha például a metró túlfut az állomáson, akkor az AVR nem engedi, hogy kinyíljanak az ajtók. Az új metrószerelvénnyel többször is előfordult ez a hiba, amit a BKV-nál úgy rendeztek le, hogy megnövelték a távolságtartományt, ahol az ajtók kinyílhatnak.

A múlt pénteki leállásnál is az AVR-re gyanakodtak, de később kiderült: az volt a baj, hogy valamiért egyszerre vált aktívvá a metró mindkét vezetőfülkéje. A Metrovagonmas szakemberei állítólag azt sem tudták megmagyarázni, hogy az utasok miért nem tudták működtetni a vésznyitót, pedig ezt a jármű vezetője központilag lehetővé tette.

Szintén az elavult AVR miatt kellett visszafogni az új metró Hitachi motorjának teljesítményét, pedig az a korábbinál jobban gyorsulna és lassulna.

Az új metró fékezéskor áramot tudna visszatáplálni a rendszerbe, de az infrastruktúra még nem alkalmas erre, ezért a felesleges áramot most a szerelvény egy ellenállással hővé alakítja. Ezt az ellenállást azonban a BKV-Figyelő forrása szerint nem arra tervezték, hogy üzemszerűen végezze az energia átalakítását, és van, aki úgy véli: ez akár tüzet is okozhat.

Hiányosság az is, hogy egyelőre elmaradt az új metró emberekkel elvégzett menekülési tesztje.

Most már mérnökök is jöttek

Eddig a felújítást végző Metrovagonmas szerelőkkel képviseltette magát Budapesten, hétvégén viszont mérnökök is érkeztek végre Oroszországból. Az oroszok korábban nem biztosítottak megfelelő hibaelhárítási kézikönyvet sem a BKV-soknak.

Állítólag az is gond, hogy a Metrovagonmas munkatársai üzemeltetői helyett „projektszemlélettel” álltak a dolgokhoz: mindent mielőbb le akartak szállítani, és abból indultak ki, hogy menet közben javítják a hibákat, ha lesznek.

A BKV mindenesetre már közölte a Metrovagonmassal, hogy mostantól nem Budapesten, hanem a gyárban, a Moszkva melletti Mityiscsiben veszi át a járműveket, és addig nem indítják visszaútra őket, amíg rendben nem találtak velük mindent.

Ugyancsak kényes helyzetben van a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NHK), amely korábban kiadta a szükséges engedélyt az új szerelvényekre, de visszavonta egyelőre azt a pénteki hiba után. Az NKH július 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy rendezze a felújított metrók ügyét.